Proces opotřebení spojky – To je nevyhnutelný jev pro všechna auta. Schopnost rychle rozpoznat první známky opotřebení však může pomoci předejít vážným poruchám a nákladným opravám. Každý řidič by proto měl znát hlavní znaky indikující opotřebení spojky.

Prvním a nejzřetelnějším příznakem opotřebení spojky je mírné prokluzování spojky při rozjezdu vozidla z klidu. Pokud si všimnete, že motor běží relativně normálně, ale auto sotva zrychluje, pak je možná čas zkontrolovat stav vaší spojky.

Druhým znakem opotřebení spojky je výskyt podivného zvuku při sešlápnutí spojkového pedálu. Pokud při řazení rychlostních stupňů nebo sešlápnutí spojkového pedálu uslyšíte skřípání, skřípání nebo podivné zvuky, může to být důvodem k obavám. Bez ohledu na příčinu tohoto hluku se doporučuje kontaktovat odborníka a nechat spojku diagnostikovat.

Hlavní známky opotřebení spojky

Основные признаки износа сцепления

  1. Zvýšený skluz. Pokud spojka začne prokluzovat při řazení nebo akceleraci, může to být známka opotřebení spojky. Při řazení nahoru se musí rotace motoru efektivně přenést na kola, nikoli ztratit kvůli prokluzu spojky.
  2. Obtížnost řazení převodových stupňů. Pokud při řazení uslyšíte neobvyklé zvuky, chvění nebo škubání, může to znamenat opotřebení spojky. Příznakem problémů se spojkou může být také zvýšené úsilí potřebné k řazení.
  3. Snížený točivý moment. Pokud vaše auto hůře reaguje na plynový pedál a zrychluje pomaleji, může to být důsledek opotřebované spojky. Spojka nemusí přenést veškerý točivý moment z motoru na kola, což vede ke zhoršení dynamických vlastností vozu.
  4. Zápach spáleného těsnění. Pokud je cítit zápach spáleného těsnění, když spojka hodně prokluzuje, může to znamenat, že je spojka opotřebovaná. K tomu dochází v důsledku tření spojky a špatného kontaktu mezi jejími částmi.

Pokud si všimnete některého z těchto příznaků, vaše spojka může vyžadovat výměnu nebo opravu. Pravidelná údržba a pečlivé používání vašeho vozidla může pomoci prodloužit životnost spojky a zabránit zrychlenému opotřebení.

Zvětšená mezera mezi díly

Повышенный зазор между деталями

Aby spojka fungovala, musí být její části těsně namontovány k sobě. Při zvýšeném opotřebení spojky vzniká mezera mezi kotoučem spojky a povrchem setrvačníku nebo spojky tlakového spínače. To může být způsobeno třením a otěrem dílů v důsledku neustálého mačkání a povolování spojky při řazení.

ČTĚTE VÍCE
Jak obnovit airbagy po nehodě - tipy a triky

Zvětšená vůle rozptyluje účinnost přenosu točivého momentu ze setrvačníku na kotouč spojky, což má za následek ztrátu trakce a nedokonalý převod. Zároveň se při přeřazování může auto začít trhavě pohybovat nebo „sklouznout“ při pokusu o zrychlení. Je důležité si uvědomit, že zvětšená vůle mezi díly nemusí být pouze důsledkem oděru, ale také indikovat problémy se seřízením nebo poruchou jednotlivých komponentů spojkového systému.

Zvětšená vůle mezi díly je jedním z prvních příznaků opotřebení spojky, který může naznačovat nutnost výměny nebo opravy.

Změny rychlosti

Перепады скоростей

Často jsou takové změny rychlosti pociťovány ve formě škubání nebo škubání při rozjezdu nebo při řazení prvního rychlostního stupně. Problém můžete mít i s plynulým řazením z jednoho převodového stupně na druhý, zejména při zrychlování nebo při řazení vyšších převodových stupňů.

Tyto změny rychlosti mohou být způsobeny uvolněným nebo opotřebeným kotoučem spojky nebo problémy s pružinami nebo spojkami spojky. Pokud zaznamenáte kolísání rychlosti a potíže s řazením převodových stupňů, doporučuje se obrátit se na odborníka, aby diagnostikoval a odstranil problém.

Neobvyklé zvuky a vibrace

Необычные звуки и вибрации

Jedním z prvních příznaků opotřebení spojky mohou být neobvyklé zvuky a vibrace při její činnosti.

Pokud při sepnutí spojky začnete slyšet klepání, skřípání nebo vibrace, může to být příznakem problému. Neobvyklé zvuky a vibrace mohou naznačovat tření nebo opotřebované díly spojky. K tomu může dojít v důsledku opotřebení kotouče spojky, vypínacího ložiska nebo jiných součástí spojky.

Pokud se objeví neobvyklé zvuky nebo vibrace, doporučuje se obrátit se na odborníka, který provede diagnostiku a opravu. Bude schopen určit zdroj problému, provést potřebné opravy a vyměnit opotřebované díly.

Video:

JAK ZKONTROLOVAT DVOJHMOTNÝ SETRVAČNÍK NA AUTĚ? 7 způsobů za 5 minut

Takovou informaci o spojce vám autoservis nikdy neřekne!!

Jak zkontrolovat spojku na autě. Prokluzuje spojka nebo ne? Určení opotřebení spojkového kotouče