Tachometr je jedním z důležitých zařízení v autě, které pomáhá řidiči ovládat otáčky motoru. Jeho hlavním účelem je udávat počet otáček klikového hřídele motoru za minutu (ot./min.). Přítomnost a správné používání tachometru pomáhá řidiči optimalizovat množství paliva, které utratí, a zvýšit technickou bezpečnost jízdy.
Tachometr je speciální zařízení, které se obvykle nachází na palubní desce automobilu. Má stupnici s dílky a šipku, která udává aktuální počet otáček. Některé otáčkoměry mohou mít také další ukazatele, které umožňují sledovat určité limity otáček.
Činnost tachometru je založena na principu využití signálu, který je generován čidly v motoru. Když motor běží, každá otáčka klikového hřídele generuje signál, který se přenáší do otáčkoměru. Otáčkoměr tento signál zpracovává a na základě jeho frekvence určuje otáčky motoru. Tyto informace se pak zobrazují na stupnici otáčkoměru a řidič tak vidí aktuální otáčky.
Jak se měří rychlost auta pomocí tachometru?
Uvnitř motoru automobilu je instalován generátor pulsů, který generuje signály podle počtu otáček klikového hřídele za minutu. Tyto signály jsou přenášeny do elektronické řídicí jednotky vozidla.
Signály z otáčkoměru jsou přenášeny na přístrojovou desku, kde jsou zpracovávány a zobrazovány na stupnici s indikací otáček motoru v otáčkách za minutu. Tyto informace se zase používají k výpočtu rychlosti vozidla.
Otáčkoměr využívá znalost převodového poměru převodovky pro výpočet rychlosti vozidla. Toto číslo udává, kolik otáček klikový hřídel motoru udělá na jednu otáčku kola automobilu. Díky znalosti otáček motoru a převodového poměru vypočítá otáčkoměr přibližnou rychlost vozu.
Otáčkoměr tedy umožňuje řidiči odhadnout přibližnou rychlost vozidla na základě informace o otáčkách motoru. Pro přesnější měření rychlosti se však obvykle používají speciální senzory a systémy jako je rychloměr.
Činnost tachometru v automobilu na příkladu mechanického tachometru
Klikový hřídel motoru pohání tachogenerátor pomocí speciálního mechanismu, který přenáší rotační pohyb na hřídel tachogenerátoru. Uvnitř tachogenerátoru je magnetizovaný rotor, který se otáčí s klikovým hřídelem. Při otáčení rotoru dochází k elektromagnetické indukci, která se přeměňuje na elektrický signál.
Elektrický signál generovaný tachogenerátorem je posílán do analogového přístroje – tachometru. Otáčkoměr se skládá ze speciálního snímače, který převádí elektrický signál na mechanický pohyb ručičky nebo počítadla. Snímač může být vyroben ve formě systému magnetů a cívky, které se pohybují pod vlivem elektrického signálu.
Ručička otáčkoměru se pohybuje po stupnici, která udává otáčky motoru – obvykle v minutách na otáčku. Čím vyšší je hodnota rychlosti, tím více se šipka pohybuje ve směru rostoucích hodnot na stupnici. Řidič tak může ovládat otáčky motoru a okamžitě reagovat na změny v provozu vozidla.
Elektronický tachometr a jeho výhody oproti mechanickému
První výhodou elektronického tachometru je jeho přesnost. Díky použití moderních technologií a elektronických součástek je elektronický otáčkoměr schopen poskytovat přesnější a spolehlivější údaje o otáčkách motoru. To je důležité zejména při práci s moderními vysokootáčkovými motory, kde i malé chyby mohou ovlivnit chod motoru a jeho součástí.
Druhou výhodou elektronického tachometru je jeho pohodlí a funkčnost. Elektronické otáčkoměry mají většinou displej, který ukazuje aktuální otáčky motoru. Často jsou také vybaveny doplňkovými funkcemi, jako je záznam maximální rychlosti otáčení nebo možnost nastavit varovný signál při překročení nastavené rychlosti. Díky těmto funkcím elektronický otáčkoměr usnadňuje řízení chodu motoru a pomáhá snižovat riziko poruch a poruch.
Kromě toho mají elektronické tachometry obvykle kompaktní a lehký design, díky čemuž se snadno instalují a integrují do interiéru vašeho vozidla. Umožňují také dolaďovat provozní parametry motoru a řídit jeho otáčky při různých úrovních zatížení. Díky tomu je elektronický tachometr ideálním nástrojem pro automobilové nadšence a automechaniky.