Turbína и mechanický kompresor – dvě důležité součásti pohonné jednotky, které umožňují zvýšit její výkon a poskytnout vyšší výkon motoru. Každý z nich má však své výhody a nevýhody a výběr mezi nimi závisí na konkrétních cílech a požadavcích automobilového nadšence.

Turbína je zařízení, které funguje na principu výfukových plynů motoru a slouží ke zvýšení účinnosti spalování paliva. Zvyšuje objem vzduchu nasávaného do válců a tím zvyšuje výkon motoru. Turbína je zvláště účinná v podmínkách vysokých otáček, kdy začíná pracovat na plný výkon a poskytuje další zvýšení výkonu.

Turbína má však svá omezení. Jeho činnost závisí na výfukových plynech, takže výkon motoru může být v nízkých otáčkách omezen. Turbíně navíc nějakou dobu trvá, než získá rychlost a začne pracovat na plný výkon. To může vést k takzvanému „přeběhu cesty“, kdy při prudkém sešlápnutí plynového pedálu motor reaguje se zpožděním.

Mechanický kompresor, na rozdíl od turbíny, pracuje nezávisle na chodu motoru. Je přímo svázán s klikovou hřídelí a přenáší sílu řemenem nebo řetězem. Mechanický kompresor zajišťuje plynulé zvyšování výkonu při všech otáčkách motoru a je schopen zvyšovat výkon i od nejnižších otáček.

Mechanický kompresor však ke svému provozu vyžaduje mechanickou sílu a může využít až 15 % výkonu motoru. To může mít za následek mírné snížení celkového výkonu motoru. Kromě toho může být mechanický kompresor hlučnější a vyžaduje více údržby ve srovnání s turbínou.

Turbína a mechanický kompresor: co je lepší?

Турбина и механический компрессор: кто лучше?

Turbína

Турбина

Turbodmychadlo, nebo jednoduše turbína, funguje tak, že uvolňuje výfukové plyny z motoru, který při průchodu turbínou spustí její rotaci. To umožňuje turbíně dodávat vzduch do válců motoru pod vysokým tlakem, což má za následek účinnější spalování paliva a vyšší výkon.

Hlavní výhodou turbíny je její schopnost zvýšit výkon motoru při nízkých otáčkách motoru. Díky tomu je turbodmychadlo ideální volbou pro vozy, kde je důležitá vysoká průchodnost terénem při nízkých otáčkách motoru.

Mechanický kompresor

Механический компрессор

Mechanický kompresor se od turbíny liší tím, že je poháněn motorem automobilu. Pomocí řemenu nebo řetězu přenáší výkon z klikového hřídele motoru na kompresor, který stlačuje vzduch a přivádí jej do válců motoru.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho by měl nápis „Začátečník“ viset na autě - důležité informace a pravidla instalace

Jednou z výhod mechanického kompresoru je jeho tahový moment, který je ve srovnání s turbínou silnější. To se může hodit zejména při přetaktování a dalších situacích, kdy potřebujete rychle získat více energie.

Mechanický kompresor však může vytvářet znatelný odpor vůči otáčení motoru, což může vést ke špatné účinnosti. Kromě toho může být jeho instalace složitější a vyžadovat další prostor v motorovém prostoru vozidla.

Volba mezi turbínou a mechanickým kompresorem tedy závisí na individuálních potřebách a preferencích majitele vozu. Kdy zvolit turbínu? Kdy je mechanický kompresor nejlepší volbou? Rozhodnutí by mělo být založeno na očekávaných požadavcích na výkon, off-road a nákladovou efektivitu a také na dostupnosti a možnostech instalace vybraného zařízení.

Bez ohledu na zvolený způsob zlepšení výkonu motoru je důležité mít na paměti, že pro zajištění optimálního výkonu motoru a jeho dlouhé životnosti je nutné správné vyladění a kalibrace vozidla.

