Brzdové kotouče jsou jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. Jsou zodpovědní za bezpečnost a účinnost brzdění. Časem se však na kotoučích mohou objevit drážky, které mohou vést k negativním důsledkům a zhoršení brzdového systému.

Vzhled drážek na brzdových kotoučích může být způsoben několika důvody. Jedním z hlavních důvodů je opotřebení brzdových destiček. Při každém brzdění se brzdové destičky otírají o povrch kotouče, což časem vede k opotřebení a nerovnostem. Drážky mohou vznikat také v důsledku nesprávně nainstalovaných kotoučů nebo v důsledku zvýšeného zatížení brzdového systému.

Drážky na brzdových kotoučích mohou mít negativní dopad na výkon brzdového systému. Mohou vést ke špatnému brzdnému účinku a delší brzdné dráze. Kromě toho mohou drážky způsobit nerovnoměrné opotřebení brzdových destiček, což může také ovlivnit brzdný výkon. Důležitým opatřením k zajištění bezpečnosti na silnici je proto pravidelná kontrola stavu brzdových kotoučů a rychlé odstraňování drážek.

Příčiny drážek na brzdových kotoučích

Причины возникновения борозд на тормозных дисках

1. Opotřebení brzdových destiček

1. Износ тормозных колодок

Jednou z nejčastějších příčin rýh na brzdových kotoučích jsou opotřebené brzdové destičky. Pokud jsou brzdové destičky opotřebené až na doraz a jejich kovový rám se dostane do kontaktu s brzdovým rotorem, může to vést k vytvoření drážky na povrchu kotouče.

2. Přehřátí brzd

2. Перегрев тормозов

Dalším důvodem pro výskyt drážek na brzdových kotoučích může být přehřátí brzd. Pokud intenzivní tření během brzdění způsobí velké zahřátí kotoučů, kov se může zdeformovat a vytvořit promáčkliny, drážky a jiné vady. To se může stát například při dlouhém sjezdu z hory nebo při hustém městském provozu.

3. Nekvalitní brzdové kotouče

3. Некачественные тормозные диски

Brázdy se mohou objevit i v důsledku používání nekvalitních brzdových kotoučů. Pokud je povrch disku neupravený nebo neodpovídá standardům kvality, pak se na něm mohou po nějaké době používání vozidla vytvořit nerovnosti a rýhy.

Je důležité si uvědomit, že drážky na brzdových kotoučích nejen snižují kvalitu brzdění, ale také přispívají k rychlému opotřebení brzdových destiček a také zvyšují riziko prasklin na kotoučích. Proto je nesmírně důležité pravidelně kontrolovat stav brzdového systému a rychle vyměnit opotřebované díly.

Aby nedocházelo k tvorbě drážek na brzdových kotoučích, doporučuje se dodržovat pravidla provozu vozidla, vyhýbat se nadměrnému zahřívání brzd a používat pouze kvalitní komponenty.

ČTĚTE VÍCE
Tipy pro přípravu auta před dlouhou cestou – jak zajistit bezpečnost a pohodlí na silnici

Opotřebení brzdových destiček

Износ тормозных колодок

Brzdové destičky se mohou opotřebovat různými způsoby. V závislosti na provozních podmínkách a stylu jízdy se mohou destičky opotřebovávat rovnoměrně nebo nerovnoměrně. Nerovnoměrné opotřebení může způsobit nerovnoměrnost destiček, což může způsobit drážky, když se dostanou do kontaktu s brzdovými kotouči.

Jedním z faktorů ovlivňujících opotřebení destiček je styl jízdy. Neustálé prudké brzdění může způsobit rychlejší opotřebování destiček a tím vznik drážek na kotoučích. Kromě toho může nesprávné používání vozidla – například nadměrné používání motorové brzdy – zvýšit pravděpodobnost opotřebení destiček.

Další příčinou opotřebení brzdových destiček může být cizí materiál, který se dostane na povrch destiček. Například odmrazovač, špína nebo prach se mohou dostat na povrch podložek a způsobit nerovnoměrné opotřebení. V tomto případě také hrozí, že se na kotoučích objeví rýhy.

