Brzdový systém je jednou z nejdůležitějších a nedílných součástí automobilu. Zajišťuje bezpečnost provozu a umožňuje řidiči ovládat rychlost a zastavení vozidla. V závislosti na typu vozu, jeho konstrukci, rozměrech a účelu se používají různé typy brzdových mechanismů.

Kotoučové brzdy jsou nejběžnějším typem brzd na moderních autech. Skládají se ze speciálního kotouče, který je namontován na kole a třmenu s brzdovými destičkami. Když sešlápnete brzdový pedál, brzdová kapalina se přenese do třmenu, což způsobí, že brzdové destičky zatlačí na kotouč a zpomalí rotaci kola.

Brzdové systémy s kotoučovými brzdami mají řadu výhod:

  • Vyšší účinnost brzdění;
  • Rychlejší odvod tepla, který zabraňuje přehřátí brzd;
  • Méně náchylné na vlhkost a nečistoty;
  • Odolnost a spolehlivost v provozu.

Bubnové brzdy – Jedná se o starší a méně běžný typ brzdového mechanismu. Skládají se z válcového bubnu, který obsahuje brzdové destičky. Když sešlápnete brzdový pedál, mechanismus přenese brzdnou sílu na brzdové destičky, které tlačí na vnitřní povrch bubnu a zpožďují jeho otáčení.

Bubnové brzdy mají následující vlastnosti:

  • Nižší náklady na výrobu a údržbu;
  • Velká hmotnost a rozměry;
  • Špatná odolnost proti přehřátí;
  • Delší doba odezvy a nižší brzdná účinnost ve srovnání s kotoučovými brzdami.

Kromě kotoučových a bubnových brzd existují další typy brzdových mechanismů jako elektronická ruční brzda, parkovací systém, sportovní režim s posilovači brzd atd. Každý z nich má své vlastní vlastnosti a výhody, které závisí na konkrétních provozních podmínkách vozidla.

Hlavní typy brzdových mechanismů na automobilech

Основные типы тормозных механизмов на автомобилях

Moderní automobily používají různé typy brzdových mechanismů, které se liší svou konstrukcí, výhodami a způsobem ovládání. V tomto článku se podíváme na hlavní typy brzdových mechanismů na autech.

Kotoučové brzdy

Дисковые тормоза

Kotoučové brzdy jsou jedním z nejběžnějších typů brzd na moderních autech. Skládají se z brzdového kotouče a třmenu s brzdovými destičkami. Když sešlápnete brzdový pedál, brzdové destičky se přitisknou k rotoru, vytvoří tření a zpomalí rotaci kola.

Bubnové brzdy

Барабанные тормоза

Bubnové brzdy se nepoužívají tak často jako kotoučové, ale přesto se používají na zadních kolech některých vozů. Skládají se z brzdového bubnu s brzdovými destičkami uvnitř. Když sešlápnete brzdový pedál, botky tlačí na vnitřní povrch bubnu, což způsobí zpomalení kola.

ČTĚTE VÍCE
Jak vyřešit problém s vadným ostřikovačem čelního skla vlastníma rukama - jednoduché a efektivní způsoby

Kombinované brzdové systémy

Kombinované brzdové systémy, známé také jako ABS (antiblokovací systém), kombinují kotoučové a bubnové brzdy. Poskytují stabilnější a bezpečnější brzdění tím, že řídí proces protiblokovacího brzdění a zabraňují smyku vozu.

  • Hydraulické brzdy
  • Vzduchové brzdy
  • Mechanické brzdy
  • Ruční brzda

Kromě výše uvedených typů existují i ​​další typy brzd jako hydraulické, pneumatické, mechanické brzdy a ruční brzda. Každý z těchto typů má své vlastní vlastnosti a použití v závislosti na typu vozidla a provozních podmínkách.

Kotoučové brzdy

Дисковые тормоза

Hlavní součástí systému kotoučových brzd je brzdový kotouč, který je instalován na kolech automobilu. Při sešlápnutí brzdového pedálu působí brzdná síla na kotouč, což způsobí jeho zpomalení a zastavení kol. Brzdové kotouče mohou být vyrobeny z různých materiálů, jako je litina, ocel nebo kompozitní materiály. To umožňuje vytvořit účinnější brzdový systém v závislosti na vlastnostech a požadavcích vozidla.

