Planetová převodovka a CVT jsou dva různé typy převodovek, které se používají v automobilech. Liší se principem fungování, funkčností a rozsahem použití. Planetová převodovka je mechanismus sestávající z několika pohyblivých a pevných prvků, které vzájemně působí a přenášejí točivý moment z motoru na kola automobilu.

Na rozdíl od planetové převodovky je variátor plynule měnitelný převod, kde se točivý moment přenáší plynule a bez cukání. CVT se skládá ze dvou řemenic a kovového řetězu nebo řemenu, které vytvářejí nekonečný počet převodových poměrů mezi motorem a koly.

Hlavním rozdílem mezi planetovou převodovkou a variátorem je princip činnosti. Planetová převodovka má několik pevných převodových poměrů, které se volí v závislosti na jízdním režimu vozidla. Je jednodušší na výrobu a údržbu, ale má omezenou schopnost měnit převodové poměry.

Variátor zase umožňuje plynule měnit převodový poměr v závislosti na jízdním režimu vozidla. To umožňuje efektivněji využívat výkon motoru a dosáhnout hospodárnější spotřeby paliva. Variátor je však složitější na výrobu a vyžaduje pečlivější údržbu.

Planetová převodovka a variátor: jaký je rozdíl?

Планетарная коробка и вариатор: в чем разница?

1. Princip práce

1. Принцип работы

Planetová převodovka je založena na principu společné práce více ozubených kol, které se otáčejí kolem společného středu. Každé ozubené kolo lze použít jako hnací nebo hnané ozubené kolo, což umožňuje různé kombinace ozubených kol.

Na druhou stranu CVT používá systém řemenů nebo řemenic k hladké změně převodového poměru. To umožňuje dosáhnout plynulého řazení v širokém rozsahu.

2. Převodové poměry

2. Передаточные отношения

Planetová převodovka má omezený počet převodových poměrů. Při každém rychlostním stupni se otáčky motoru o určitou hodnotu zvýší nebo sníží. To vám umožní dosáhnout většího výkonu nebo lepší účinnosti v závislosti na vašich požadavcích.

Variátor má zase nekonečný počet převodových poměrů díky plynulé výměně řemenů nebo řemenic. To umožňuje optimalizovat provoz motoru za jakýchkoli podmínek a dosáhnout maximální účinnosti.

3. Účinnost

Účinnost planetové převodovky je obvykle vyšší než u CVT, zejména při velkém zatížení. Může za to přímější mechanické spojení mezi motorem a koly.

CVT, i když lépe využívá výkon motoru v nízkých a středních otáčkách, může mít vyšší ztráty ve vysokých otáčkách nebo při provozu při velkém zatížení.

ČTĚTE VÍCE
Co je suchý zip a budeme ho moci používat pro přepravu v létě 2023?

V závislosti na konkrétních požadavcích vozu a preferencích majitele může být volba mezi planetovou převodovkou a CVT specifická. Každý z těchto typů převodů má své výhody a nevýhody, které je třeba vzít v úvahu při výběru.

Definice planetové převodovky a variátoru

Определение планетарной коробки и вариатора

Planetová převodovka je mechanický systém skládající se z několika ozubených kol, které se otáčejí kolem společného středu. Umožňuje měnit převodový poměr a poskytuje různé kombinace otáček mezi vstupním a výstupním hřídelem.

Na druhou stranu CVT využívá k dosažení optimálního přenosu výkonu plynule se měnící převodový poměr. CVT se skládá ze dvou sad řemenic spojených řemenem, který mění polohu, když se řemenice otáčejí.