Porovnání výhod a nevýhod

Сравнение преимуществ и недостатков

Turbíny

Турбины

Turbíny se spoléhají na použití výfukových plynů z motoru k pohonu kompresoru. Tento proces vám umožní získat větší výkon bez zvětšení velikosti motoru. Jednou z klíčových výhod turbín je jejich vysoká účinnost, která znamená efektivnější využití paliva.

Turbíny však mají i nevýhody. Za prvé, mají určitou setrvačnost, což vede ke zpoždění reakce motoru. To může být nežádoucí v situacích, které vyžadují okamžitou reakci na plynový pedál. Za druhé, turbíny mohou být náchylné k přehřátí v důsledku použití výfukových plynů, což vyžaduje dodatečné chladicí systémy.

Mechanické kompresory

Механические компрессоры

Mechanické kompresory fungují tak, že jsou poháněny motorem přes řemen. Nemají žádnou setrvačnost, což poskytuje okamžitou odezvu na plynový pedál. Díky tomu jsou preferovány pro závodní vozy a sportovní vozy.

Mechanické kompresory však mohou čerpat další energii z motoru, což může zvýšit spotřebu paliva. Mohou být také hlasitější a zabírají více místa než turbíny. Za zmínku také stojí, že mechanické kompresory mohou vyžadovat pravidelnou údržbu a výměnu dílů kvůli vysokým otáčkám a zatížení.

Nakonec výběr mezi turbínou a mechanickým kompresorem závisí na vašich preferencích a požadavcích. Obě možnosti mají své vlastní jedinečné vlastnosti, které je třeba vzít v úvahu při výběru. Je důležité analyzovat všechny výhody a nevýhody a také vzít v úvahu vaše potřeby a rozpočet.

ČTĚTE VÍCE
Je možné jezdit v létě na celoročních pneumatikách bez ztráty bezpečnosti a jízdních vlastností?

Turbína nebo kompresor: co si vybrat?

Турбина или компрессор: что выбрать?

Při volbě mezi turbínou a kompresorem do auta nebo jiného zařízení je důležité zvážit několik faktorů. Obě tato zařízení se používají ke zvýšení výkonu motoru a zlepšení výkonu energetického systému. Každý z nich má své výhody a nevýhody, takže výběr závisí na konkrétních potřebách a preferencích majitele.

Hlavní výhodou turbíny je, že využívá výfukové plyny emitované z motoru ke zvýšení účinnosti a vytvoření dodatečného tlaku vzduchu. Turbína tedy umožňuje spálit více paliva a vyrobit více energie, což má za následek větší výkon. Turbína má však některé nevýhody, jako jsou vyšší náklady na instalaci a podporu a také možnost zpoždění v navíjení motoru.

Na druhou stranu kompresor pracuje nezávisle na výfukových plynech motoru a pomocí hnacího mechanismu stlačuje vzduch a vytváří požadovaný tlak vzduchu. Hlavní výhodou kompresoru je jeho rychlejší odezva a absence prodlev při roztočení motoru. Kompresor má navíc obvykle kompaktnější rozměry a nižší náklady na instalaci. Kompresor však není tak účinný při využívání odpadních plynů a může spotřebovat více energie na provoz.

Takže při volbě mezi turbínou a kompresorem do auta nebo jiného zařízení je nutné vzít v úvahu faktory jako je spotřeba, kompaktnost, cena a požadavky na energetický systém. Pokud hledáte efektivnější řešení s dobrou spotřebou paliva a jste ochotni obětovat určitou odezvu, pak může být lepší volbou turbo. Pokud je pro vás důležitá rychlá odezva a minimální náklady na instalaci, pak bude vhodnější kompresor.

Turbína Kompresor
Využívá odpadní plyny Funguje nezávisle na výfukových plynech
Vyšší náklady na instalaci a podporu Nižší náklady na instalaci
Při roztáčení motoru může dojít ke zpoždění Rychlejší odezva a žádné zpoždění
Efektivnější při využití výfukových plynů Na svůj provoz spotřebuje více energie

Video:

Turbína nebo kompresor

Turbína versus kompresor. Část 4. Bitva na skidpadu. [BMIRussian]