Rozdělovač závodního vozu je důležitou součástí, která hraje významnou roli v aerodynamice závodních vozů. Je umístěn vpředu a má tvar ploché desky, která rozděluje proud vzduchu na dvě části. Jedna část vzduchu prochází pod vozem a druhá stoupá nahoru, což vytváří důležitý efekt na celé auto.

Hlavním úkolem štípače je zvýšit přítlačnou sílu vozu k vozovce. Když se závodní auto pohybuje vysokou rychlostí, dochází k foukání, které má tendenci zvednout auto nahoru. Rozdělovač rozkládá proud vzduchu a vytváří podtlak shora, což pomáhá zvýšit přítlačnou sílu na vozovku a efektivněji řídit vůz.

Splittery jsou různých tvarů a velikostí a jejich výběr závisí na mnoha faktorech jako je typ závodního auta, trať, počasí a další. Mohou být vyrobeny z různých materiálů, jako je uhlík, sklolaminát nebo plast, aby poskytovaly optimální rovnováhu mezi pevností a hmotností.

Co je to rozdělovač závodních aut?

Что такое сплиттер гоночного автомобиля?

Hlavním účelem štípače je zvýšit trakci předních kol vozu s vozovkou při vysokých rychlostech. Vytvořením dodatečného aerodynamického zatížení přední nápravy zlepšuje splitter ovladatelnost vozidla v zatáčkách a stabilitu na dálnici.

Princip činnosti

Принцип работы

Když se auto pohybuje velkou rychlostí, vzduch se jeho pohybu brání. Úkolem splitteru je řídit proudění vzduchu pro zlepšení aerodynamické účinnosti vozu.

Štípač vytváří nízkotlakou oblast pod přední částí vozu. Při jízdě vzduch v oblasti štípače zvyšuje rychlost a vytváří nízký tlak, který táhne přední část vozu směrem k vozovce.

Splitter tedy zvyšuje aerodynamické zatížení přední nápravy vozu, zlepšuje trakci předních kol s vozovkou a zlepšuje ovladatelnost vozu při vysokých rychlostech.

Typy štípaček

Разновидности сплиттеров

Existuje několik různých typů rozdělovačů, z nichž každý je navržen pro specifické účely a vlastnosti vozidla.

  • Přední rozdělovač je nejběžnějším typem rozdělovače instalovaným na předním nárazníku automobilu.
  • Side-skirt splitter – štípačky umístěné na bocích vozu pro zlepšení aerodynamického výkonu v zatáčkách.
  • Rozbočovač difuzoru je rozbočovač nainstalovaný na zadní části vozu, který pomáhá snižovat aerodynamický odpor a vytváří dodatečný aerodynamický tlak.

Každý z těchto typů štípaček má své vlastní charakteristiky a používá se v závislosti na konkrétních požadavcích závodního vozu.

Je důležité poznamenat, že štípačky závodních vozů se primárně používají v závodních prostředích, kde je důležitá vysoká rychlost a aerodynamický výkon. Na běžných silnicích mohou být štípačky k ničemu nebo dokonce nežádoucí, protože mohou způsobit poškození nárazníku nebo zhoršit schopnost vozu zvládat nerovnosti vozovky.

ČTĚTE VÍCE
Je možné nabíjet baterii s připojeným měničem?

Popis a funkce rozbočovače

Описание и функции сплиттера

Hlavní funkcí splitteru je vytvořit rozdíl tlaku vzduchu mezi horní a spodní částí vozu. To vám umožní zvýšit přilnavost, neboli trakci, kol k povrchu vozovky. S pomocí splitteru dokáže vůz zatáčet vysokou rychlostí bez ztráty trakce a zachování stability.

Pro dosažení těchto cílů má splitter speciální tvar, který usměrňuje proud vzduchu tak efektivně, že vytváří podpůrnou sílu zvanou aerodynamický dodatek. Aerodynamickým dodatkem může být doplňkový spoiler, difuzor nebo jiné prvky zlepšující aerodynamiku vozu a přilnavost k vozovce.

