Píst и píst – dva hlavní prvky spalovacího motoru. Přes jejich podobnosti se tyto dvě složky výrazně liší a plní různé funkce.
Píst je pohyblivá část válce, která se pohybuje nahoru a dolů v důsledku sil plynu, čímž spouští a zvedá sestavu krytu ventilu v rozvodovém kole motoru. Vytváří také potřebný tlak k otáčení klikového hřídele a pohybu vozu vpřed. Písty jsou obvykle vyrobeny z hliníkové slitiny, která je vysoce odolná a lehká.
Plunžr je vodicí prvek vstřikovače, který je zodpovědný za přívod paliva do spalovací komory. Nachází se v palivovém systému motoru a působením mechanismu se pohybuje nahoru a dolů. Na rozdíl od pístu je plunžr vyroben z vysoce pevné oceli nebo nerezové oceli, což mu umožňuje odolávat vysokému tlaku a korozi.
Píst a plunžr jsou tedy dva různé prvky motoru, z nichž každý má jedinečnou funkci. Píst je zodpovědný za přeměnu sil plynu na mechanický pohyb a plunžr dodává palivo do motoru. Jejich správná činnost a vzájemné působení jsou důležitou součástí hladkého chodu spalovacího motoru.
Plunžr a píst: popis a rozdíly
Popis pístu
- Píst je dlouhý válcový čep s plochým nebo zakřiveným koncem.
- Obvykle má utěsněné spojení s válcem nebo jinými částmi mechanismu.
- Píst se může pohybovat tam a zpět podél své osy.
- Pohyb pístu vytváří vysoký tlak nebo vakuum uvnitř válce, což umožňuje procesy, jako je stlačování plynu nebo čerpání kapaliny.
Popis pístu
- Píst je válcového nebo kuželového tvaru, obvykle otevřený na jedné straně.
- Klouže po vnitřním povrchu válce a odděluje jednu nebo více komor od zbytku prostoru.
- V některých mechanismech může být píst utěsněn a vytvářet kompresi, zatímco v jiných může pohybovat kapalinou nebo plynem z jedné komory do druhé.
- Píst se může pohybovat tam a zpět podél své osy.
Hlavním rozdílem mezi pístem a pístem je jejich tvar a způsob použití. Píst se častěji používá v systémech, které vyžadují čerpání kapaliny nebo vytváření tlaku, zatímco píst se obvykle používá k oddělení komor a řízení toku látky.
Plunžr: struktura a funkčnost
Konstrukce plunžru je tenká kovová tyč s rozšířeným koncem, která zapadá do tyče palivového čerpadla a její volný konec je v kontaktu s O-kroužkem. Zdvih plunžru se provádí díky tlaku paliva, který se přenáší přes palivové potrubí a dávkovací ventily.
Hlavní funkcí plunžru je přenos energie z pístu na klikovou hřídel. Když se píst pohybuje dolů, plunžr se pohybuje dolů a vytváří tlak v palivovém systému. Při zvednutí pístu se zvedá i plunžr a zároveň dodává palivo do válce, podle nastavených parametrů.
Nejdůležitější vlastností pístu je jeho těsnost. O-kroužek, který se dotýká konce plunžru, zabraňuje úniku paliva a udržuje správný tlak v systému. Pokud se plunžr těsně nedotýká o-kroužku, mohou nastat problémy s chodem motoru, jako je ztráta výkonu, nesprávná dodávka paliva nebo přebytek paliva.
Plunžr je tedy nedílnou součástí spalovacího motoru, zodpovědný za účinný přenos energie z pístu na klikovou hřídel a za správný přívod paliva do válce.
Píst: zařízení a aplikace
Konstrukce pístu je obvykle válcového tvaru s plochým horním povrchem nazývaným „hlava pístu“. Obvykle se skládá z lehkého a pevného materiálu, jako je hliníková slitina, aby byla zajištěna lepší účinnost motoru.
Píst je instalován uvnitř válce a pohybuje se podél osy válce v důsledku působení plynů vzniklých spalováním paliva v tomto válci. To dává motoru pohyb a sílu.
Hlavním účelem pístu je přenos energie spalování paliva z válce na klikový hřídel motoru, který tuto energii převádí na rotační pohyb. Mezi další funkce pístu patří udržování stlačeného paliva utěsněného ve válci, odstraňování přebytečného tepla z válce a určování objemu spalování.
Jakákoli porucha nebo poškození pístu může vážně ovlivnit výkon a účinnost motoru. Proto musí být písty vyrobeny z vysoce kvalitních materiálů a pravidelně kontrolovány na opotřebení a poškození.
Souhrnné rozdíly mezi plunžrem a pístem
Role a účel:
Píst se často používá ve spalovacích motorech. Jeho hlavní úlohou je vytvořit lisovaný prostor ve válci a přeměnit energii spalování na energii mechanického přenosu.
Na druhé straně píst se používá v různých čerpadlech a systémech k pohybu kapalin nebo plynů. Jeho hlavní úlohou je vytvořit tlak a protlačit médium potrubím nebo systémem.
Struktura a tvar:
Píst má obvykle válcový tvar s plochým horním koncem. Je uzavřen na obou stranách a může mít prstencové drážky pro těsnění O-kroužků.
Na druhé straně píst může mít různé tvary – válcový, kónický nebo dokonce variabilní tvar. Bývá z jedné strany otevřený a má tyč, která slouží k jeho pohybu.
Pohyb a práce:
Píst se pohybuje uvnitř válce nahoru a dolů a přeměňuje energii spalování na energii mechanickou. Je vystavena tlaku plynu a je nucena se pohybovat zdvihy motoru.
Na druhé straně píst je vystaven vnější síle, která způsobuje jeho pohyb ve směru osy. Může být poháněn ručně nebo automaticky, v závislosti na systému, ve kterém je použit.