Automatická převodovka (AT) – nepostradatelná součást moderních automobilů. Umožňuje řidiči pohodlně řadit rychlostní stupně a umožňuje motoru pracovat efektivněji. Jako každý mechanický systém však i automatické převodovky podléhají opotřebení a někdy selžou. Abychom pochopili, co se u automatické převodovky nejčastěji porouchá, podívejme se na nejčastější poruchy.

Jeden z důvodů selhání automatické převodovky je nesprávné použití automatické převodovky. Někteří řidiči nesledují hladinu oleje v automatické převodovce, což může vést k přehřívání a opotřebení součástí systému. Převodovce škodí i jízda v extrémních podmínkách, jako je terén nebo v horách. To může způsobit otřesy a otřesy, které negativně ovlivňují stav automatické převodovky.

Kapalina automatické převodovky může způsobit poruchy. Nedostatek oleje může způsobit tření a opotřebení součástí systému. Také přítomnost kovových hoblin v kapalině může znamenat poruchu mechanismů a vyžadovat opravu převodovky. Pokud při řazení uslyšíte skřípání nebo hluk v automatické převodovce, může to být příznakem problému s díly převodovky.

Jedním z hlavních prvků automatické převodovky, který se nejčastěji porouchá, je přeplňovaný měnič točivého momentu. Je to on, kdo je zodpovědný za přenos točivého momentu z motoru do převodovky. Je-li řidičem účastníka Flexibilní strečink Letní trénink Z posilovny do přírody Tour Horní VolhaNež vyrazíte!Paní převodovky příliš točí plynem, měnič točivého momentu se může zahřát a selhat. Další častou poruchou automatické převodovky je porucha manžety hnacího hřídele. Pokud je těsnění opotřebované nebo poškozené, může to způsobit únik oleje z převodovky a ztrátu tlaku v systému, což výrazně snižuje účinnost převodovky.

Nejčastější problémy s automatickou převodovkou

Самые распространенные проблемы АКПП

Jednou z nejčastějších příčin selhání automatické převodovky je únik oleje. To může být způsobeno netěsnými těsněními nebo prasklinami ve skříni převodovky. Nedostatek oleje může vést k poškození dílů a přehřátí automatické převodovky.

Dalším častým problémem spojeným s automatickými převodovkami je porucha spojky. To může být způsobeno opotřebením spojky nebo problémy s hydraulickým systémem ovládání spojky. Nesprávná spojka může způsobit cukání, prokluzování nebo úplnou ztrátu převodových stupňů.

Stává se, že automatická převodovka může mít problémy s voličem převodovky, což se projevuje slabým nebo hlučným řazením. To může být způsobeno opotřebovanými díly, nesprávným nastavením nebo problémy s elektrickými kontakty.

ČTĚTE VÍCE
Studujeme proces zpracování Movil, abychom dosáhli lepších výsledků – užitečné tipy a doporučení

Automatická převodovka je také vybavena elektronikou, která se může stát zdrojem problémů. Nesprávná činnost snímačů nebo řídicích modulů může mít za následek problémy s řazením, ztrátu napájení nebo problémy s elektronickým signálem.

Problémy může způsobit i únik hydraulické kapaliny z automatické převodovky. To může být způsobeno opotřebovanými těsněními, prasklinami v krytu nebo problémy s hydraulickým potrubím a trubkami. Úniky hydraulické kapaliny mohou vést ke ztrátě tlaku a nesprávné činnosti automatické převodovky.

Obecně platí, že pravidelná údržba a pečlivé zacházení s automatickými převodovkami pomůže předcházet a řešit většinu běžných problémů. Pokud si všimnete jakýchkoli známek poruchy automatické převodovky, doporučujeme vám kontaktovat kvalifikovaného technika za účelem diagnostiky a opravy.

Přehřátí těsnění převodového oleje

Перегрев сальника трансмиссии

Těsnění převodovky slouží k zamezení průniku kapaliny z automatické převodovky do vnějšího prostředí a naopak. Je instalován mezi skříní převodovky a hřídelí a zajišťuje těsnost spojení.

Hlavním důvodem přehřívání těsnění převodového oleje je nedostatečné množství chladicí kapaliny a také její špatná kvalita. Pokud není hladina a kvalita kapaliny kontrolována a udržována na optimálních hodnotách, může dojít ke zvýšení vnitřní teploty automatické převodovky, což negativně ovlivňuje činnost olejového těsnění.

Pokud se těsnění převodového oleje přehřívá, mohou nastat následující problémy:

  • Únik kapaliny. Přílišné zahřívání olejového těsnění může vést k jeho poškození a vzniku trhlin, kterými začne unikat kapalina z automatické převodovky. V důsledku toho dochází k poklesu tlaku v systému, vznikají problémy se spojkou a přenosem točivého momentu.
  • Rozpad těsnění. Přehřátí může vést k deformaci a zničení součástí těsnění, což způsobí jeho úplné nebo částečné rozpadnutí. V tomto případě je nutné vyměnit těsnění oleje nebo dokonce opravit automatickou převodovku jako celek.
  • Poškození maziva. Vysoké teploty mohou vést k oxidaci oleje v automatické převodovce, což zhoršuje její mazací vlastnosti. V důsledku toho se zvyšuje opotřebení vnitřních dílů a snižuje se životnost převodovky.
  • Vadné elektronické součástky. Pokud se olejové těsnění převodovky přehřeje, může dojít k poruchám a poruchám v činnosti elektronických řídicích systémů automatické převodovky. To může způsobit poruchu převodovky a vyžadovat opravu nebo výměnu elektronických součástí.

