Automatická převodovka a CVT jsou dva nejoblíbenější typy převodovek v moderních autech. Určení, který z nich je nainstalován na konkrétním stroji, může být obtížné, zejména pro neprofesionály. Existují však některé vizuální charakteristiky, které vám pomohou učinit správnou volbu.
První věc, kterou musíte věnovat pozornost, je organizace ovládacího panelu. Automatická převodovka obvykle obsahuje polohy „P“, „R“, „N“, „D“. CVT zase může mít ovládací panel s více různými režimy, včetně „Eco“, „Sport“ atd.
Vyplatí se také věnovat pozornost chování vozu při jízdě. Automatická převodovka obvykle řadí plynule a postupně, zatímco CVT umožňuje plynulejší zrychlení a neustálou změnu převodového poměru.
Nezapomeňte na zvuk motoru. Automatická převodovka se může projevit škubáním a řazením doprovázeným charakteristickým zvukem. Variátor pracuje tišeji, bez trhání a proměnlivých zvukových odezev.
Automat nebo CVT? Jaký je rozdíl?
Jedním z hlavních rozdílů mezi automatickou převodovkou a CVT je jejich konstrukce. Automatická převodovka obsahuje sadu různých převodů a spojek, které mění převodový poměr a přenášejí pohyb z motoru na kola. Zatímco CVT využívá převodový mechanismus s plynule měnitelným převodem, který umožňuje plynule měnit převodový poměr bez stupňovitého řazení.
Dalším rozdílem mezi těmito typy převodovek je činnost spojky. Automatická převodovka využívá k ovládání spojky hydraulické nebo elektronické systémy, které umožňují plynulé řazení. Na druhou stranu CVT nepoužívá spojku a převody se mění plynulou změnou převodového poměru v rámci mechanismu CVT.
Kromě toho převodovky CVT obvykle nabízejí vyšší účinnost a lepší spotřebu paliva, protože mohou upravit převodový poměr pro optimalizaci výkonu motoru za různých jízdních podmínek. Automatická převodovka však může poskytnout plynulejší a dynamičtější řazení, což může být výhodnější pro nadšence jízdy autem.
Na základě těchto rozdílů můžeme říci, že vizuálně se automatická převodovka a CVT mohou lišit přítomností spojky a také funkcemi a součástmi uvnitř. Pro přesnou identifikaci typu převodovky je však vždy lepší kontaktovat dokumentaci a specialisty.
Automatická převodovka | CVT |
---|---|
Obsahuje převody a spojky | Používá mechanismus s plynule měnitelným převodovým poměrem |
K řazení používá spojku | Převodové stupně řadí plynule bez použití spojky |
Dokáže zajistit hladší a dynamičtější řazení | Účinnější a úspornější |
Jak vizuálně odlišit automatickou převodovku od CVT?
Určit typ převodovky na autě podle vzhledu může být obtížný úkol, zejména pro neprofesionála. Ale s určitými znalostmi a péčí se můžete naučit vizuálně rozlišit automatickou převodovku od CVT.
1. Kontrola přítomnosti spojkového pedálu
První způsob, jak odlišit automatickou převodovku od CVT, je zkontrolovat přítomnost spojkového pedálu. Automatická převodovka nevyžaduje použití spojkového pedálu, její absence tedy naznačuje, že je vůz vybaven právě takovou převodovkou.
2. Analýza hlavic řadicí páky
Druhou metodou je analýza knoflíků řazení. Automatická převodovka má hlavici řadicí páky obvykle umístěnou na středové konzole nebo na volantu s různými provozními režimy (P, R, N, D) a možností manuálního řazení. Namísto knoflíku řadicí páky má CVT obvykle dlouhý knoflík známý jako „Jatco CVT“ s režimy (P, R, N, D, L) nebo tlačítky pro změnu režimů řazení.
Pokud si po provedení obou výše uvedených metod stále nejste jisti, můžete použít třetí metodu – kontaktujte odborníka. Budou schopni přesněji určit typ převodovky pomocí nejen vzhledu, ale i dalších vlastností vozu.
Je třeba si uvědomit, že vzhled nemusí správně označovat typ převodovky, protože některá auta mohou mít různé úpravy nebo modely s různými typy převodovek. Proto je nejlepší spolehnout se na interní specifikace a specialisty, abyste si byli jisti správným typem převodovky.
Automatická převodovka | CVT |
---|---|
Není potřeba spojkový pedál | Dlouhá rukojeť nebo tlačítka pro přepínání |
Řadicí páka | Řadicí páka s režimem Jatco CVT |
Vlastnosti automatické převodovky a variátoru
Automatická převodovka
Automatická převodovka je typická manuální převodovka, ale s automatickým ovládáním. Umožňuje řidiči nemyslet na změnu rychlostních stupňů – systém dělá vše sám.
Vlastnosti:
- Mechanické převody, které se automaticky přepínají podle předem stanovených algoritmů;
- Přítomnost automatické spojky, která zjednodušuje používání vozu;
- Nastavení provozních režimů (úspora paliva, sportovní režim, komfortní režim atd.);
CVT
CVT představuje novou generaci převodových systémů. Funguje na principu plynulé plynulé změny převodového poměru.
Vlastnosti:
- Nedostatek tuhé převodovky – změny převodového poměru se vyskytují nepřetržitě;
- Systém nastavení umožňuje zvolit optimální převodový poměr pro maximální účinnost;
- Plynule – systém umožňuje plynule měnit rychlost bez cukání nebo změn otáček motoru;
- Zvýšený komfort a efektivita používání vozu.
Automatickou převodovku můžete vizuálně odlišit od CVT podle jejich designu a přítomnosti příslušných označení a nápisů. Automatická převodovka má obvykle klasickou manuální převodovku s přídavnými zařízeními pro automatické ovládání a ovládání rychlostních stupňů. CVT vypadá jako kompaktnější a jednodušší systém, bez zjevných prvků manuální převodovky.