Systém pohonu všech kol quattro vyvinutý společností Audi je jedním z nejoblíbenějších a nejspolehlivějších systémů v automobilovém průmyslu. Poskytuje lepší stabilitu a manévrovatelnost vozidla za všech podmínek na silnici.

Základním principem systému quattro je automatické rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola vozidla. To umožňuje optimální trakci a zvýšenou stabilitu vozidla při jízdě na kluzkém nebo nerovném povrchu.

Systém quattro je vybaven speciálním diferenciálem, který přerozděluje točivý moment mezi nápravy v závislosti na stavu vozovky a míře prokluzu kol. Při běžné jízdě vozidla se většina točivého momentu přenáší na přední kola, což zajišťuje lepší ovladatelnost a úsporu paliva.

Pokud však přední kola prokluzují nebo mají nízkou trakci, systém quattro automaticky přerozdělí točivý moment na zadní kola, což vozu umožňuje chovat se na silnici jistěji a umožňuje řidiči udržet si kontrolu nad vozem.

Jak funguje systém pohonu všech kol quattro

Základním principem činnosti systému quattro je dynamické rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola v závislosti na stavu vozovky. Za normálních podmínek systém rozděluje výkon na všechna kola v poměru 40:60 – 40 % přední kola a 60 % zadní kola, což zajišťuje lepší stabilitu a ovladatelnost.

Když však jedno nebo více kol začnou ztrácet trakci, systém quattro automaticky přerozdělí točivý moment na kola s vyšší úrovní trakce. Toho je dosaženo prostřednictvím elektronických diferenciálů, které řídí a regulují točivý moment mezi konkrétními koly.

Systém quattro je navíc vybaven elektronickými ovladači, které analyzují data ze senzorů a poskytují okamžitou reakci na měnící se jízdní podmínky. To umožňuje systému quattro přizpůsobit se jakémukoli stavu vozovky a zvýšit tak bezpečnost, stabilitu a ovladatelnost vozidla.

Systém pohonu všech kol quattro od Audi proto poskytuje bezkonkurenční stabilitu a ovladatelnost, díky čemuž se řidič může cítit sebejistě za všech podmínek na vozovce. Je to jeden z nejinovativnějších systémů pohonu všech kol na světě a demonstruje dokonalou kvalitu a technickou dokonalost, kterými je Audi proslulé.

Mechanika pohonu

Механика привода

Systém pohonu všech kol quattro vyvinutý společností Audi je založen na principu trvalého pohonu všech kol. Zajišťuje optimální rozložení síly mezi přední a zadní kola, čímž poskytuje lepší stabilitu a ovladatelnost vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Místa, kde je přísně zakázáno vydávat zvukový signál - věnujte pozornost těmto pravidlům!

Hlavní součástí systému pohonu všech kol quattro je centrální diferenciál, umístěný mezi přední a zadní nápravou. Zajišťuje distribuci výkonu mezi přední a zadní kola v optimálním poměru v závislosti na jízdních podmínkách a přilnavosti vozovky.

Centrální diferenciál systému quattro využívá systém mechanického klínového diferenciálu, který zajišťuje rovnoměrnější rozdělení trakčního momentu mezi přední a zadní pohon. To vozu umožňuje lépe zvládat zatáčky, zlepšuje stabilitu a ovladatelnost.

Torsenův systém

Jednou z vlastností systému pohonu všech kol quattro je použití diferenciálu Torsen. Torsen (z anglického Torque-Sensing) je syntézou slov „torque“ a „sensitivity“. Systém Torsen poskytuje vyšší průchodnost a účinnost přenosu točivého momentu spojky.

Diferenciál Torsen využívá mechanické principy k aktivnímu rozdělování výkonu na přední a zadní nápravu v závislosti na jízdních podmínkách. Poskytuje přesnější a rychlejší reakci na změny trakce. To umožňuje vozidlu lépe udržovat stabilitu a trakci, čímž se zlepšuje bezpečnost jízdy a komfort.

Výhody pohonu všech kol quattro

Systém pohonu všech kol quattro má řadu výhod, díky kterým je mezi řidiči obzvláště oblíbený:

1. Zlepšená stabilita a trakce.
2. Vylepšená manévrovatelnost a ovladatelnost vozidla.
3. Vyšší úroveň zabezpečení.
4. Vylepšený výkon na nerovném terénu a v podmínkách nízké trakce.
5. Vyšší akcelerace a manévrovatelnost.

Systém pohonu všech kol quattro je nadále vyvíjen a zdokonalován, aby řidičům poskytl nové schopnosti a zlepšený výkon vozidla.

Provoz elektronického systému

Работа электронной системы

Systém quattro je založen na elektronickém řídicím systému, který nepřetržitě monitoruje stav vozovky a dynamiku vozidla. Systém se skládá z různých senzorů, ovladačů a aktivních prvků.

Když senzory detekují ztrátu trakce na jednom z kol, systém quattro okamžitě zareaguje a přerozdělí točivý moment na ostatní kola. To umožňuje vozidlu udržet trakci a stabilitu i na kluzkém nebo nerovném povrchu.

Zvláštností systému quattro je, že neustále pracuje v režimu pohonu všech kol. Vůz je proto vždy připraven na jakékoli podmínky vozovky a je schopen poskytnout maximální bezpečnost a pohodlí při jízdě.

Pro pohodlí řidiče nabízí systém quattro také možnost volby různých provozních režimů pro přizpůsobení konkrétním jízdním podmínkám. To vám umožní přizpůsobit se požadavkům řidiče a zajistit nejlepší výkonnostní charakteristiky vozidla v terénu a jeho ovladatelnosti.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně restartovat systém Webasto a vyhnout se častým poruchám
Výhody systému quattro: Funkce elektronického systému
– Vylepšená trakce a stabilita — Monitorování stavu vozovky
— Maximální bezpečnost — Rozdělení točivého momentu na kola
— Optimální trakce — Možnost volby provozních režimů

Video:

Systémy pohonu všech kol | Vědecká garáž v ruštině

Mercedes 4Matic vs Audi Quattro vs Mazda AWD, srovnání pohonu všech kol

Jak funguje pohon všech kol? Diferenciál a co je točivý moment)))