Hlava válců je jednou z nejdůležitějších částí motoru automobilu. Spojuje dvě hlavní části motoru – horní (válce) a spodní (blok válců). Hlava válců plní několik funkcí, včetně těsnění válců, řízení podtlaku, řízení přenosu tepla a distribuce vzduchu a paliva. Pokud je tedy hlava válců prasklá nebo poškozená, může být výkon motoru vážně ovlivněn. V tomto článku se podíváme na hlavní příznaky prasklé hlavy válců a jak tento problém diagnostikovat.

Jedním z nejviditelnějších příznaků prasklé hlavy válců je únik chladicí kapaliny.. Pokud si všimnete, že pod autem uniká nemrznoucí kapalina nebo vidíte stopy chladicí kapaliny na hlavě válců, může to znamenat prasklinu. Úniky chladicí kapaliny mohou být nepatrné a objevují se pouze při běžícím motoru, proto se doporučuje po zahřátí motoru vozidlo pečlivě zkontrolovat.

Dalším příznakem problémů s hlavou válců může být zvýšená teplota motoru.. Pokud se váš motor začne více zahřívat nebo teplota na snímači chlazení vykazuje výrazné překročení normy, může to být také důsledkem praskliny v hlavě válců. Prasklina může způsobit ztrátu chladicí kapaliny a přehřátí motoru. V tomto případě se doporučuje kontaktovat specialisty pro diagnostiku a opravu.

Jak poznat prasklinu v hlavě válců?

Как определить трещину в головке блока цилиндров?

Prasklina v hlavě válců může vést k vážným problémům s motorem vašeho vozu. Chcete-li určit přítomnost trhliny, můžete věnovat pozornost následujícím příznakům:

  1. Zvýšené teploty motoru: Pokud teplota motoru rychle stoupá nebo se vzduch v chladiči zahřívá k varu, může to znamenat prasklinu v hlavě válců.
  2. Únik chladicí kapaliny: Pokud jsou na motoru nebo pod ním viditelné stopy chladicí kapaliny, může to být příznakem problému s hlavou válců.
  3. Bílý kouř z výfukového systému: Bílý kouř, zejména při startování motoru nebo akceleraci, může indikovat prasklinu v hlavě válců.
  4. Selhání válců: Pokud jeden nebo více válců nefunguje tak dobře jako ostatní, může to být také způsobeno prasknutím v hlavě válců.
  5. Vzhled oleje v chladicím systému nebo vody v oleji: tento problém může znamenat prasklinu v hlavě válců.

Pokud najdete známky naznačující prasklinu, doporučuje se kontaktovat odborníka za účelem diagnostiky a opravy. Včasné zachycení a náprava problému může pomoci předejít vážnému poškození motoru a předejít nákladným opravám.

ČTĚTE VÍCE
Výběr správného kabelu pro připojení elektromagnetického zámku - jaký drát zvolit pro bezpečnost a účinnost

Vizuální kontrola

Внешний осмотр

K identifikaci praskliny v hlavě válců je nutné provést vizuální kontrolu. Kontrola musí být důkladná, aby bylo možné identifikovat i malé trhliny.

Při kontrole hlavy válců věnujte pozornost následujícím prvkům:

Prvek Známky praskliny
Vnější povrchy Vzhled sítě prasklin, bublin, efekt opaření, tlačení nebo ohýbání povrchu.
Povrch hlavy v oblasti zapalovacích svíček Výskyt prasklin nebo úlomků kolem otvorů zapalovací svíčky.
Hlavní letadlo Vzhled mikrotrhlin, prasklin nebo zlomenin v rovině hlavy, zejména v oblastech kontaktu s blokem válců.
Vibes Přítomnost olejových stop, usazenin nebo netěsností na povrchu hlavy válců.

Pokud jsou zjištěny praskliny nebo známky jejich přítomnosti, je nutné provést podrobnější prohlídku a kontaktovat odborníka, aby provedl opravu.