Kotoučový brzdový systém také používá brzdové destičky k přitlačení na brzdový rotor a vytvoření tření potřebného k zastavení kol. Brzdové destičky mohou být vyrobeny z různých materiálů, jako jsou organická vlákna, kovové slitiny nebo keramika. Výběr materiálu závisí na požadovaných vlastnostech vozidla a provozních podmínkách.

Kotoučové brzdy mají oproti jiným typům brzdových systémů řadu výhod. Poskytují lepší brzdný výkon, zvýšenou odolnost proti přehřátí a rychlejší odezvu při sešlápnutí brzdového pedálu. Kromě toho jsou kotoučové brzdové systémy obvykle lehčí a kompaktnější než bubnové brzdy.

Kotoučové brzdy se používají nejen u osobních automobilů, ale také u mnoha dalších typů vozidel, jako jsou nákladní automobily, motocykly a sportovní vozy.

Bubnové brzdy

Барабанные тормоза

Bubnové brzdy se primárně používají na zadních kolech automobilů, i když se někdy používají i na předních kolech. Fungují na principu tření brzdových destiček o povrch bubnu. Když sešlápnete brzdový pedál, brzdové destičky se přitlačí k vnitřnímu povrchu bubnu, čímž se vytvoří tření a zpomalí se rotace kola.

Bubnové brzdy mají řadu výhod a nevýhod. Mezi výhody patří jejich jednoduchý design a nízká cena. Mohou být také méně náchylné na prach a nečistoty, protože buben chrání brzdový mechanismus před okolním prostředím.

Bubnové brzdy však mají i nevýhody. Mohou být méně účinné než kotoučové brzdy, zejména při intenzivním používání a při vysokých rychlostech. Mohou také generovat více tepla během brzdění, což může způsobit opotřebení a přehřátí destiček.

ČTĚTE VÍCE
Jak se změní chod systému, pokud vypnete teplotní čidlo na příkladu chytré domácnosti

Obecně platí, že bubnové brzdové systémy jsou standardní u mnoha vozidel, zejména na zadní nápravě. S pokrokem v technologii a bezpečnostních požadavcích jsou však kotoučové brzdy stále oblíbenější a u některých typů vozidel nahrazují bubnové brzdy.

Systém kontroly trakce

Противобуксовочная система

Hlavním principem činnosti PBS je kontrola prokluzu kol automobilu. Systém detekuje potenciální prokluz a automaticky upravuje velikost brzdné síly působící na každé kolo, aby se zabránilo ztrátě trakce.

Systém kontroly trakce se skládá z několika součástí, včetně snímačů rychlosti kol, hydraulických ovladačů, elektronické řídicí jednotky atd.). Aktivuje se při brzdění nebo akceleraci a sleduje rotaci každého kola. Pokud systém detekuje prokluzování na jednom nebo více kolech, automaticky sníží brzdnou sílu na těchto kolech a zvýší ji na ostatní, aby zajistil lepší stabilitu a kontrolu vozidla.

Kontrola trakce je nedílnou součástí moderních automobilů a poskytuje zvýšenou bezpečnost na silnici. Umožňuje řidiči snadněji ovládat vozidlo v obtížných podmínkách, jako je kluzká vozovka nebo náhlé brzdění. Použití PBS je důležité zejména u vozů s pohonem předních kol, kde je výkon přenášen na vozovku přes přední kola.

Výhody použití kontroly trakce:

Zvyšuje bezpečnost provozu Zlepšuje stabilitu vozidla
Zabraňuje prokluzování kol Poskytuje lepší kontrolu při brzdění a zrychlování
Snižuje riziko ztráty trakce Zlepšuje trakci a ovladatelnost vozidla

Video:

TOP 10 CHYB PŘI VÝMĚNĚ BRZDOVÝCH DESTIČEK! Nikdy to nedělej!

Zařízení řízení automobilu, různé typy posilovačů řízení

Jak funguje brzdový systém?