Automobilová doprava je nedílnou součástí našeho každodenního života. Když vidíme na ulici spoustu aut, možná už nepřemýšlíme o tom, proč jsou v různých zemích světa přijata různá dopravní pravidla. Proč v Evropě převládá jízda na levé straně?

Historicky se mnoho evropských zemí rozhodlo pro jízdu vlevo. Jedním z důvodů této volby byla vyhlídka strachu z útoku na jejich pozemky. V době rytířství se běžně bojovalo na koních a většina rytířů byla praváků, tzn. drželi v rukou meče a útočili převážně zprava. Ve skutečnosti vedení koně levou rukou umožnilo rytířům mít při útoku větší kontrolu nad svým koněm.

Dalším možným důvodem pro jízdu vlevo v Evropě je praktičnost. Od XNUMX. století se vozíky začaly používat ve Francii, Nizozemsku a dalších evropských zemích. Vedoucí povozu nejčastěji seděl na zadních koních a držel v rukou uzdu, aby zvířata ovládal. Pro praváky bylo výhodnější sedět vlevo, aby měli lepší výhled na ulici a ovládali koně, zejména na křižovatkách a při manévrování.

Historické důvody pro jízdu vlevo v Evropě

Někteří badatelé se domnívají, že jízda vlevo je spojena s dlouhou tradicí Velké Británie a Římské říše. Ve starém Římě bylo považováno za správné a bezpečné chodit po levé straně silnice, abyste se mohli chránit před útokem. Je to dáno tím, že většina lidí je pravák a drží zbraň v pravé ruce. Odtud vznikl obvyklý pohyb na levé straně.

Je zvláštní, že tato tradice přežila dobu a je nyní jádrem pohybového systému ve Velké Británii a dalších zemích, které jsou dědici Velké Británie. Ve Skotsku a Irsku, které měly rovněž historické vazby s Británií, je tedy také levostranný provoz. V celé Evropě však nebyl přijat.

V průběhu staletí se další evropské země rozhodly pro jízdu vpravo. Jedním z možných důvodů je vliv Napoleona Bonaparta, který systém pravostranného řízení zavedl při své expanzi po kontinentu v 19. století. Ostatní země následovaly příklad a vyhnuly se zmatkům.

Navzdory tomu však v Evropě stále existuje jízda vlevo. Některé země jej dodržují, například Velká Británie, Irsko, Malta a Kypr. Ačkoli většina zemí zvolila jízdu vpravo, jízda vlevo zdůrazňuje historický kontext a kulturní charakteristiky těchto regionů.

ČTĚTE VÍCE
Jaký benzín použít pro motor GDI - funkce výběru a doporučení

Kulturní vliv anglické monarchie

Культурное влияние английской монархии

Anglická monarchie jako starobylá a mocná instituce má významný kulturní vliv nejen na Velkou Británii, ale i na další země včetně Evropy a mnoha kolonií, které dobylo Britské impérium. Tento vliv se rozšířil i do oblasti dopravy.

Levostranný provoz

Anglie byla jednou z prvních zemí, která přešla na jízdu vlevo. Po dlouhou dobu byla kolonizátorem jiných zemí a úrodným zdrojem kulturních vlivů. Je důležité poznamenat, že to byla anglická monarchie, která ve svých koloniích a dobytých územích zavedla jízdu vlevo.

Jednou z verzí důvodů pro tuto volbu byla žízeň po možnosti použití mečů v případě útoku na ulici. Většina lidí je praváků, to znamená, že drží zbraň v pravé ruce, takže každý měl volnou pravou stranu a možnost okamžitě použít zbraň, pokud by došlo k ohrožení chodcem nebo někde jinde.

Navíc legenda říká, že král hledal ochranu před útokem na ulici. Rozhodl se, že když pojede z levé strany ulice, pravoruký jezdec bude mít prostor mezi ním a chodci.

Kulturní difúze

Культурное распространение

Protože Velká Británie byla kolonií jiných zemí a říší, kde byly principy anglické monarchie často zaváděny a nutně tím podmiňovány, bylo levicové hnutí nuceno šířit se do dobytých kolonií a ovlivňovat místní zvyky a zákony. Mnoho z těchto kolonií a zemí, včetně evropských, nakonec opustilo jízdu vlevo.

