Rychloměr je měřicí přístrojový panel v autě, který zobrazuje aktuální rychlost. Tento důležitý prvek vozu umožňuje řidiči kontrolovat rychlost a dodržovat dopravní předpisy.

Existují různé typy rychloměrů, z nichž každý má své vlastní vlastnosti a výhody. Mechanické rychloměry práce založená na pohybu lanka připojeného k předním kolům vozu. Mají jednoduchý design a hojně se používají u starších modelů aut.

Elektronické rychloměry jsou modernější a přesnější. Fungují na základě elektrického signálu přijímaného ze speciálního snímače rychlosti. Tyto rychloměry poskytují přesnější údaje o rychlosti a mají další funkce, jako je zobrazení ujeté vzdálenosti a informací o palivu.

Je zajímavé poznamenat, že moderní automobily stále častěji používají digitální rychloměry, které zobrazují rychlost digitálně na displeji z tekutých krystalů. Umožňují snížit velikost a hmotnost zařízení a mají také možnost přizpůsobit vzhled a poskytnout další informace.

Typy rychloměrů pro automobily

Виды спидометров для автомобилей

1. Analogové rychloměry

1. Аналоговые спидометры

Analogové rychloměry jsou nejběžnějším typem rychloměrů v autech. Jsou to kruhové displeje, na kterých je rychlost znázorněna pomocí šipky ukazující na odpovídající číslo nebo stupnici. Analogové rychloměry obvykle dosahují maximální rychlosti 220 km/h nebo 140 mph, ale mohou se lišit mezi vozidly a regiony.

2. Digitální rychloměry

2. Цифровые спидометры

Digitální rychloměry jsou displeje, které digitálně zobrazují rychlost. Mohou být součástí informačního panelu vozu nebo být samostatným zařízením. Digitální rychloměry mohou být lépe čitelné, zejména při vyšších rychlostech, a často mohou ukazovat další informace, jako je aktuální spotřeba paliva nebo ujeté kilometry.

Je důležité si uvědomit, že rychloměry v autech se mohou lišit a výběr konkrétního typu závisí na modelu vozu, preferencích majitele a požadavcích výrobce. Bez ohledu na typ rychloměru hraje důležitou roli při zajišťování bezpečnosti silničního provozu tím, že poskytuje řidiči informace o aktuální rychlosti.

Mechanický rychloměr

Skládá se z následujících hlavních částí:

  1. Hnací kabel, který se připojuje ke kolu vozidla. Kabel přenáší rotační pohyb kola na rychloměr.
  2. Mechanismus, který převádí rotační pohyb na lineární pohyb, který určuje rychlost vozidla.
  3. Šipka, která zobrazuje rychlost na stupnici rychloměru.

Mechanický rychloměr pracuje na principu mechanického přenosu pohybu.

Když se kolo vozidla otáčí, hnací lanko přenáší tento rotační pohyb na převodní mechanismus. Převodní mechanismus využívá různá ozubená kola, ozubená kola a pružiny k promítání rychlosti na číselník rychloměru.

ČTĚTE VÍCE
Pomocí těchto pokynů zjistěte kód laku svého vozu Toyota sami

Ručička rychloměru je připojena k převodnímu mechanismu a pohybuje se v souladu s údaji o rychlosti.

Kromě převodu rotačního pohybu na lineární pohyb lze mechanické rychloměry vybavit také doplňkovými funkcemi, jako jsou: rychloměr s počítadlem kilometrů, který zobrazuje ujetou vzdálenost; otáčkoměr, který zobrazuje otáčky motoru; a další.

Protože však mechanické rychloměry fungují na základě fyzické transformace pohybu, mohou mít určitou nepřesnost a vyžadovat pravidelnou kalibraci a údržbu.

Mechanické rychloměry však zůstávají žádané a jsou široce používány v mnoha automobilech a jiných vozidlech kvůli jejich jednoduchosti, spolehlivosti a relativně nízké ceně. Poskytují rychlé a přesné informace o rychlosti, což z nich činí důležitý nástroj pro řidiče.

Elektronický rychloměr

Jednou z hlavních výhod elektronického rychloměru je jeho přesnost. Obvykle má menší chybu měření než mechanický rychloměr. Elektronický rychloměr navíc často poskytuje další funkce, jako je zobrazení ujeté vzdálenosti, průměrné rychlosti, doby jízdy a další užitečné informace.

Princip činnosti

Принцип работы

Elektronický rychloměr snímá signály ze snímačů otáčení kol nebo jiných částí vozidla. Na základě frekvence nebo časových intervalů těchto signálů rychloměr vypočítá aktuální rychlost a zobrazí ji na displeji.

Elektronický rychloměr ve většině případů používá dva typy snímačů: snímač otáček kola a snímač otáček motoru. Snímač rychlosti kola měří počet otáček kola a přenáší o něm informace do systému elektronického rychloměru. Snímač otáček motoru měří otáčky motoru a pomáhá rychloměru určit, zda se vozidlo pohybuje nebo stojí.

Výhody elektronického rychloměru

Elektronický rychloměr má oproti mechanickému rychloměru řadu výhod. Bývá přesnější, spolehlivější a poskytuje širší spektrum informací o pohybu vozidla. Také elektronický rychloměr má atraktivnější vzhled a lze jej integrovat s dalšími elektronickými systémy ve voze, jako je navigační systém nebo asistent pro jízdu v jízdním pruhu.

Digitální rychloměr

Digitální rychloměry mají většinou velký displej, který ukazuje aktuální rychlost vozu. Nejčastěji jsou součástí přístrojové desky automobilu a mohou být umístěny ve středu palubní desky nebo na jiném vhodném místě pro řidiče.

Hlavní výhodou digitálních rychloměrů je jejich snadné čtení. Čísla a čísla jsou vizuálnější než šipky, zejména pro ty řidiče, kteří mohou mít špatný zrak nebo problémy s odhadováním vzdáleností.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou hlavní rozdíly mezi samořezným šroubem a šroubem? Kompletní průvodce pro začátečníky

Kromě zobrazení vaší aktuální rychlosti mohou mít digitální rychloměry i další funkce, jako je zobrazení ujeté vzdálenosti, spotřeby paliva a dokonce i navigace. Některé modely automobilů lze nakonfigurovat tak, aby zobrazovaly další informace, jako je průměrná spotřeba paliva nebo chybová upozornění.

Digitální rychloměry lze také nakonfigurovat tak, aby zobrazovaly informace v různých rychlostních jednotkách, jako jsou míle za hodinu nebo kilometry za hodinu, v závislosti na nastavení preferencí řidiče.

Celkově digitální rychloměry poskytují přesnější a přehlednější zobrazení informací o rychlosti vozidla, díky čemuž jsou oblíbenou volbou mnoha řidičů.

Video:

Princip činnosti elektronického rychloměru

Tachometr, otáčkoměr, počítadlo kilometrů – co to je?

Věděli jste, proč ručička rychloměru zamrzne po nehodě rychlostí, jakou jelo auto?