Štípačka navíc slouží k ochraně spodní části vozu před poškozením při průjezdu nerovnými cestami nebo kolizi s překážkami. Je to neodnímatelná část karoserie a poskytuje v takových situacích dodatečnou pevnost vozu.

Celkově hraje rozdělovač závodních vozů důležitou roli při zvyšování rychlosti a jízdních vlastností vozu a zároveň poskytuje bezpečnost a ochranu spodní části vozu.

Jak funguje splitter

Принцип работы сплиттера

Štípač závodních vozů je aerodynamické zařízení, které se montuje na přední nárazník automobilu a plní řadu důležitých funkcí. Hlavním principem činnosti splitteru je generování vztlaku a zlepšení aerodynamických vlastností vozu.

Když auto jede na závodní dráze, rozbočovač nasměruje proudění vzduchu dolů, čímž vytvoří vysoký tlak pod vozem a nízký tlak nad ním. To umožňuje závodnímu vozu lépe přilnout k vozovce a zlepšuje jeho ovladatelnost.

Splitter také pomáhá snižovat vztlak na přední nápravu vozu, což zlepšuje stabilitu při vysokých rychlostech. To je důležité zejména při závodních manévrech, kdy vůz rychle a prudce zatáčí.

Vlastnosti designu splitteru:

Конструктивные особенности сплиттера:

Štípačka má obvykle speciální tvar, který podporuje optimální směr proudění vzduchu. Často se vyrábí z lehkých, pevných materiálů, jako je uhlík nebo sklolaminát, aby poskytoval dostatečnou pevnost a nízkou hmotnost.

Pro další zlepšení aerodynamického výkonu může být splitter vybaven difuzory a přívody vzduchu. Difuzory usměrňují proudění vzduchu zpět, vytvářejí podtlak a zvyšují přítlak. Přívody vzduchu zase zajišťují dodatečné chlazení brzd a motoru.

Srovnávací tabulka účinnosti splitteru:

Таблица сравнения эффективности сплиттера:

Automobilový model Splitter Zvýšená trakce Vylepšená manipulace Redukce zdvihu
Model 1 Ano ++ ++ +
Model 2 Ne + +
Model 3 Ano + + + ++ ++

Tabulka ukazuje, že vozy s nainstalovaným splitterem jsou vysoce účinné při zlepšování aerodynamického výkonu a zvyšování ovladatelnosti vozu na závodním okruhu.

ČTĚTE VÍCE
Pět známek nefunkčního chladicího systému automobilu – jak diagnostikovat únik nemrznoucí směsi a předejít vážným škodám

Instalace a konfigurace rozbočovače

Установка и настройка сплиттера

Chcete-li začít s instalací rozdělovače, musíte odstranit přední nárazník vozu. To může vyžadovat použití speciálních nástrojů a dlouhou dobu. Doporučuje se, aby tento postup provedl technik nebo profesionální instalační technik.

Po sejmutí nárazníku je nutné očistit jeho povrch od nečistot, prachu a mastnoty. Poté byste měli štípačku připevnit k nárazníku pomocí speciálních upevňovacích prvků. Je důležité se ujistit, že štípačka těsně přiléhá k povrchu nárazníku a nemá žádné mezery.

Po instalaci rozbočovače je třeba upravit jeho polohu. To může vyžadovat změnu úhlu nebo výšky štípače. Štípačku lze nastavit pomocí speciálních upevňovacích prvků nebo seřizovacích šroubů.

Po instalaci a konfiguraci rozdělovače se doporučuje provést zkušební jízdy na dráze. To vám umožní vyhodnotit jeho účinnost a provést potřebné úpravy. Je důležité si uvědomit, že instalace splitteru může ovlivnit aerodynamické vlastnosti vozu, proto se doporučuje provést nový výpočet vyvážení vozu a v případě potřeby provést dodatečné úpravy dalších aerodynamických prvků.

Video:

Jak nainstalovat náš splitter. Instrukce. kraero splitter Návod k instalaci

Stavba závodního auta I Episode 12 I Engine část 1

Elektronický stabilizační program ESP