Viskózní spojka je zařízení, které se používá v automobilech k přenosu rotace z motoru na chladicí ventilátor. Ale co přesně je uvnitř tohoto mechanismu?

Hlavním prvkem uvnitř viskózní spojky je spojka. Skládá se ze dvou částí, které se mohou vůči sobě volně otáčet. Jednou částí je ventilátor, který je připevněn k motoru, a druhou částí je vodní čerpadlo, které má na starosti cirkulaci chladicí kapaliny.

Mezi těmito dvěma částmi spojky jsou speciální kovové lopatky, které jsou ponořeny do husté kapaliny – silikonového tuku. Toto mazivo zajišťuje tření mezi lopatkami a vytváří odpor proti otáčení. Čím vyšší je teplota motoru, tím je mazivo tvrdší, zvyšuje se odpor a tím i otáčky ventilátoru.

Jak funguje viskózní spojka?

Как работает вискомуфта?

Hlavním principem činnosti viskózní spojky je využití viskozity kapaliny k přenosu točivého momentu. Když je viskózní spojka vystavena zatížení, viskózní kapalina začne bránit otáčení hřídelů a zpomaluje jejich pohyb. V důsledku toho se hřídele začnou otáčet různými rychlostmi.

Struktura viskózní spojky:

Структура вискомуфты:

  • Vnější polovina viskózní spojky, která se připojuje k jedné hřídeli;
  • Vnitřní polovina viskózní spojky, která se připojuje k druhé hřídeli;
  • Viskózní kapalina, která vyplňuje mezeru mezi vnější a vnitřní polovinou;
  • Lopatky nebo deskové prvky umístěné uvnitř viskózní spojky zajišťující přenos mechanické energie;
  • Zařízení, které reguluje adhezní sílu lopatek uvnitř viskózní spojky.

Výhody použití viskózní spojky:

Преимущества использования вискомуфты:

  1. Umožňuje hladký přenos točivého momentu mezi hřídelemi;
  2. Snižuje vibrace a hluk během provozu mechanismu;
  3. Zvyšuje spolehlivost a životnost součástí a dílů;
  4. Umožňuje efektivně pracovat v různých podmínkách, včetně extrémních teplot a vlhkosti.

Struktura viskózní vazby

Структура вискомуфты

1. Tělo

1. Корпус

Těleso viskózní spojky je vyrobeno z kovu a poskytuje mechanickou pevnost celé konstrukci. Chrání vnitřní části před vnějšími vlivy a vibracemi.

2. Ventilátor

2. Вентилятор

Na hřídeli viskózní spojky je instalován ventilátor, který je určen k chlazení chladiče automobilu. Ventilátor může být kovový nebo plastový a má speciální lopatky, které zajišťují efektivní provoz.

3. Viskózní disk

3. Вязкостный диск

Hlavním prvkem viskózní spojky je viskózní kotouč. Obsahuje speciální kapalinu, která mění svou viskozitu v závislosti na teplotě. Viskózní kotouč přenáší točivý moment z motoru na hřídel ventilátoru.

ČTĚTE VÍCE
M více zesilovačů, tím efektivnější a produktivnější vaše zařízení!

Viskózní disk se skládá ze dvou částí – stacionární a rotující. Stacionární část je připevněna ke skříni a otočná část je připevněna k hřídeli ventilátoru. Mezi nimi je kapalina, která přenáší točivý moment.

4. Jaro

4. Пружина

Pružina se používá k řízení viskozity kapaliny uvnitř viskózní spojky. Vytváří určitý tlak, který zajišťuje požadovanou tuhost viskózního kotouče.

Viskózní spojovací struktura zajišťuje spolehlivý a efektivní provoz chladicího systému motoru automobilu a také snižuje opotřebení a zvyšuje životnost ventilátoru a dalších prvků.

Komponenta popis
Корпус Poskytuje mechanickou pevnost a ochranu vnitřních částí
Fan Chladí chladič auta
Viskózní disk Obsahuje kapalinu, přenáší točivý moment
Jaro Řídí viskozitu kapaliny

Jak udržovat viskózní spojku?

Как обслуживать вискомуфту?

Kontrola opotřebení viskózní spojky

Проверка вискомуфты на износ

Před servisem viskózní spojky se doporučuje zkontrolovat její opotřebení. K tomu můžete ventilátor ručně otáčet a sledovat jeho pohyb. Pokud se ventilátor otáčí příliš snadno nebo má znatelnou vůli, může to znamenat vadnou viskózní spojku.

Měli byste také zkontrolovat stav hnacího řemene ventilátoru. Pokud je řemen opotřebovaný nebo prasklý, je nutné jej vyměnit.

Výměna viskózní spojky

Замена вискомуфты

Pokud je viskózní spojka vadná, je nutné ji vyměnit. Chcete-li provést tuto operaci, musíte:

1. Odpojte vodiče spojující ventilátor s elektrickým systémem vozidla.
2. Odšroubujte šrouby zajišťující viskózní spojku k mechanismu ventilátoru.
3. Nainstalujte novou viskózní spojku a zajistěte ji šrouby.
4. Připojte vodiče k elektrickému systému vozidla.

Po výměně viskózní spojky se doporučuje otestovat chladicí systém, aby byla zajištěna správná funkce.

Údržba viskózní spojky by měla být prováděna podle doporučení výrobce vozidla a podle potřeby. Pravidelná údržba a výměna opotřebovaných dílů pomůže udržet chladicí systém v dobrém stavu a zabránit poruchám.

Video:

Co je uvnitř viskózní spojky?

Jak zkontrolovat viskózní spojku ventilátoru

Maz 4370, bizon. Vyplatí se brát do práce? Co se stalo s SMD motorem po 150000 XNUMX kilometrech.