Karburátor je zařízení používané spalovacími motory ke smíchání vzduchu s palivem. Hraje důležitou roli při provozu motoru a zajišťuje jeho efektivní fungování. Jednou z důležitých funkcí karburátoru je dodávat palivo z palivové nádrže do motoru.

Proces dodávání paliva do karburátoru se provádí působením různých součástí. Začíná vytvořením spojení mezi palivovou nádrží a karburátorem. Když motor běží, palivo z nádrže se pohybuje palivovým potrubím a vstupuje do palivové nádrže karburátoru.

Dále uvnitř karburátoru jsou trysky nebo trysky, které jsou zodpovědné za dodávání paliva do proudu vzduchu. Po průchodu vstřikovači se palivo smísí se vzduchem a vznikne homogenní směs, která bude přiváděna do válců motoru. Tato směs se pak přes sací potrubí dostává do sacího systému motoru.

Karburátor vyžaduje pravidelnou údržbu a čištění, aby byla zachována jeho účinnost. Důležitým aspektem údržby karburátoru je kontrola a úprava hladiny paliva pro zajištění optimální dodávky paliva. Vstřikovače a filtry by měly být také pravidelně čištěny, aby se zabránilo ucpání a zajistil správný průtok paliva do motoru.

Stupně přívodu paliva do karburátoru

Стадии подачи топлива в карбюратор

Proces dodávání paliva do karburátoru prochází několika fázemi, z nichž každá hraje důležitou roli ve správném provozu motoru. Podívejme se na tyto fáze podrobněji:

Etapa popis
1 Předplnění
2 Nucený přívod paliva
3 Maximální dodávka paliva

Předplnění

Když se motor rozběhne, karburátor se naplní palivem. To je nezbytné pro udržení optimálního stavu směšovací komory a zajištění rychlého startu motoru.

Nucený přívod paliva

Při zvýšení zatížení motoru, například při prudké akceleraci, se karburátor přepne na nucený přívod paliva. V tomto okamžiku se zvyšuje dávka dodávaného paliva, aby byl zajištěn dostatek paliva pro správný chod motoru při zvýšené zátěži.

Maximální dodávka paliva

V případě maximálního zatížení motoru, například při plném otevření škrticí klapky, se karburátor přepne na maximální dodávku paliva. V tuto chvíli je dávka dodávaného paliva maximální, aby byl zajištěn výkon motoru a nedošlo k přehřátí.

Všechny tyto stupně dodávky paliva zajišťují optimální fungování motoru a umožňují jeho spolehlivý provoz v různých režimech. Správné nastavení karburátoru a dodržování doporučení výrobce vám umožní zachovat optimální poměr vzduchu a paliva pro efektivní chod motoru.

ČTĚTE VÍCE
Jakou baterii mám použít k výměně přívěsku na klíče od alarmu?

Příprava směsi

Подготовка смеси

1. Zásobování palivem. Palivo je převáděno z palivové nádrže do karburátoru palivovým čerpadlem nebo samospádem, pokud je nádrž umístěna nad karburátorem. Palivo vstupuje přes palivový filtr, aby se do systému dostaly nečistoty a velké částice.

2. Regulace dodávky paliva. Karburátor obsahuje systém, který je zodpovědný za regulaci množství paliva dodávaného do motoru. Tento systém se skládá z různých hrdel, vyhazovačů a jehel.

3. Míchání se vzduchem. Palivo vstupující do karburátoru se mísí se vzduchem. Vzduch se do něj dostává přes vzduchový filtr a prochází difuzory, kde se mísí s přiváděným palivem.

4. Regulace směsi. Karburátor obsahuje systém řízení směsi, který umožňuje nastavit optimální poměr paliva a vzduchu v závislosti na provozních podmínkách motoru. To umožňuje maximální výkon a účinnost motoru při různém zatížení.

V důsledku správné přípravy směsi v karburátoru je zajištěn správný chod motoru, zvyšuje se jeho výkon a účinnost a snižuje se emise škodlivých látek do životního prostředí.

