Brzdový systém – to je jeden z nejdůležitějších prvků vozu, který je zodpovědný za bezpečnost při jízdě. Slouží ke zpomalení nebo zastavení vozu a skládá se z několika hlavních součástí. V závislosti na účelu vozidla se brzdové systémy mohou lišit a mít určité vlastnosti.

Existuje několik hlavních typů brzdových systémů:

1. Mechanický brzdový systém. Tento systém se používá u starších automobilů a motocyklů. Je založen na použití lanek a pák k přenosu síly na brzdové destičky nebo brzdové bubny. Přestože je mechanický brzdový systém jednoduchý a spolehlivý, je méně účinný než jiné typy brzdových systémů.

2. Hydraulický brzdový systém. Tento systém je široce používán ve většině moderních automobilů. Základem je hydraulický pohon a brzdové jednotky: brzdový buben nebo brzdový kotouč. Hydraulický systém funguje na principu přenosu tlaku brzdové kapaliny na brzdové komponenty, což zajišťuje účinnější brzdění a ovladatelnost vozidla.

Brzdové systémy: jak jsou rozděleny podle účelu?

Тормозные системы: как они подразделяются по назначению?

Oddělení podle účelu:

Подразделение по назначению:

Brzdové systémy lze rozdělit do několika typů v závislosti na jejich účelu a vlastnostech. Podívejme se na ty hlavní:

  • Ruční brzdový systém (také známá jako parkovací brzda) je navržena tak, aby udržela vozidlo na místě při parkování. Obvykle působí na zadní kola vozu a ovládá se klikou nebo pedálem.
  • Hydraulický brzdový systém Nejběžnější typ brzdového systému funguje tak, že k přenosu síly na brzdové destičky využívá tlak kapaliny. Skládá se z hlavního brzdového válce, potrubí, hydraulických posilovačů a kolových brzd.
  • Pneumatický brzdový systém používá se v těžkých nákladních a autobusových vozidlech. Funguje tak, že tlak vzduchu přenáší přítlačnou sílu na brzdové destičky. Systém vzduchových brzd poskytuje spolehlivější a účinnější brzdění.
  • Protiblokovací systém (ABS) Jedná se o přídavné zařízení, které zabraňuje zablokování kol a pomáhá řidiči udržet kontrolu nad vozem při prudkém brzdění.

Každý typ brzdového systému má své vlastnosti a výhody, ale jejich cíl je stejný – zajistit bezpečnost a kontrolu při pohybu a zastavení vozu.

Brzdový systém osobních automobilů

Тормозная система легковых автомобилей

Brzdový systém osobních automobilů je navržen tak, aby bezpečně zastavil a držel vůz na místě, a také umožňuje jeho pohyb vzad.

ČTĚTE VÍCE
Jakou činností můžete vydělat nejvíce peněz? Studie ziskovosti různých profesí v Rusku

Brzdový systém osobních automobilů je založen na dvou hlavních kategoriích: hydraulické a pneumatické.

Každý z nich má své vlastní vlastnosti a výhody.

Hydraulický brzdový systém

Гидравлическая тормозная система

Hydraulický brzdový systém se skládá z řady komponentů, včetně hlavního brzdového válce, brzdových destiček, trubek a hadic pro přenos hydraulického tlaku a třmenů, kotoučů a bubnů pro zajištění brzdného účinku.

Tento systém je založen na přenosu síly brzdového pedálu z řidiče na brzdové destičky pomocí kapaliny, která přenáší sílu na brzdové mechanismy každého kola.

Hlavní výhodou hydraulického systému je jeho účinnost a spolehlivost. Umožňuje přesné dávkování brzdné síly a zajišťuje rychlou reakci na akce řidiče.

Pneumatický brzdový systém

Пневматическая тормозная система

Vzduchový brzdový systém používaný u nákladních automobilů lze použít i u některých osobních automobilů, zejména těch, které se používají pro komerční účely.

Je založen na přenosu síly stlačeného vzduchu ze zásobníků na pneumatické pohony, které působí na každé kolo. Vzduchový brzdový systém se také skládá z trubek, hadic, třmenů, kotoučů a bubnů.

Jednou z hlavních výhod pneumatického systému je schopnost rychlé reakce na brzdový pedál a také možnost instalace buď plně pneumatického pohonu nebo hybridní verze pomocí hydraulického nebo mechanického systému.