Aby nedošlo k přehřátí těsnění převodovky, doporučuje se pravidelně kontrolovat hladinu a kvalitu chladicí kapaliny, sledovat správnou funkci chladicího systému a neprodleně kontaktovat specialisty pro preventivní údržbu automatické převodovky.

ČTĚTE VÍCE
Současné stisknutí plynu a spojky - je to nutné nebo ne?

Slabý výkon měniče točivého momentu

Слабая работа гидротрансформатора

Jedním z nejčastějších problémů je slabý měnič točivého momentu. To se může projevit různými příznaky, jako je zpoždění při řazení, bubnování nebo chrastění při provozu automatické převodovky, nerovnoměrný chod motoru atd. V takových případech je nutné kontaktovat specialisty pro diagnostiku a opravu.

Špatný výkon měniče momentu může být způsoben různými důvody. Jedním z nich je opotřebení nebo poškození měniče momentu. Vnitřní součásti, jako je turbína, čerpadlo, stator a ložiska, se mohou časem opotřebovat a vyžadují výměnu.

Dalším důvodem může být nesprávná činnost elektroniky a řídicích systémů automatické převodovky. Moderní automobily jsou vybaveny komplexními systémy, které řídí činnost měniče točivého momentu. Pokud tyto systémy nefungují správně, může to způsobit špatný výkon měniče točivého momentu. K odstranění tohoto problému může být nutná oprava a výměna součástí řídicího systému.

Také špatný výkon měniče točivého momentu může být způsoben nízkou hladinou nebo vadnou převodovou kapalinou. Nedostatečné množství kapaliny nebo její nesprávné vlastnosti mohou negativně ovlivnit činnost měniče točivého momentu a celé automatické převodovky jako celku. V tomto případě se doporučuje vyměnit nebo doplnit potřebné množství převodové kapaliny.

Je důležité si uvědomit, že špatný výkon měniče točivého momentu může vést k vážnému poškození celé automatické převodovky. Proto při prvních známkách tohoto problému musíte okamžitě kontaktovat odborníka pro diagnostiku a opravu.

Vadné elektronické součástky

Неисправность электронных компонентов

V automatické převodovce, stejně jako v každém jiném složitém elektronickém systému, plní důležité funkce mnoho různých součástí. Bohužel i tyto komponenty jsou náchylné k poruchám, zejména pokud je vozidlo provozováno v náročných podmínkách nebo není pravidelně udržováno.

Jednou z běžných poruch během provozu automatické převodovky je porucha snímačů a elektromagnetů. Senzory jsou zodpovědné za měření různých parametrů, jako je rychlost, teplota, tlak a poloha dílů, a za přenos těchto dat do elektronické řídicí jednotky automatické převodovky. Porucha snímače může vést k nesprávnému výpočtu a kontrole parametrů, což může v konečném důsledku vést k nouzové situaci nebo selhání jiných komponent.

Solenoidy jsou zase zodpovědné za změnu tlaku v měniči točivého momentu a přepínání mezi různými rychlostními stupni automatické převodovky. Porucha elektromagnetu může vést k nesprávnému řazení a škubání při pohybu vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho je tekutá pryž skladována v plechovkách - datum spotřeby, podmínky a tipy na skladování

Distribuční relé

Разводящее реле

Dalším častým zdrojem problémů jsou různá relé používaná v systému řízení automatické převodovky. Relé jsou zodpovědná za spínání elektrických obvodů a přenos signálů do potřebných součástí. Pokud relé selže, mohou nastat problémy s řídicí jednotkou automatické převodovky, nesprávnou funkcí elektromagnetů nebo snímačů.

Elektronická řídicí jednotka

Электронный блок управления

Nejzávažnější poruchou v automatické převodovce je porucha elektronické řídicí jednotky. Tato součást je zodpovědná za zpracování dat ze snímačů, ovládání elektromagnetů a rozhodování o řazení. Pokud dojde k poruše elektronické řídicí jednotky, může to vést k úplné nefunkčnosti systému nebo nepředvídatelnému chování automatické převodovky.

Porucha elektronických součástek vyžaduje odborný zásah, protože je nutná přesná diagnostika a výměna nebo oprava dílů. Pravidelná kontrola a údržba automatické převodovky může pomoci předejít většině těchto poruch a prodloužit životnost systému.

Video:

DŮLEŽITÉ ZÁVADY AUTOMATICKÉ PŘEVODOVKY. Popis příčin poruch automatické převodovky.

PO TOMTO Automatická převodovka vašeho vozu brzy selže (příznaky)

ZNÁMKY OKAMŽITÉ PORUCHA AUTOMATICKÉ PŘEVODOVKY