Dodávky paliva

Подача топлива

Proces dodávání paliva do karburátoru začíná palivovou nádrží, kde je umístěn přívod paliva. Odtud palivo vstupuje do palivového potrubí, které může být vybaveno filtrem pro odstranění nečistot z paliva.

Dále palivo vstupuje do plovákové komory karburátoru, která řídí jeho hladinu. Plováková komora obsahuje plovák, který přímo reguluje přívod paliva. Když hladina paliva v komoře klesne, plovák se posune dolů a otevře membránu nebo jehlu, což umožní palivu vytékat z palivové nádrže.

Za plovákovou komorou palivo prochází hlavním proudem, který reguluje jeho průtok do hlavního potrubí difuzoru.

V hlavním potrubí difuzoru se palivo mísí se vzduchem, který je přiváděn přes vzduchový filtr. Vznikne tak směs paliva a vzduchu.

Úprava palivové směsi

Регулировка топливной смеси

Pro zajištění optimálního výkonu motoru je nutné správně upravit palivovou směs. To lze provést pomocí regulátorů umístěných na karburátoru.

Jedním z takových regulátorů je vrtule, která umožňuje regulovat množství přiváděného vzduchu. Otáčením šroubu jedním nebo druhým směrem se mění množství vzduchu, což má vliv i na přívod paliva.

Dalším regulátorem je jehla, která řídí průtok paliva do hlavního potrubí difuzoru. Otáčením jehly v jednom nebo druhém směru se změní průměr otvoru, kterým je přiváděno palivo.

ČTĚTE VÍCE
Co se do nemrznoucí směsi přidává, aby se zabránilo nepříjemnému zápachu?

Palivo je tedy přiváděno do karburátoru pomocí plovákové komory a hlavní trysky a seřizování palivové směsi je řízeno pomocí vrtule a jehly.

Úprava směsi

Регулировка смеси

K nastavení směsi se obvykle používají speciální šrouby na karburátoru. Jeden šroub je zodpovědný za úpravu koncentrace paliva ve směsi a druhý za nastavení množství přiváděného vzduchu. Správné směsi lze dosáhnout pokusem a omylem nebo pomocí speciálních zařízení, jako jsou analyzátory plynů.

Úprava chudé směsi

Регулировка бедной смеси

Úprava chudé směsi znamená zvýšení množství dodávaného vzduchu nebo snížení množství paliva. To může být nutné, pokud motor běží špatně, má vysokou spotřebu paliva nebo vychází černý kouř z koncovky výfuku. Chcete-li upravit chudou směs, musíte povolit šroub nastavení paliva nebo utáhnout šroub nastavení vzduchu.

Bohatá úprava směsi

Регулировка богатой смеси

Úprava bohaté směsi znamená zvýšení množství dodávaného paliva nebo snížení množství dodávaného vzduchu. To může být nutné, pokud motor běží špatně nebo při nízkých otáčkách, má nízký výkon nebo z výfuku vychází bílý kouř. Chcete-li nastavit bohatou směs, musíte utáhnout šroub nastavení paliva nebo povolit šroub nastavení vzduchu.

Po seřízení směsi se doporučuje zkontrolovat chod motoru a věnovat pozornost nepřítomnosti kouřových emisí, stabilnímu provozu a účinnosti paliva. V případě potřeby lze směs znovu upravit.

Je důležité si uvědomit, že nesprávné nastavení směsi může vést k negativním důsledkům, jako je zvýšená spotřeba paliva, nesprávný chod motoru nebo poškození částí motoru. Pokud si tedy nejste jisti, je lepší svěřit tuto operaci odborníkovi nebo získat vhodná doporučení od výrobce.

Video:

Co to znamená, že nedrží palivové čerpadlo nebo proč se po nečinnosti špatně startuje?

Kam mizí BENZÍN. Proč vysoká spotřeba paliva? Hledejte příčiny Karburátor, netěsnost, odpařování?

spotřebu