Mechanismy převodovky a diferenciálu jsou klíčovými součástmi motoru automobilu, ale plní zcela odlišné funkce. Převodovka je zodpovědná za změnu převodového poměru a poskytuje kolům vozu vyšší točivý moment, zatímco diferenciál umožňuje, aby se kola během zatáček otáčela různými rychlostmi.

Převodovka je soustava ozubených kol, která mění rychlost otáčení motoru a přenáší ji na kola automobilu. Snížením převodového poměru převodovka zvyšuje točivý moment na kolech. To je užitečné zejména v aplikacích s vysokým provozem nebo při přesunu nákladních vozidel nebo SUV.

Diferenciál má na druhou stranu úplně jinou úlohu – umožnit, aby se vnitřní a vnější kola auta během zatáčky otáčela různými rychlostmi. Při přímém pohybu auta se přední a zadní kolo točí stejnou rychlostí, ale při zatáčení má vnější kolo větší vzdálenost než vnitřní. Diferenciál to umožňuje a přitom stále poskytuje stabilitu a stabilitu vozidla na silnici.

Jaké jsou rozdíly mezi převodovkou a diferenciálem?

Какие отличия между редуктором и дифференциалом?

Převodovka a diferenciál plní podobné funkce, ale jejich hlavní úkoly jsou odlišné. Převodovka je zodpovědná za změnu točivého momentu, což umožňuje přenos většího výkonu z motoru na kola. Diferenciál je součástí převodovky, která reguluje rozložení síly mezi rotující kola při zatáčení.

Rozdíly jsou patrné i v konstrukci převodovky a diferenciálu. Převodovka se obvykle skládá z několika ozubených kol různých velikostí, která přenášejí točivý moment ze vstupního hřídele na výstupní hřídel při různých rychlostech. Diferenciál se zase skládá z více nápravových hřídelů a speciálních ozubených kol, jejichž hlavním úkolem je zajistit správné rozdělení točivého momentu mezi rotující kola.

Dalším rozdílem mezi převodovkou a diferenciálem je jejich montáž. Převodovka je obvykle umístěna v přední nebo zadní části vozu, v převodovce nebo samostatně. Diferenciál je naopak umístěn v zadní nápravě a bývá spojen s držákem zavěšení.

Převodovka a diferenciál se navíc liší svým vlivem na pohyb vozidla. Převodovka poskytuje zvýšený výkon a nižší otáčky kol, což se hodí zejména při jízdě po nerovném terénu nebo stoupání. Diferenciál zase zajišťuje plynulé a bezpečné projíždění zatáček tím, že umožňuje otáčení pravého a levého kola v zatáčce různými rychlostmi.

Převodovka a její funkce

Редуктор и его функции

Hlavní funkcí převodovky je převést vysokou rychlost motoru na nízkou rychlost otáčení při současném zvýšení točivého momentu. To vám umožní dosáhnout optimálního poměru otáček a točivého momentu v závislosti na úkolu, který potřebujete provést.

ČTĚTE VÍCE
Výběr optimálního nátěru pro auto - jaký materiál je lepší na pokrytí auta?

Převodovky se v automobilech často používají k přenosu točivého momentu z motoru na hnací kola. Umožňují snížit otáčky motoru a zvýšit sílu přenášenou na kola, což poskytuje efektivnější ovládání vozidla.

V průmyslu se převodovky používají k pohonu řady různých strojů a zařízení. Lze je použít například pro přenos točivého momentu na dopravní pásy, pohon jeřábů nebo podvodních strojů. Převodovky jsou také široce používány v robotice pro řízení pohybu robotů a manipulátorů.

Převodovky tedy hrají důležitou roli v různých mechanických systémech tím, že poskytují účinný přenos točivého momentu a řízení rychlosti otáčení. Umožňují vám přizpůsobit provoz motoru konkrétním požadavkům a zlepšit celkový výkon systému.

Diferenciál a jeho role

Дифференциал и его роль

Ve voze s manuální převodovkou jsou dvě hlavní součásti, které hrají důležitou roli při přenosu točivého momentu z motoru na kola: převodovka a diferenciál. V předchozí části jsme se podívali na převodovku a nyní se podíváme blíže na diferenciál a jeho roli v automobilové převodovce.

Diferenciál je klíčový komponent v převodovce automobilu, který umožňuje přenos točivého momentu na obě kola při různých rychlostech. Instaluje se na zadní nápravu a je zásadně důležitý pro běžný provoz vozu v zatáčkách.

Hlavní úlohou diferenciálu je kompenzovat rozdíly v otáčkách kol při otáčení vozu. Při jízdě v přímém směru se kola točí stejnou rychlostí, ale při zatáčení urazí vnitřní kolo ve skutečnosti menší vzdálenost než kolo vnější, což má za následek rozdíl v jejich rychlostech. Diferenciál řeší tento problém tím, že umožňuje kolům otáčet se různými rychlostmi, aby bylo zajištěno plynulé a stabilní zatáčení.

Hlavní diferenciální komponenty

Основные компоненты дифференциала

Diferenciál se skládá z několika hlavních součástí:

  • Skříň diferenciálu je vnější plášť, který obsahuje a chrání všechny vnitřní části diferenciálu.
  • Hřídel rychloměru je hřídel, která přenáší signál rychlosti vozidla do rychloměru.
  • Planetová kola jsou ozubená kola, která jsou umístěna uvnitř diferenciálu a jsou spojena s hřídelemi náprav. Přenášejí točivý moment z planetového soukolí na boční ozubené kolo.
  • Planetové kolo je hlavní kolo, které se otáčí kolem hřídele rychloměru a je uloženo na axiálním kuličkovém ložisku. Přijímá točivý moment z koše diferenciálu a přenáší ho na hřídele rychloměru.
  • Boční ozubené kolo je ozubené kolo, které se připojuje k ojnici hřídele nápravy a přenáší točivý moment na kolo.
  • Klec diferenciálu je součást, ke které jsou připevněna planetová a boční ozubená kola. Přenáší točivý moment ze vstupního hřídele diferenciálu (hnacího hřídele) na kolo rychloměru.
ČTĚTE VÍCE
Jak změnit parametry auta pro provedení geometrie kol

Všechny tyto komponenty spolupracují, aby pomohly diferenciálu vyrovnat se s rozdíly v rychlostech kol a udržet vaše vozidlo v plynulém a efektivním pohybu v zatáčkách.

Video:

Jaký typ pohonu zvolit a jaký je v tom rozdíl?

Čísla převodovky! Reduktor a převodovka

Plynový reduktor 66 rozdíl mezi pracovním a ne tolik