Diagnostika tlaku

Диагностика давлением

Diagnostiku bloku válců na trhliny lze provádět metodou tlakové diagnostiky. Tato metoda dokáže určit přítomnost trhlin na povrchu hlavy válců měřením tlaku vzduchu nebo vody uvnitř válců.

Základní principy tlakové diagnostiky:

Основные принципы диагностики давлением:

1. Příprava: před zahájením diagnostiky je nutné demontovat hlavu válců z motoru a očistit ji od zbytků oleje a jiných nečistot. Měli byste také zkontrolovat stav těsnění a v případě potřeby je vyměnit.

2. Připojení: Po přípravě musí být hlava válců připojena k přístroji pro diagnostiku tlaku. Může to být speciální adaptér nebo manometr připojený ke vzduchové nebo vodní pumpě.

3. Nastavení tlaku: po připojení diagnostického zařízení je nutné pomocí čerpadla vytvořit tlak vzduchu nebo vody uvnitř válců. Tlak by měl být dostatečný k detekci prasklin, ale neměl by překročit doporučený tlak pro motor.

Interpretace výsledků:

Интерпретация результатов:

4. Zkontrolujte praskliny: Po dosažení nastaveného tlaku musíte pečlivě zkontrolovat povrch hlavy válců a hledat viditelné praskliny. Pokud jsou nalezeny praskliny, znamená to, že hlava je poškozená a je třeba ji vyměnit. Pokud nejsou nalezeny žádné praskliny, můžete zkontrolovat úroveň tlaku, zda nedochází k poklesu, což může znamenat vadné těsnění.

Diagnostika tlaku je poměrně spolehlivou metodou pro stanovení přítomnosti trhlin na povrchu hlavy válců. Umožňuje rychle a přesně identifikovat poškození a přijmout nezbytná opatření k jejich odstranění.

Použití diagnostických nástrojů

Использование диагностических инструментов

K identifikaci prasklin v hlavě válců automobilu je nutné použít speciální diagnostické nástroje. Tyto nástroje umožňují provádět podrobnou kontrolu stavu hlavy a odhalit případné vady, včetně prasklin.

ČTĚTE VÍCE
Proč přetečení motorového oleje může být pro vaše auto vážným problémem

Jedním z hlavních nástrojů používaných k diagnostice hlavy válců je endoskop. Endoskop je ohebná trubice s kamerou na konci, která umožňuje zkoumat vnitřní povrchy hlavy a detekovat přítomnost trhlin. Pomocí endoskopu může mechanik zkontrolovat všechny rohy hlavy a vidět i ty nejmenší vady.

Pro diagnostiku hlavy válců můžete použít i magnetický vysavač. Tento nástroj vám umožňuje přitahovat kovové částice, které mohou skončit v prasklinách v hlavě. Přiložení magnetického vysavače na potenciálně popraskaná místa hlavy pomůže detekovat přítomnost kovových částic a identifikovat praskliny i na těžko dostupných místech.

Další nástroje

Дополнительные инструменты

K diagnostice hlavy válců lze kromě základních nástrojů použít:

  • ultrazvukový defektoskop – umožňuje odhalit praskliny skryté před okem;
  • vakuoměr – slouží ke kontrole těsnosti systému chlazení hlavy válců;
  • hydraulický tester – pomáhá identifikovat praskliny plněním hlavy válců vodou a kontrolou těsnosti;
  • detektor trhlin – speciální zařízení, které zjišťuje přítomnost trhlin na základě tepelného nebo chemického účinku.

Je důležité si uvědomit, že použití diagnostických nástrojů vyžaduje určité dovednosti a kvalifikaci. Pokud je tedy nutné diagnostikovat hlavu válců, doporučuje se kontaktovat specialisty v autoservisu, kteří budou schopni provést kontrolu kvality a přesně určit přítomnost trhlin.

Video:

Jak nezávisle určit, že těsnění hlavy válců je rozbité | Důsledky

Jak zkontrolovat hlavu válců vlastníma rukama? KLÍČOVÉ BODY.

9 známek prasklin v hlavě válců.