Opotřebení brzdových kotoučů je jednou z nejdůležitějších součástí bezpečnosti silničního provozu. Kotouče jsou klíčovým prvkem brzdového systému, takže vědět, jak důležité je sledovat jejich stav, je obzvláště důležité pro každého majitele vozu. Nejen délka brzdné dráhy závisí na stavu brzdových kotoučů, ale také zajištění stabilní trakce mezi koly a povrchem vozovky.

Brzdové kotouče se během provozu vozidla opotřebovávají. Ale jak velké opotřebení je přijatelné? Existují určité normy, které upravují minimální tloušťku kotoučů a jejich toleranci. Obvykle je to 25 milimetrů. Pokud měření ukazují, že tloušťka brzdového kotouče je menší než tato hodnota, měl by být kotouč vyměněn.

Stojí za zmínku, že povolené opotřebení se může lišit v závislosti na konkrétním modelu vozidla nebo výrobci. Snad nejdůležitějším pravidlem, které je třeba dodržovat při určování opotřebení brzdových kotoučů, je zachování bezpečnosti na silnici. Proto se doporučuje pravidelně kontrolovat stav disků a v případě potřeby je rychle vyměnit.

Na kolik mm jsou opotřebené brzdové kotouče?

Сколько мм износ тормозных дисков?

Výrobci automobilů obvykle uvádějí minimální tloušťku brzdových kotoučů v technické dokumentaci nebo na samotném kotouči. Tato hodnota se může lišit v závislosti na konkrétním modelu vozidla a jeho brzdovém systému.

Je také důležité si uvědomit, že opotřebení brzdových kotoučů je nerovnoměrné. Vnější a vnitřní strana kotoučů se může různě opotřebovávat, což může vést k otřesům nebo vibracím při brzdění. V tomto případě se také doporučuje výměna disků.

Hledejte následující známky opotřebení brzdového kotouče:

  1. Hluboké praskliny na povrchu disku.
  2. Drážky nebo výčnělky na povrchu disku.
  3. Nerovnoměrné opotřebení na vnější a vnitřní straně kotouče.
  4. Přítomnost hlubokých rýh nebo prohlubní na povrchu disku.

Pokud zaznamenáte některý z těchto příznaků, doporučuje se obrátit se na odborníka, aby provedl diagnostiku a výměnu brzdových kotoučů. Je důležité si uvědomit, že opotřebené nebo poškozené kotouče mohou negativně ovlivnit brzdný výkon a bezpečnost vozidla.

Příčiny a důsledky

Причины и последствия

  1. Použití těžkých vozidel. Neustálé brzdění a tření vedou k opotřebení kotoučů.
  2. Nekvalitní brzdové destičky. Použití nevhodných nebo opotřebovaných destiček může způsobit zvýšené opotřebení kotouče.
  3. Nesprávná údržba brzdového systému. Nedostatečná nebo nesprávná údržba brzdového systému může způsobit nerovnoměrné opotřebení kotoučů.
  4. Poškození disku. Nárazy, praskliny nebo kontakt s tvrdými předměty mohou způsobit poškození a opotřebení disku.
ČTĚTE VÍCE
Po umytí motoru se rozsvítila kontrolka - co dělat a jak se vyvarovat chyb?

Následky opotřebených brzdových kotoučů mohou být vážné a nebezpečné:

  • Zhoršení brzdného účinku. Opotřebované kotouče neposkytují dostatečný brzdný účinek, což může vést k nehodám a zraněním.
  • Zvukové a vibrační signály. Když se kotouče opotřebují, mohou se při brzdění objevit zvuky skřípání, klepání nebo vibrace.
  • Zvýšené opotřebení ostatních prvků. Opotřebované brzdové kotouče mohou vést ke zvýšenému opotřebení brzdových destiček a dalších součástí brzdového systému.
  • Oprava nebo výměna brzdového systému. Pokud opotřebení brzdového rotoru dosáhne kritické úrovně, mohou být nutné nákladné opravy nebo výměna celého brzdového systému.

Jak zkontrolovat opotřebení

Как проверить износ

Chcete-li zjistit stupeň opotřebení brzdových kotoučů, můžete provést několik jednoduchých kontrol. Mezi známky opotřebení obvykle patří:

Vizuální kontrola

Внешний осмотр

Pečlivě zkontrolujte povrch brzdových kotoučů. Pokud vykazují hluboké škrábance, praskliny nebo zjevné známky opotřebení, pak je s největší pravděpodobností nutné disky vyměnit.

Měření tloušťky

Измерение толщины

Jedním z nejpřesnějších způsobů, jak určit míru opotřebení, je měření tloušťky brzdových rotorů pomocí mikrometru. Obvykle je minimální přípustná tloušťka kola uvedena v návodu k obsluze vozidla. Pokud měření ukazují, že kotouče již dosáhly nebo se blíží této minimální tloušťce, měly by být vyměněny.

Také pokud při brzdění uslyšíte trvalé skřípání nebo klepání, může to být známka opotřebených brzdových kotoučů. V tomto případě se také doporučuje kontaktovat specialisty, aby provedli diagnostiku a určili potřebu výměny disků.

Známka opotřebení Činnost
Hluboké škrábance nebo praskliny na povrchu disku Vyměňte disky
Jasné známky oděru Vyměňte disky
Minimální přípustná tloušťka byla dosažena nebo se blíží Vyměňte disky

Kdy vyměnit brzdové kotouče

Когда заменять тормозные диски

Jedním z hlavních znaků poukazujících na nutnost výměny brzdových kotoučů je jejich opotřebení. Opotřebení brzdových kotoučů se může lišit v závislosti na provozních podmínkách vozidla a stylu jízdy. Obecně se ale doporučuje vyměnit brzdové kotouče, když jsou opotřebené na více než 70 % jejich původní tloušťky.

Kromě opotřebení byste si měli dát pozor i na možné poškození brzdových kotoučů, jako jsou praskliny nebo otlačení. Pokud poškození pohonů brání jejich správnému plnění jejich funkcí, měly by být okamžitě vyměněny.

Za úvahu stojí i možnost přehřátí brzdových kotoučů. Přehřátí může vést k vibracím při brzdění a zhoršení brzdných vlastností kotoučů. V případě přehřátí se doporučuje kontaktovat odborníka, který určí rozsah poškození a rozhodne se, zda disky vyměnit.

ČTĚTE VÍCE
Jaké změny pravidel silničního provozu (TRAF) Ruské federace vstoupí v platnost 1. září 2023?

I přesto, že životnost brzdových kotoučů není striktně omezena, pravidelná technická kontrola a údržba vozidla pomůže předejít vážným problémům a náhlé výměně brzdových kotoučů.

Video:

Málokdo ví o této funkci BRZDOVÉHO KOTOUČE.

TLOUŠŤKA BRZDOVÉHO KOTOUČE | VĚTŠINA MOTORISTŮ TO NEVÍ

Kritické opotřebení brzdových kotoučů