Brzdový systém osobních automobilů je jedním z nejdůležitějších systémů zajišťujících bezpečnost při jízdě. Je důležité sledovat jeho stav a provádět pravidelnou údržbu, aby bylo zajištěno bezpečné a účinné brzdění.

Brzdový systém nákladních vozidel

Тормозная система грузовых автомобилей

Brzdová soustava nákladních automobilů se od brzdových soustav osobních automobilů liší svou konstrukcí a principem činnosti.

Nákladní automobily jsou obvykle vybaveny bubnovými brzdami, které poskytují větší brzdný výkon a vysokou spolehlivost v extrémních provozních podmínkách.

Hlavní součásti brzdového systému nákladních vozidel:

Главные компоненты тормозной системы грузовых автомобилей:

1. Brzdové destičky jsou hlavní prvky, které tlačí na brzdové bubny, aby vytvořily tření a zastavily vůz.

2. Brzdové bubny jsou kovové kotouče, na kterých jsou umístěny brzdové destičky. Zajišťují rovnoměrné rozložení brzdných sil a odvádějí teplo vznikající při brzdění.

3. Brzdové válce jsou mechanismy, které přenášejí tlak na brzdové destičky a aktivují je při sešlápnutí brzdového pedálu.

Princip činnosti brzdového systému nákladních vozidel:

Принцип работы тормозной системы грузовых автомобилей:

Když sešlápnete brzdový pedál, hydraulická kapalina nebo stlačený vzduch se přenese do brzdových válců, které zase přenášejí brzdnou sílu na brzdové destičky. Destičky tlačí na brzdové bubny, vytvářejí tření a zastavují vůz.

ČTĚTE VÍCE
Současné stisknutí plynu a spojky - je to nutné nebo ne?

Je důležité poznamenat, že brzdové systémy nákladních vozidel jsou obvykle složitější a mohou být vybaveny dalšími funkcemi, jako jsou protiblokovací brzdové systémy (ABS) a kontrola stability (ESP), aby zajistily bezpečnější a stabilnější brzdění.

Brzdový systém motocyklu

Тормозная система мотоциклов

Hlavní součásti brzdového systému motocyklu:

Главные компоненты тормозной системы мотоциклов:

  • Brzdový kotouč (rotor)
  • Brzdové destičky
  • Zastavení podpory

Brzdový kotouč je jednou z klíčových součástí brzdového systému motocyklu. Instaluje se na kolo a je určen k přenosu brzdných sil z brzdových destiček na kolo. Brzdové destičky se zase dotýkají brzdového rotoru a vytvářejí tření, což způsobuje zpomalení nebo zastavení motocyklu.

Brzdový třmen se nachází v každém kole motocyklu a obsahuje brzdové destičky. Je zodpovědný za přitlačování destiček na kotouč pomocí hydraulického nebo mechanického systému. Při stlačení jsou destičky přitlačeny ke kotouči a vytvářejí tření, které zpomaluje otáčení kola motocyklu.

Typy brzdových systémů motocyklů:

  1. Hydraulický brzdový systém
  2. Mechanický brzdový systém
  3. Kombinovaný brzdový systém

Hydraulický brzdový systém využívá hydraulický přenos síly k přenosu brzdné síly z pedálu nebo páky na brzdové destičky. Poskytuje rychlejší odezvu a snadné ovládání a také vyšší stupeň bezpečnosti.

Mechanický brzdový systém přenáší sílu brzd na destičky pomocí lanka nebo jiného mechanického mechanismu. Je jednodušší na implementaci a údržbu, ale může být méně efektivní v provozu ve srovnání s hydraulickým systémem.

Kombinovaný brzdový systém je kombinací hydraulického a mechanického systému. Poskytuje vyšší míru bezpečnosti a také větší kontrolu a kontrolu nad motocyklem při brzdění.

Je důležité si uvědomit, že při provozu motocyklu podléhá brzdový systém opotřebení a vyžaduje pravidelnou údržbu. Doporučuje se zkontrolovat stav brzdových destiček a kotoučů a také provést nezbytnou výměnu opotřebovaných dílů v souladu s doporučeními výrobce.

Video:

Jaký manévr je pro řidiče červeného auta zakázán?

Brzdy. Krátké a jednoduché. Maximum informací ve videoklipu. Druhy brzdových systémů.

Co se stane s kamiony a autobusy, když zastaví. Jak fungují vzduchové brzdy?