Nesprávné použití brzd

Неправильная эксплуатация тормозов

Nesprávné použití brzdového systému může být jedním z důvodů výskytu drážek na brzdových kotoučích. Řidiči, kteří nebudou správně používat brzdy, mohou poškodit rotory a výrazně snížit jejich životnost.

Jednou z častých chyb řidičů je náhlé sešlápnutí brzdového pedálu. Při prudkém brzdění dochází k vysokému tepelnému zatížení brzdových kotoučů, díky kterému se kov může deformovat a tvořit drážky. Doporučuje se jemně sešlápnout brzdový pedál a postupně snižovat rychlost, aby nedocházelo k nerovnoměrnému zahřívání kotoučů.

Další chybou při používání brzd je používání brzd na dlouhých svazích nebo v městském provozu bez přestávek. Nepřetržité používání brzd bez možností chlazení může způsobit přehřátí kotoučů a vznik drážek. Při dlouhých sjezdech se doporučuje používat motor v brzdném režimu a po intenzivním používání nechat brzdy vychladnout.

Je třeba vzít v úvahu také stav brzdových destiček a chladicího systému brzd. Opotřebované nebo nesprávně nainstalované podložky mohou negativně ovlivnit rovnoměrnost zatížení kotoučů, což může také vést ke vzniku drážek. Doporučuje se pravidelně kontrolovat a udržovat stav brzdového systému.

Vyvarování se nesprávnému používání brzd pomůže zvýšit životnost brzdových kotoučů a zajistit bezpečnost na silnici. Pravidelná údržba a správná funkce brzdového systému jsou důležitými opatřeními k zamezení odření a udržení výkonu brzd.

Poškození destiček kotoučových brzd

Повреждения дисковых тормозных колодок

Navzdory jejich důležitosti jsou však destičky kotoučových brzd náchylné k poškození dříve nebo později. Níže jsou uvedeny některé z nejčastějších poškození, se kterými se můžete při provozu svého vozidla setkat.

  • Opotřebení podložky: Opotřebení destiček je nejčastější poškození související s brzdou. Při častém brzdění nebo dlouhém používání se destičky opotřebují a ztratí svou účinnost. Opotřebované destičky mohou zhoršit brzdný výkon vašeho vozidla a prodloužit brzdnou dráhu.
  • Prasknutí podložky: K prasknutí destičky může dojít v důsledku přehřátí v důsledku intenzivního brzdění ve vysokých rychlostech. Vysoké teploty mohou způsobit praskání a odlupování materiálu podložky, což může způsobit její selhání.
  • Přilnavost nečistot a mastnoty: Přítomnost nečistot a mastnoty na povrchu podložek může snížit jejich výkon. Přilnavost nečistot a mastnoty vede k vytvoření filmu na povrchu destiček, který snižuje tření a zhoršuje brzdné vlastnosti.
  • Poškození brzdových destiček: Brzdová žebra jsou kovové části připevněné k povrchu destiček, které slouží ke zlepšení tepelné vodivosti. K poškození brzdových destiček může dojít v důsledku mechanického namáhání, jako je silný náraz nebo projíždění výmolů na vozovce.
  • Leštění padů: Při brzdění může dojít k leštění destiček. Když se destičky třou o brzdový rotor, povrch destiček se může vyhladit, což snižuje jejich účinnost a tření.
ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí odstranění promáčklin na předním nebo zadním nárazníku? Odhad nákladů a možné metody nápravy

Poškození kotoučových brzdových destiček může snížit jejich výkon a bezpečnost jízdy. Pro správnou funkci brzdového systému vozidla je proto důležitá pravidelná kontrola a výměna opotřebovaných nebo poškozených destiček.

Video:

Aplikujte TOTO na své brzdové kotouče a zapomenete na OPOTŘEBENÍ a vrzání!! Skutečný TEST!

Každý 2. řidič špatně mění brzdové destičky!!

Deformace brzdových kotoučů