Brzdový systém je jedním z nejdůležitějších prvků vozu, který zajišťuje bezpečnost jízdy. Každý řidič ví, že brzdy musí spolehlivě fungovat za všech podmínek a za všech teplot. Jakou teplotu ale vydrží brzdový kotouč? Odpověď na tuto otázku je důležitá pro pochopení výkonu a životnosti brzdového systému.

Brzdový kotouč je kovový díl, který je vystaven enormnímu namáhání při každém brzdění. Během provozu se disk zahřívá na velmi vysoké teploty. Takovým teplotám je ale schopen odolat díky svému provedení a speciálnímu materiálu, ze kterého je vyroben.

Například běžný litinový brzdový kotouč vydrží teploty až 500 stupňů Celsia. Moderní vozy však často používají ventilované nebo vrtané brzdové kotouče, které mají vyšší teplotní odolnost. Takové disky vydrží teploty až 700 stupňů Celsia i více!

Maximální teplota brzdového kotouče: co vydrží?

Максимальная температура тормозного диска: какую она может выдержать?

Maximální teplota, kterou brzdový kotouč vydrží, závisí na jeho materiálu a konstrukci. Hlavní materiály, ze kterých se vyrábějí brzdové kotouče, jsou litina, ocel a kompozitní materiály.

Brzdové kotouče vyrobené z litiny

Тормозные диски из чугуна

Brzdové kotouče vyrobené z litiny mají dobrou tepelnou odolnost a odolávají vysokým teplotám. Obvykle mohou pracovat při teplotách až 600 stupňů Celsia. To je dostačující pro většinu situací při jízdě ve městě nebo při nízké zátěži.

Ocelové brzdové kotouče

Тормозные диски из стали

Ocelové brzdové rotory mají lepší schopnost odvádět teplo a snesou vyšší teploty. V průměru mohou pracovat při teplotách až 800 stupňů Celsia. To jim umožňuje efektivně se vypořádat s brzděním při vysokém zatížení.

Materiál Maximální teplota (stupně Celsia)
Litina na 600
ocel na 800

Kompozitní brzdové rotory snesou i vyšší teploty. Obvykle se však používají na sportovních vozech, kde je běžnější extrémní brzdění a vysoké teploty.

Je důležité si uvědomit, že překročení maximální teploty, kterou brzdový rotor vydrží, může způsobit jeho deformaci, prasknutí nebo dokonce zlomení. Proto je důležité správně vybrat a obsluhovat brzdové kotouče a také sledovat stav brzdového systému jako celku.

Jak teplota ovlivňuje výkon brzd

Как температура влияет на работу тормозов

Přehřátí brzd

Перегрев тормозов

Při intenzivním a dlouhodobém používání brzd, například při sjíždění hory nebo při extrémní jízdě, se mohou brzdové kotouče a destičky přehřívat. To může mít za následek zhoršení brzdného výkonu, jako je dlouhá brzdná dráha nebo dokonce ztráta brzdné schopnosti. Kov brzdových kotoučů a destiček přebírá vysoké teploty, což vede ke změně jejich vlastností a případné deformaci.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně nabíjet bezúdržbovou autobaterii - tipy a triky

Ztráta účinnosti brzdění

Потеря эффективности торможения

Při vystavení vysokým teplotám mohou brzdové destičky začít ztrácet účinnost přilnavosti k brzdovým kotoučům. To může vést v extrémních případech k brzdění kola nebo dokonce zablokování. V důsledku toho může auto začít klouzat po silnici a ztratí se nad ním kontrola.

Aby se zabránilo přehřátí brzd, musí řidiči zvážit dobu trvání a intenzitu brzdění. K brzdění při dlouhých sjezdech se doporučuje používat motor vozu, aby se snížilo zatížení brzdového systému. Za pozornost stojí také stav brzdového systému a jeho součástí včetně kotoučů, destiček a brzdové kapaliny. Pravidelná kontrola a údržba pomůže udržet váš brzdový systém správně funkční i při vysokých teplotách.

Příznaky přehřátí brzdového kotouče

Симптомы перегрева тормозного диска

1. Zvýšené vibrace

Jedním z prvních příznaků přehřátého brzdového kotouče jsou zvýšené vibrace při brzdění. Pokud zaznamenáte neobvyklý pocit chvění volantu nebo brzdového pedálu, může to znamenat přehřátí. To může být způsobeno roztažením brzdového kotouče v důsledku vysoké teploty.

2. Zvuky a skřípání

Pokud při brzdění uslyšíte neobvyklé zvuky nebo skřípání, může to být známka přehřátého brzdového kotouče. Přehřátí může způsobit deformaci disku, což následně vede k hluku a skřípání. Pokud se tento problém neřeší včas, může se stát závažnějším a vést k selhání brzdového systému.

3. Zhoršení brzdného účinku

Přehřátí brzdového kotouče může vést ke špatnému brzdnému výkonu. Pokud si všimnete, že vašemu autu trvá zastavení déle než obvykle, nebo máte pocit, že vaše brzdná dráha je delší, může to znamenat, že se kotouč přehřívá. V takovém případě se doporučuje okamžitě kontaktovat odborníka, aby diagnostikoval a odstranil problém.

4. Vzhled prasklin na disku

Pokud se brzdový kotouč přehřeje, může na jeho povrchu vzniknout praskliny. Výskyt prasklin je vážným příznakem přehřátí a naznačuje nutnost okamžité výměny brzdového kotouče. Praskliny mohou způsobit prasknutí disku při následném používání vozidla.

Takže při prvním náznaku přehřátí brzdového kotouče musíte jednat. Pokud se tyto příznaky objeví, měli byste kontaktovat kvalifikovaného technika, aby provedl diagnostiku brzdového systému a rozhodl o opravě nebo výměně.

Video:

Výběr brzdových kotoučů

Které brzdové kotouče jsou lepší? Jak nepřeplatit?

Proč nemůžete brousit brzdové kotouče?