Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. Poskytují nejen bezpečnost a pohodlí při jízdě, ale ovlivňují také průchodnost vozidla a jeho ovladatelnost.

Jednou z nejčastějších otázek ve světě pneumatik pro automobily je výběr mezi radiálními a bias-ply pneumatikami. Oba typy pneumatik mají své výhody i nevýhody a výběr závisí na řadě faktorů, včetně stylu jízdy, typu vozovky a provozních podmínek.

Radiální pneumatiky Dnes jsou nejoblíbenějším typem pneumatik. Vyznačují se radiálním uspořádáním kordu (hřídele s látkovými nebo ocelovými závity) pod určitým úhlem k rovině povrchu vozovky. Díky tomu je pneumatika pružnější a nabízí lepší ovladatelnost, přilnavost a jízdní komfort. Mají také nižší valivý odpor, což má za následek lepší spotřebu paliva a lepší kilometrový výkon.

Diagonální pneumatiky byly nejčastější před příchodem radiálních pneumatik. U tohoto typu pneumatiky prochází kord vrstvami materiálu pod úhlem asi 30-40 stupňů k rovině povrchu vozovky. Diagonální pneumatiky jsou širší a mají menší kontakt povrchu s vozovkou, což může zvýšit odolnost vůči vodě a sněhu, což je činí méně stabilními na mokrých a zasněžených vozovkách. Jsou však vhodné pro použití na nezpevněných cestách a jsou odolné proti nárazům, takže jsou vhodnější pro SUV a nákladní automobily.

Výhody radiální pneumatiky oproti diagonální pneumatice

Преимущества радиальной шины перед диагональной

Výhoda popis
Lepší manipulace Radiální pneumatiky poskytují přesnější a hladší ovládání vozidla, zejména při vysokých rychlostech. Je to dáno použitím ocelových kordů, které umožňují pneumatice lépe udržovat svůj tvar na vozovce.
Menší opotřebení Radiální pneumatiky se méně opotřebovávají díky rovnoměrnému rozložení zatížení po celé ploše kontaktu s vozovkou. Díky tomu vydrží déle a ušetříte peníze za výměnu pneumatik.
Větší pohodlí Radiální pneumatiky mají lepší absorpci nárazů a vibrací na nerovných vozovkách. To poskytuje pohodlnější jízdu a snižuje únavu řidiče.
Nižší valivý odpor Radiální pneumatiky mají nižší valivý odpor, což má za následek nižší spotřebu paliva a nižší emise. To je důležitý faktor pro ty, kteří oceňují úspory a šetrnost k životnímu prostředí.
Lepší přilnavost Radiální pneumatiky poskytují vynikající trakci díky většímu počtu příčných drážek na běhounu. To je zvláště důležité při jízdě na mokrém nebo zasněženém povrchu, kde je pro bezpečnost rozhodující trakce.
ČTĚTE VÍCE
Kolik stupňů alkoholu obsahuje nealkoholické pivo a jak to ovlivňuje jeho chuť a konzumované množství?

Odolnost, manipulace, přilnavost

Při výběru mezi radiálními a bias-ply pneumatikami je důležité zvážit odolnost, ovladatelnost a trakci. Každý z těchto parametrů ovlivňuje bezpečnost a komfort jízdy.

Trvanlivost

Radiální pneumatiky mají díky své konstrukci vysoký stupeň odolnosti. Mají radiální uspořádání šňůry, díky čemuž jsou odolnější vůči přetížení a poškození. Díky tomu mají radiální pneumatiky dlouhou životnost a spolehlivost na silnici.

Diagonální pneumatiky mají zase rám z provazců ve tvaru kříže. Mají pružnější design, což může negativně ovlivnit pevnost a odolnost pneumatik proti opotřebení. Kromě toho jsou bias-ply pneumatiky citlivější na přetížení a při poškození jsou náchylnější k přetržení kordu.

Spravovatelnost

Radiální pneumatiky poskytují lepší ovladatelnost vozidla. S nízkou úrovní bočního prokluzu poskytují radiální pneumatiky přesnou jízdu a vynikající přilnavost k vozovce, zejména při vysokých rychlostech. Poskytují také lepší stabilitu v zatáčkách a hladší a uvolněnější jízdu.

Pneumatiky Bias, i když nabízejí dobrou ovladatelnost na nezpevněných cestách a zesílenou bočnici pro ochranu před poškozením v extrémních podmínkách, mají méně vynikající ovladatelnost na asfaltu. Jsou náchylnější ke ztrátám převodovky a mohou mít drsnější nebo trhavější chování na silnici.

Spojka

Сцепление

Přilnavost k vozovce je jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru pneumatik. Radiální pneumatiky mají lepší přilnavost na asfaltu díky své speciální konstrukci. Poskytují dobrou přilnavost v zatáčkách a pomalém pohybu.

