Zapalovací cívka hraje důležitou roli při provozu motoru. Stabilita motoru a jeho výkon závisí na jeho spolehlivosti a účinnosti. Mnoho majitelů automobilů se zajímá o to, zda je možné použít kontaktní zapalovací cívku na autě s bezkontaktním zapalováním. Podívejme se na tento problém.

Zapalovací cívka v kontaktním zapalování plní funkci přeměny nízkého napětí z baterie na vysoké napětí, nutné pro vytvoření jiskry ve svíčce. Cívka je přímým spojením zodpovědným za přenos elektřiny ze zapalovacího systému do zapalovacích svíček.

Ale u vozidel s bezkontaktním zapalovacím systémem se používají speciální cívky, které produkují výjimečně vysoké napětí potřebné k iniciaci jiskry. Bezkontaktní zapalování navíc funguje na jiném principu: spoléhá se spíše na elektroniku a senzory než na mechanický kontakt. Proto použití kontaktní zapalovací cívky na vozidle s bezkontaktním zapalováním může vést k nesprávnému chodu motoru a dokonce k poruše zapalovacího systému.

Je možné nainstalovat kontaktní zapalovací cívku na bezkontaktní zapalování?

Можно ли установить катушку от контактного зажигания на бесконтактное зажигание?

Při diskuzi o možnosti instalace kontaktní zapalovací cívky na bezkontaktní zapalování je třeba vzít v úvahu provozní vlastnosti obou systémů.

Kontaktní zapálení zapálí směs paliva a vzduchu pomocí elektrického výboje mezi elektrodami zapalovací svíčky. V tomto případě dochází k elektrickému výboji v důsledku otevírání a zavírání červených vodičů zapalovací cívky prostřednictvím pohyblivých kontaktů. Tento systém má určité výhody, ale také vyžaduje pravidelné seřizování a údržbu kontaktů.

Bezkontaktní zapalování nebo bezkontaktní zapalování používá elektronickou metodu pro servis zapalování. Namísto pohyblivých kontaktů používá tento systém tranzistorový modul nebo elektronickou řídicí jednotku, která řídí časování a časování zapalování. Díky tomu má bezkontaktní zapalování oproti kontaktnímu zapalování řadu výhod, jako je rychlejší a přesnější zapalování, delší životnost zapalovací svíčky a nižší spotřeba energie.

Instalace cívky z kontaktního zapalování na bezkontaktní zapalování je tedy technicky náročný úkol. Kromě toho to může vést k poruše zapalovacího systému a dokonce k vážným poruchám v autě. Proto se doporučuje používat zapalovací cívky speciálně navržené pro práci s bezkontaktním zapalováním.

Definice kontaktního a bezkontaktního zapalování

Определение контактного и бесконтактного зажигания

Bezkontaktní zapalování je modernější způsob zapalování a místo mechanických kontaktů využívá elektronické součástky. Místo přímého kontaktu mezi kontakty rozdělovače zapalování a kontakty proudového spínače využívá bezdotykové zapalování signály ze snímačů, jako je snímač polohy klikového hřídele nebo rozdělovač vačkového hřídele. Tyto signály jsou přenášeny do elektronické řídicí jednotky motoru, která zase řídí činnost zapalovací cívky. Bezkontaktní zapalování poskytuje díky použití elektronických součástek přesnější a spolehlivější zapalování a také umožňuje lepší řízení spalovacího procesu v motoru.

ČTĚTE VÍCE
Jak můžete rozpustit bitumen - nejúčinnější způsoby odstranění skvrn od bitumenu

Rozdíly mezi kontaktními a bezkontaktními zapalovacími cívkami

Различия между катушками контактного и бесконтактного зажигания

Kontaktní zapalovací cívka

Катушка контактного зажигания

Zapalovací cívka je elektromechanické zařízení, které převádí napětí z baterie na vysoké napětí potřebné k vytvoření jiskry u zapalovací svíčky. Hlavní částí kontaktní zapalovací cívky je primární a sekundární vinutí, mezi kterými dochází k indukční interakci.

Zapalovací cívka dále obsahuje sadu kontaktů, která se zapíná a vypíná mechanickými kontakty synchronizovanými s motorem. Neustále se měnící magnetické pole vytvářené chodem motoru nejprve nabíjí primární vinutí cívky a poté při vybití indukuje vysoké napětí v sekundárním vinutí. Na zapalovací svíčky je poté přivedeno vysoké napětí, čímž dochází k jiskření a iniciaci spalování směsi palivo/vzduch ve válci motoru.

Bezkontaktní zapalovací cívka

Катушка бесконтактного зажигания

Bezkontaktní zapalovací cívka, známá také jako elektronická cívka, se liší od kontaktní zapalovací cívky jak vzhledem, tak svým principem činnosti. Místo sady kontaktů odpadá použití mechanických kontaktů a podpěry sběrače proudu.

Bezkontaktní zapalovací cívka využívá tranzistory a mikroprocesory, které řídí tok proudu do zapalovacích svíček. Bezkontaktní zapalovací cívka je schopna generovat účinnější jiskru díky přesnějšímu řízení časování jiskry, ve většině případů zvyšuje výkon a spolehlivost zapalovacího zařízení.

Navzdory výhodám však bezkontaktní zapalovací cívka vyžaduje k provozu elektronické součástky a složitější elektroniku, takže je dražší a obtížnější na údržbu ve srovnání s bezkontaktní zapalovací cívkou.

Obecně platí, že oba typy zapalovacích cívek poskytují elektrickou energii k vytvoření jiskry u zapalovacích svíček, ale rozdíly v konstrukci a provozních principech činí každý jedinečný a mají své vlastní výhody a nevýhody.

Video:

Instalace zapalování z kontaktního na bezkontaktní (elektronické) GAZ-53, GAZ-3307, GAZ-66, ZIL-130

Která cívka je lepší, Velký test zapalovacích cívek pohonu

Kontrola bezkontaktního zapalovacího systému VAZ classic.