Míchání různých typů nemrznoucích směsí může způsobit vážné problémy s chladicím systémem vašeho vozidla. Je to způsobeno především tím, že různé značky a složení nemrznoucích směsí mají různé chemické vzorce a vlastnosti, které mohou být neslučitelné.
Nemrznoucí kapaliny G11 a G12 jsou na trhu oblíbené a jsou široce používány v automobilech různých značek. G11, nazývaná také organická nemrznoucí směs, obsahuje přísady etylenglykolu a organických kyselin, které chrání chladicí systém před korozí. G12, syntetická nemrznoucí směs, obsahuje propylenglykol a přísady, které poskytují ochranu proti korozi a oxidaci kovů.
Pokud smícháte nemrznoucí kapalinu G11 a G12, může to způsobit tvorbu usazenin, které mohou zablokovat a poškodit výměník tepla nebo chladič vašeho vozidla. Také míchání těchto nemrznoucích směsí může snížit účinnost chlazení, což může vést k přehřátí motoru a poškození motoru. Proto je velmi důležité při výběru nebo výměně nemrznoucí směsi dodržovat doporučení výrobce a zbytečně nemíchat různé značky a typy nemrznoucí směsi.
Vliv smíchání nemrznoucích směsí G11 a G12 na automobil
Míchání nemrznoucích směsí G11 a G12 může mít pro vůz negativní důsledky. Oba tyto typy nemrznoucích směsí jsou určeny pro použití v chladicích systémech motoru, liší se však svým složením a vlastnostmi.
Nemrznoucí směs G11, také známá jako organická nemrznoucí směs, obsahuje organické kyseliny a neobsahuje aminy, dusitany a fosfáty. Je určen pro použití v chladicích systémech s kovovými a hliníkovými těsněními. G11 poskytuje stabilní ochranu proti korozi a přehřátí motoru.
Na druhé straně nemrznoucí směs G12, známá také jako směsná nemrznoucí směs, obsahuje glykol a amináty. Je určen pro použití v chladicích systémech s pryžovými a plastovými těsněními. G12 poskytuje ochranu proti korozi a také zabraňuje tvorbě usazenin a pěny v chladicím systému.
Míchání nemrznoucích směsí G11 a G12 může vést ke změnám jejich chemických a fyzikálních vlastností, což může negativně ovlivnit provoz chladicího systému a motoru jako celku. Například špatný poměr komponent může vést k tvorbě usazenin a pěny, které mohou ucpat chladič a způsobit přehřátí motoru.
Kromě toho může smíchání nemrznoucích směsí G11 a G12 snížit účinnost antikorozní ochrany. Složky těchto nemrznoucích směsí mohou být vzájemně nekompatibilní a vysoká koncentrace jednoho typu nemrznoucí směsi může neutralizovat ochranný film vytvořený jiným typem nemrznoucí směsi.
Pro zachování správné funkce chladicího systému se proto doporučuje řídit se příručkou výrobce vozidla a používat typ nemrznoucí směsi doporučený pro váš konkrétní model a značku vozidla. Nedodržení tohoto doporučení může mít za následek vážné problémy s chlazením motoru a zkrácení životnosti motoru.
Jaký vliv má míchání různých značek nemrznoucích směsí na výkon auta?
Směs nemrznoucí směsi různých značek může mít negativní důsledky na provoz vozu. Nemrznoucí směsi G11 a G12 mají odlišné složení a vlastnosti, takže jejich kombinované použití může vést k nekompatibilitě a problémům s chlazením motoru.
Nemrznoucí směs G11 je organická nemrznoucí směs na bázi etylenglykolu, vody a organických solí. G11 má vysokou tepelnou vodivost a vynikající antikorozní vlastnosti. Je určen pro použití v chladicím systému vozidel vyrobených do konce 1990. let.
Nemrznoucí směs G12 je organická nemrznoucí směs, rovněž na bázi etylenglykolu, avšak s přídavkem syntetických inhibitorů koroze. G12 má vysoký stupeň ochrany proti korozi, zejména u hliníkových dílů, a je určen pro použití v moderních vozidlech.
Při míchání nemrznoucích směsí G11 a G12 hrozí tvorba gelovitých usazenin a problémy s cirkulací chladicí kapaliny v chladicím systému vozidla. Také míchání různých značek nemrznoucí směsi může snížit účinnost antikorozních vlastností a vést k tvorbě rzi a usazenin v chladicím systému.
Proto se doporučuje používat pouze jednu značku nemrznoucí směsi doporučenou výrobcem automobilu. Pokud je nutné vyměnit nemrznoucí směs, doporučuje se úplně vypustit starou kapalinu ze systému a naplnit ji novou nemrznoucí směsí stejné značky, která byla dříve použita.
V případě míchání nemrznoucí směsi různých značek nebo pokud si nejste jisti složením nemrznoucí směsi, je lepší se poradit s autoservisem nebo výrobcem vozu, abyste předešli problémům s chlazením motoru a poškozením chladicího systému.
Možné problémy vznikající při míchání nemrznoucích směsí G11 a G12
1. Možná tvorba sedimentu nebo usazenin.
Hrozí, že při smíchání nemrznoucí směsi G11 a G12 se v chladicím systému vozidla mohou vytvořit usazeniny nebo usazeniny. K tomu může dojít v důsledku rozdílů ve složení a chemických vlastnostech těchto dvou typů nemrznoucích směsí. Kal nebo usazeniny mohou potenciálně ucpat důležité součásti chladicího systému a způsobit selhání chladicího systému.
2. Snížená účinnost chlazení.
Míchání nemrznoucích směsí G11 a G12 může vést ke snížení účinnosti chlazení motoru automobilu. K tomu může dojít v důsledku nerovnováhy v chemické rovnováze a selhání přísad, které jsou zodpovědné za ochranu motoru před přehřátím. V důsledku toho může dojít k přehřátí motoru a vážnému poškození.
3. Zhoršení vlastností nemrznoucí směsi.
Míchání nemrznoucích směsí G11 a G12 může vést ke zhoršení jejich vlastností a vlastností. To může být způsobeno různými fyzikálními a chemickými procesy, ke kterým dochází při smíchání těchto nemrznoucích směsí. V důsledku toho může nemrznoucí směs ztratit svou účinnost a nebude schopna poskytnout spolehlivou ochranu chladicímu systému vozidla.
4. Oslabení záruky.
Míchání nemrznoucích směsí G11 a G12 může porušit záruku vozidla. Mnoho výrobců poskytuje záruky na chladicí systém za předpokladu, že je použita doporučená nemrznoucí směs. Míchání nemrznoucích směsí, které nejsou v souladu s doporučeními výrobce, může mít za následek odmítnutí záručního servisu.
Pro zajištění spolehlivého provozu chladicího systému a zachování záruky výrobce se doporučuje používat jeden typ nemrznoucí kapaliny (v tomto případě G11 nebo G12). Při výměně nemrznoucí směsi je nutné kompletně propláchnout chladicí systém staré nemrznoucí směsi a poté ji naplnit novou nemrznoucí směsí doporučeného typu.