Diagonální pneumatiky mají dobrou přilnavost na off-road, písčitých nebo štěrkových cestách. Na vozovce však mohou mít méně než vynikající trakci, zejména za smíšených podmínek, jako je déšť nebo sníh.

Volba mezi radiálními a bias-ply pneumatikami závisí na vašich preferencích, jízdních podmínkách a bezpečnostních faktorech. Při výběru byste měli zvážit odolnost, ovladatelnost a trakci, abyste zajistili bezpečný a pohodlný zážitek z jízdy.

Komfort a snížení hluku

Radiální pneumatiky mají řadu výhod, včetně lepší hlukové izolace. To je způsobeno jejich konstrukcí, ve které jsou šňůry uspořádány radiálně, tedy v pravém úhlu k ráfku. Tato konstrukce pomáhá snižovat hlukové vibrace spojené s kontaktem pneumatiky s povrchem vozovky. Díky tomu poskytují radiální pneumatiky tišší a pohodlnější jízdu.

Naproti tomu diagonální pneumatiky mají jiný design, kdy kordy probíhají diagonálně od bočnice k bočnici pneumatiky. Menší hluková izolace může být jednou z nevýhod bias-ply pneumatik.

ČTĚTE VÍCE
Kolik je průměrná mzda za výměnu Bendixu na startéru auta v Rusku

Je třeba poznamenat, že při vytváření hluku hraje důležitou roli také běhoun pneumatiky. Různé typy běhounů mohou při kontaktu s povrchem vozovky vydávat různé zvuky. Při výběru pneumatik se doporučuje věnovat pozornost tomuto parametru.

Výsledky:

Итоги:

  1. Radiální pneumatiky mají lepší hlukovou izolaci, díky čemuž je jízda pohodlnější.
  2. Diagonální pneumatiky mohou generovat více hluku, což může snížit komfort.
  3. Při výběru pneumatik byste měli věnovat pozornost také typu běhounu, který může ovlivnit hladinu hluku generovaného pneumatikami na vozovce.

Výhody diagonální pneumatiky oproti radiální pneumatice

1. Zvýšená síla

1. Увеличенная прочность

U bias-ply pneumatiky jsou běhoun a vložkové kordy uspořádány diagonálně, díky čemuž je trvanlivější a odolnější vůči různým nárazům. To vám umožní zvýšit životnost pneumatiky a snížit pravděpodobnost propíchnutí a prasknutí.

2. Stabilita na nerovných vozovkách

2. Устойчивость на неровных дорогах

Bias-ply pneumatika má díky své konstrukci lepší stabilitu na nerovných silnicích a v terénu. Pružnější vrstva kordu poskytuje dobré přizpůsobení nerovnému povrchu a umožňuje vozu sebevědomě se vypořádat se změnami nadmořské výšky a nepředvídatelným terénem povrchu vozovky.

Odolný vůči poškození

Устойчивость к повреждениям

Radiální pneumatiky mají díky své konstrukci lepší odolnost proti poškození. V nich jsou závity šňůry umístěny kolmo ke směru pohybu, což je činí pružnějšími a schopnějšími absorbovat nárazy. Tato konstrukce umožňuje radiálním pneumatikám zabránit poškození při jízdě přes výmoly, nerovné silnice a jiné překážky.

Na druhou stranu bias-ply pneumatiky jsou díky své konstrukci náchylnější k poškození. V nich jsou kordy umístěny šikmo ke směru jízdy, díky čemuž je pneumatika tuhá a hůře absorbuje nárazy. V důsledku toho se mohou bias-ply pneumatiky snáze poškodit při přejíždění výmolů nebo zasažení ostrými předměty.

Nutno však podotknout, že samotný design pneumatiky není jediným faktorem ovlivňujícím její odolnost proti poškození. Důležitou roli hraje také kvalita materiálů, ze kterých je pneumatika vyrobena. Vysoce kvalitní pneumatiky, bez ohledu na typ konstrukce, mohou být odolnější vůči poškození než pneumatiky nízké kvality.

Při výběru pneumatik pro automobil je tedy nutné brát v úvahu nejen typ dezénu (radiální nebo diagonální), ale také celkovou odolnost pneumatiky proti poškození a také provozní podmínky automobilu.

ČTĚTE VÍCE
Benzín pro letectví a běžný benzín - hlavní rozdíly a důležitost jejich dodržování při opravách

Video:

Co je lepší, radiální nebo diagonální pneumatiky? ▶️Výhody a nevýhody

Rozdíl mezi radiálními a diagonálními pneumatikami (crops.ru)

Pneumatiky pro SUV: MAXXIS Trepador M8060 – ikonické pneumatiky MT/XT. Diagonální vs radiální