Planetární box CVT
Ke změně převodových poměrů používá mechanické převody Ke změně převodového poměru používá dvě sady řemenic a řemen
Poskytuje omezený rozsah převodů a rychlostí Poskytuje plynulou a plynulou změnu převodového poměru
Kompaktnější a lehčí design Vyžaduje více prostoru a složitější design
Používá se ve vozech s automatickou převodovkou Používá se ve vozidlech s variabilním převodem

Planetová převodovka a CVT tedy představují různé přístupy k přenosu výkonu v automobilu. Každý má své výhody a nevýhody a výběr mezi nimi závisí na konkrétních potřebách a preferencích výrobce a řidiče. Je důležité vzít v úvahu tyto rozdíly při výběru vozidla nebo plánování výměny převodovky.

Rozdíly v provozních principech

Различия в принципах работы

Planetová převodovka je založena na použití systému kol, ozubených kol a satelitů. Může mít různé kombinace převodů, které umožňují získat různé převodové poměry. Když planetová převodovka pracuje, planetová kola se otáčejí kolem centrálního kola, které se zase otáčí kolem vnitřního věnce ozubeného kola. Díky tomuto principu činnosti poskytuje planetová převodovka efektivní změnu převodového poměru a může mít několik stupňů.

Variátor pracuje na bázi postupné změny převodového poměru bez použití stupňů. Skládá se ze dvou řemenů nebo řetězů umístěných na kovových kladkách. Když se jedna kladka smrští, druhá se roztáhne a naopak. Převodu CVT je dosaženo změnou délky řemenů nebo napnutí řetězů. Tento princip fungování umožňuje plynule a plynule zvyšovat nebo snižovat převodový poměr.

Planetární box CVT
Využívá systém kol, převodů a satelitů Používá řemeny nebo řetězy na kovových kladkách
Má několik převodových stupňů Nemá žádné převodové stupně
Efektivně mění převodový poměr Plynule mění převodový poměr
Skládá se z kombinací ozubených kol Skládá se ze dvou pásů nebo řetězů
ČTĚTE VÍCE
Když se vaše auto může vypnout při jízdě v manuálním režimu

Výhody a nevýhody jednotlivých systémů

Преимущества и недостатки каждой системы

Planetární box

  • Vysoká spolehlivost a životnost. Planetová skříň se obvykle skládá z méně dílů, což snižuje pravděpodobnost poruch.
  • Vysoká účinnost. Převod v planetové převodovce probíhá prakticky bez energetických ztrát, což umožňuje efektivnější využití výkonu motoru.
  • Široký rozsah převodových poměrů. Planetová převodovka může mít několik stupňů, což jí umožňuje poskytovat různé převodové poměry.
  • Vysoká cena. Planetová převodovka vyžaduje více dílů a složitější konstrukci, díky čemuž je dražší než variátor.
  • Větší hmotnost. Planetová převodovka je obvykle těžší než CVT, což může ovlivnit celkovou hmotnost vozu.

CVT

Вариатор

  • Plynulé a plynulé řazení převodových stupňů. Variátor umožňuje plynule měnit převodový poměr, což zajišťuje pohodlnou jízdu a úsporu paliva.
  • Kompaktnější velikost. CVT má obvykle kompaktnější design a méně dílů, což snižuje jeho hmotnost a půdorys.
  • Nízké náklady na údržbu. Variátor nevyžaduje složitou údržbu a seřizování, což snižuje náklady na jeho údržbu.
  • Omezený rozsah převodových poměrů. CVT má omezený počet převodových poměrů, což může omezit jízdní dynamiku.
  • Vyšší energetické ztráty. CVT má často vyšší energetické ztráty v důsledku mechanického tření, což může ovlivnit účinnost vozidla.

V důsledku toho bude volba mezi planetovou převodovkou a CVT záviset na konkrétních požadavcích a preferencích majitele vozu. Pokud je důležitá spolehlivost a vysoká účinnost, pak by byla výhodnější planetová převodovka. CVT je vhodná pro ty, kteří oceňují plynulé řazení a kompaktnost.

Video:

Japonská rozpočtová klasika a přemrštěná cena. Příběhy automatického výběru.

CVT – konstrukce a princip činnosti bezestupňové převodovky (ZÁKLADY)

Toyota Hybrid CVT a odpružení