Odpružení je jedním z nejdůležitějších systémů automobilu, který je zodpovědný za pohodlí a bezpečnost pohybu. Plní mnoho funkcí, včetně změkčování nárazů od nerovností vozovky, zajišťuje hladkou jízdu. Jedna z možností zavěšení je závislá.

Závislé zavěšení, jak jeho název napovídá, je konstrukce, kde pohyb a činnost každého kola závisí na činnostech druhého kola na stejné nápravě. Závislé odpružení je založeno na jednoduchém systému připojení kola k nápravě pomocí hnací tyče, teleskopického tlumiče a pružiny. Tato konstrukce se často používá u zadního zavěšení vozů s pohonem zadní nápravy.

Jednou z výhod závislého odpružení je jednoduchost a spolehlivost konstrukce. Umožňuje zajistit dobré jízdní vlastnosti vozu, navíc se snadno opravuje a udržuje. Kromě toho má závislé odpružení nižší náklady než nezávislé systémy, což z něj činí oblíbenou volbu některých výrobců automobilů.

Vlastnosti závislého odpružení

Особенности зависимой подвески

Hlavní vlastnosti závislého odpružení:

Основные особенности зависимой подвески:

  • Jednoduchost designu. Závislé zavěšení se skládá z několika hlavních prvků: nosník nebo náprava, pružiny, tlumiče a ovládací mechanismy. Tato konstrukce snižuje náklady na výrobu a údržbu.
  • Zvýšená tuhost. Závislé zavěšení poskytuje tužší spojení mezi koly a nápravou, což zvyšuje ovladatelnost vozidla a stabilitu na silnici.
  • Nízké odpisy. Díky jednoduché konstrukci a zvýšené tuhosti má závislé odpružení menší tlumení nárazů ve srovnání s nezávislým odpružením. To může mít za následek drsnější jízdu a zvýšené vibrace na nerovnostech.
  • Omezený komfort. Závislé odpružení poskytuje cestujícím menší komfort, protože vibrace a vibrace z jednoho kola se přenášejí na všechna kola nápravy nebo nosníku.

Závislé odpružení je široce používáno u nákladních vozidel a pracovních zařízení, kde je hlavním požadavkem spolehlivost a jednoduchost konstrukce spíše než pohodlí a stabilita na silnici.

Co je závislé odpružení a jak funguje?

Что такое зависимая подвеска и как она работает

Hlavním rysem závislého zavěšení je, že změna polohy jednoho kola ovlivňuje polohu druhého kola na stejné ose. Když se zavěšení jednoho kola stlačí nebo roztáhne, další kolo na stejné nápravě zaznamená podobný posun.

Tato konstrukce pomáhá udržovat vozidlo v rovině a zajišťuje hladší jízdu a zároveň zajišťuje, že každé kolo je relativně nezávislé na vibracích nápravy vozidla.

Závislé odpružení je běžné u většiny automobilů, zejména zadní odpružení. Má jednoduchý design, je hospodárný ve výrobě a údržbě a poskytuje poměrně pohodlný pohyb vozidla po silnicích různé kvality.

ČTĚTE VÍCE
Stanovení skutečné ceny vozu - jak správně odhadnout hodnotu svého vozu na sekundárním trhu

Závislé odpružení má však svá omezení. Nezvládá nedokonalosti vozovky stejně dobře jako složitější systémy odpružení, jako je nezávislé odpružení. Závislé odpružení je však stále oblíbenou možností mnoha automobilů díky své jednoduchosti a spolehlivosti.

Výhody a nevýhody závislého zavěšení

Преимущества и недостатки зависимой подвески

  • Odpružení se vzpěrami poskytuje lepší stabilitu a ovladatelnost vozu. Umožňuje přesnější řízení pohybu zadní nápravy a přispívá k plynulejšímu a stabilnějšímu chování na silnici.
  • Toto odpružení poskytuje dobrou ovladatelnost v zatáčkách a zatáčkách. Umožňuje zadní nápravě udržovat optimální kontaktní plochu s vozovkou, což přispívá k lepší trakci a zlepšuje ovladatelnost vozidla v kritických situacích.
  • Závislé odpružení obvykle poskytuje pohodlnější jízdu. Efektivněji absorbuje nerovnosti vozovky a zmírňuje dopad na cestující vzadu.
  • Závislá suspenze může být složitější a nákladnější na výrobu. Jeho konstrukce využívá další prvky, jako jsou sloupky nebo trubky, které mohou být drahé.
  • Odpružení se vzpěrami má složitější systém seřizování a oprav. Pokud některý prvek praskne nebo se opotřebuje, může být nutné vyměnit celý stojan, což může být obtížné a nákladné.
  • Závislé odpružení může být méně účinné na nerovných silnicích nebo v zimních povětrnostních podmínkách. Hůře se vyrovnává s těžkými nerovnostmi a může vést ke snížení trakce mezi kolem a vozovkou.

Navzdory svým nevýhodám je však závislé odpružení široce používáno v automobilovém průmyslu kvůli jeho výhodám v ovladatelnosti a jízdním komfortu.

Video:

Instalace nezávislého zavěšení na VAZ – Avtoproduct

Jak funguje odpružení auta, vzpěra MacPherson, závislá, nezávislá, pružiny, listová pera, páky.

Montáž zadního nezávislého zavěšení na LADA VESTA, návod