  • Indie,
  • Austrálie
  • Nový Zéland,
  • Hong kong
  • Japonsko
  • Malta,
  • Švédsko,
  • Singapur,
  • Filipíny,

To jsou jen některé ze zemí, kde se dodnes jezdí vlevo.

Kulturní vliv anglické monarchie je hluboce zakořeněn v mnoha aspektech života, včetně dopravy na silnicích Evropy i mimo ni, a i dnes je důležitou součástí naší moderní historie a tradic.

Technické vlastnosti prvních vozů

První vozy, které se objevily na konci XNUMX. století, se od moderních vozů nelišily jen vzhledem a výkonem, ale také řadou technických vlastností. V době, kdy svět teprve začínal ovládat pohyb automobilů, čelili inženýři mnoha technickým problémům a nacházeli nová řešení, jak vytvořit plnohodnotná auta.

Přidání hnacího ústrojí

Zpočátku byly první vozy vybaveny parními stroji, což vyžadovalo mnoho místa a času na ohřev vody. Později však vznikaly vozy se zdvihovým objemem spalovacího motoru – benzínové motory. To umožnilo výrazně snížit velikost a hmotnost vozu a také zvýšit jeho výkon a rychlost.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá, než alkohol tester neukáže přítomnost alkoholu?

Přenos pohybu

Передача движения

V počátcích byly první vozy vybaveny manuálními převodovkami, které umožňovaly měnit rychlost pohybu a přenášet výkon z motoru na kola. S příchodem automatických převodovek a zpátečky se však řízení auta stalo mnohem pohodlnějším a dostupnějším pro masové použití.

Je třeba také poznamenat, že první vozy měly systém pohonu zadních kol, což ve srovnání s moderními vozy s pohonem předních kol poněkud znesnadňovalo řízení. Byla to však právě tato vlastnost prvních vozů, která ovlivnila volbu jízdy vlevo v Evropě.

Technické vlastnosti automobil
Palivo benzín
Převodovka Manuální nebo automatická převodovka
Řídící systém Pohon zadních kol

Technické vlastnosti prvních automobilů, včetně použití benzínových motorů, manuálních a automatických převodovek a systémů pohonu zadních kol, tak vytvořily základ pro další rozvoj automobilového průmyslu a sloužily jako výchozí bod pro tvorba pravidel silničního provozu, včetně volby jízdy vlevo v Evropě .

Efektivita levostranného provozu na pozemních komunikacích

Эффективность левостороннего движения на дорогах

Historické faktory

Исторические факторы

Jedním z hlavních důvodů, proč se jízda vlevo v Evropě rozvinula, je její historické dědictví. Za římské říše chodili vojáci po levé straně silnice, aby měli výhodu v případě nepřátelského útoku. Následně se to stalo obecně uznávaným pravidlem a přešlo na vozidla.

Technické faktory

Технические факторы

Jízda vlevo má kromě historických důvodů i technické výhody. Za prvé, zlepšuje viditelnost řidiče, zejména při interakci s chodci a při jízdě po úzkých uličkách. Za druhé, umožňuje optimalizovat některé konstrukční prvky silničního provozu, jako je instalace semaforů a organizace výjezdů z parkovišť. Například v levostranném provozu je snazší navigace pomocí dopravních značek a ukazatelů.

Kromě toho vám praxe jízdy vlevo umožňuje snížit počet přejezdů silnice protijedoucím provozem, protože se zvyšuje efektivita využití prostoru na vozovce.

Bezpečnost provozu

Přestože může být jízda vlevo náročná pro turisty a řidiče zvyklé na jízdu vpravo, obecně poskytuje další bezpečnost na silnicích. To platí zejména pro chodce a projíždějící cyklisty, kteří jsou vlevo od dopravního proudu a vidí je v dřívější fázi.

V důsledku toho levostranný provoz na evropských silnicích prokázal svou účinnost a platnost. Zlepšuje viditelnost, optimalizuje řízení dopravy a zajišťuje bezpečnost všech účastníků silničního provozu.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat, když brzdový pedál při brzdění zasáhne - Průvodce odstraňováním problémů

Video:

Pravidla pro jízdu na kruhových objezdech. Levý provoz! 0+

V Anglii se jezdí vlevo

Proč se v Anglii jezdí vlevo?