Spojky – jeden z hlavních prvků automobilu, který je zodpovědný za přenos pohybu z motoru na kola. Jsou nezbytné pro zajištění trakce kol a umožnění pohybu vozu vpřed, vzad a manévrování na silnici. Spojky také zabraňují prokluzování kol na mokrém nebo kluzkém povrchu.

Existují různé typy spojek, včetně mnoha materiálů, ze kterých jsou vyrobeny. Jedním z nejběžnějších materiálů spojky je organická vlákna, jako je azbest nebo aramidová vlákna. Organické spojky se vyznačují vysokou účinností a odolností a také mají nízkou cenu.

K vytvoření třecích spojek se kromě organického vlákna používají také kov a polozásuvky. Kovové spojky jsou obvykle vyrobeny ze slitin, jako je ocel nebo hliník a mají vysokou pevnost a tepelnou vodivost. Polozásuvky se naproti tomu skládají z kovové desky potažené speciálním lepicím materiálem. Obvykle se používají v těžkých nákladních vozidlech nebo pro provoz v extrémních podmínkách.

Je důležité si uvědomit, že výběr určitého typu spojky závisí na provozních podmínkách vozidla, jeho vlastnostech a požadavcích majitele. Kvalita a výkon spojek samozřejmě závisí také na výrobci a použitých technologiích. Před nákupem nebo výměnou spojky je proto důležité přečíst si doporučení výrobce automobilu a vybrat si nejlepší možnost pro konkrétní vůz.

Typy spojek pro automobily

Разновидности фрикционов для автомобилей

Brzdové spojky

Тормозные фрикционы

Jedním z nejběžnějších typů spojek pro automobily jsou brzdové spojky. Používají se v brzdovém systému k vytvoření tření pro zpomalení a zastavení vozidla. Brzdové spojky jsou obvykle vyrobeny ze speciálního tepelně odolného materiálu, jako je azbest nebo keramika, aby byl zajištěn vysoký výkon a životnost.

Spojka

Сцепление

Dalším důležitým typem spojky pro automobily jsou spojkové spojky. Používají se v systému spojky k přenosu síly z motoru na převodovku. Spojky spojky jsou obvykle vyrobeny z materiálu s vysokým třením, jako je kov nebo speciální syntetické směsi. To jim umožňuje spolehlivé uchopení a přenos síly bez uklouznutí.

Kromě brzdových spojek a spojkových spojek se v automobilech používají i další typy spojek. Například hnací spojky se používají k přenosu síly z motoru na hnací hřídel. Mohou být vyrobeny z různých materiálů v závislosti na konkrétní aplikaci a požadavcích na výkon.

V důsledku toho jsou typy spojek pro automobily nedílnou součástí různých systémů vozidel a hrají důležitou roli při zajišťování bezpečnosti a účinnosti jeho provozu.

ČTĚTE VÍCE
Lze naftu používat v autě s benzínovým motorem? Podrobný pohled na možnosti a důsledky
Typ spojky přihláška
Brzdové spojky Brzdový systém
Spojky spojky Spojkový systém
Hnací spojky Pohonný mechanismus

Spojky pro mechanickou převodovku

Фрикционы для механической трансмиссии

Hlavními typy spojek používaných v mechanických převodovkách jsou kotoučové a pásové spojky.

Kotoučové spojky

Kotoučové spojky jsou páry kovových kotoučů oddělených smáčeným materiálem, obvykle speciálním mazivem nebo převodovou kapalinou. Tato konstrukce umožňuje spolehlivý přenos síly a efektivní chlazení třecích ploch.

Kotoučové spojky jsou široce používány v automobilových převodovkách, spojkách a brzdových systémech, kde zajišťují plynulé a spolehlivé řazení převodových stupňů, stejně jako ovládání zatížení kol nebo brzd.

Řemenové spojky

Ленточные фрикционы

Pásové spojky se skládají ze souvislého pásu smáčeného materiálu, který je navinut na odpovídající buben. Jeden konec pásky je připevněn k tělu a druhý konec je připojen k mechanismu, který přenáší moment síly.

Řemenové spojky se obvykle používají v průmyslových mechanismech a obráběcích strojích, kde je vyžadován přesný a hladký přenos rotačního nebo lineárního pohybu. Mohou být také použity v automobilových převodovkách a spojkách, ale v praxi jsou méně oblíbené než kotoučové spojky.

Volba mezi kotoučovými a pásovými spojkami závisí na konkrétních požadavcích a provozních podmínkách manuální převodovky. Oba typy spojek však poskytují účinný přenos síly a přesné řízení točivého momentu.

Spojky pro automatickou převodovku

Фрикционы для автоматической трансмиссии

Automatická převodovka se skládá z velkého množství různých částí a každá z nich plní svou vlastní funkci. Spojky jsou jednou z důležitých součástí automatické převodovky, které pomáhají zajistit plynulé řazení a zajišťují pohodlný pohyb vozu.

Jak fungují spojky

Spojky se skládají ze dvou součástí – tenkého kovového plátu zvaného základna a hrubého obložení zvaného kartáč. Tyto dvě části jsou stlačeny k sobě pod tlakem a přenášejí točivý moment třením.

Napájení spojek je řízeno hydraulickým pohonem. Při stlačení spojek mezi nimi vzniká tření, které umožňuje přenos točivého momentu z motoru na automatickou převodovku. Při řazení se od sebe oddělují třecí desky, díky čemuž se mění převodový poměr a mění se otáčky.

Typy spojek

Разновидности фрикционов

Automatické převodovky používají různé typy spojek, včetně vícelamelových spojek, prstencových spojek a dalších modelů. Každý typ spojky má své vlastní vlastnosti a používá se pro specifické účely.

ČTĚTE VÍCE
Neomezené pojištění auta – kolik budete muset zaplatit

Například vícelamelové spojky poskytují větší kontaktní plochu mezi lamelami, což umožňuje přenos většího točivého momentu. Prstencové spojky mají tvar prstence a zajišťují rovnoměrnější rozložení tření.

V různých rychlostních stupních automatické převodovky a převodovkách CVT se používají různé spojky, které pomáhají vozidlu pohybovat se efektivněji a spolehlivěji.

Spojky pro diferenciál

Existuje několik typů spojek, které lze použít v diferenciálu:

1. Vícekotoučová spojka

Vícekotoučová spojka se skládá z několika kotoučů, které jsou spojeny mezi sebou a mezi dvěma spojkami. Když se obě spojky zapojí, kotouče se stlačí k sobě a přenášejí točivý moment. Tento typ spojky lze použít jak v hlavním diferenciálu, tak v přiloženém uzávěru diferenciálu.

2. Kuželová spojka

Kuželová spojka se skládá ze dvou kuželů, z nichž jeden je spojen s hřídelí a druhý s kolem. Když se točivý moment přenáší mezi kužely, jsou stlačeny směrem k sobě, což umožňuje přenos výkonu. Hlavní použití tohoto typu spojky je v diferenciálu vozidel s pohonem všech kol.

Oba typy spojek mají své výhody i nevýhody a výběr mezi nimi závisí na požadavcích na diferenciál a vlastnostech vozidla. Je důležité vybrat správný typ spojky pro zajištění optimálního výkonu diferenciálu a zvýšení bezpečnosti jízdy.

Video:

Třecí spojka pro pásový dopravník.

TOP 5 poruch automatické převodovky (automatická). DOKÁŽETE TO SAMI

Tření Co je brzda Jak nastavit brzdu Proč potřebujete brzdu na rybářském navijáku?