Moderní motory používané v letectví a výrobě energie obsahují mnoho složitých součástí. Dva z nich však hrají v procesu stlačování vzduchu zvláštní roli – turbína a kompresor. Přestože tato dvě zařízení plní různé funkce, jsou vzájemně propojená a zcela na sobě závislá.

Kompresor je zařízení určené ke stlačování vzduchu, čímž se zvyšuje jeho tlak a hustota. Skládá se z několika stupňů, z nichž každý má své vlastní čepele. Při průchodu vzduchu kompresorem se jeho objem zmenšuje a tlak se zvyšuje. To umožňuje připravit vzduch pro další použití v turbíně.

Turbína se zase od kompresoru liší tím, že je poháněna stlačeným vzduchem. Energii získanou z rotace kompresoru využívá k pohonu dalších důležitých systémů a mechanismů. Turbína pracuje na principu oscilace, kdy jsou plyny vytlačovány z trysky rychlostí srovnatelnou s kritickou rychlostí zvuku. To vytváří potřebný tlak a sílu pro ovládání dalších systémů a zařízení.

Rozdíl mezi turbínou a kompresorem tedy spočívá v jejich funkcích a principu fungování. Kompresor je zodpovědný za stlačování vzduchu, zatímco turbína využívá energii stlačeného vzduchu k pohonu jiných systémů. Jsou nedílnou součástí složitých motorů a hrají důležitou roli v procesu stlačování vzduchu, což zase umožňuje efektivní provoz mnoha mechanismů a systémů.

Turbína a kompresor: jaký je rozdíl?

Turbína

Турбина

Turbína je zařízení, které se používá k přeměně energie plynu nebo páry na mechanickou rotační energii. Turbína se skládá z rotoru s lopatkami a skříně s vodicími lopatkami. Plyny nebo pára procházející turbínou předávají svou energii rotoru a dávají mu rotační pohyb.

Turbíny jsou široce používány v různých průmyslových odvětvích, včetně energetiky, letectví a metalurgie. V energetickém sektoru se turbíny používají k přeměně energie páry nebo plynu na elektrickou energii. V letectví se turbíny používají k pohonu leteckých motorů, které jim poskytují potřebný tah.

Kompresor

Компрессор

Kompresor je zařízení, které se používá ke zvýšení tlaku a hustoty plynu nebo kapaliny. Kompresor se skládá z rotoru s lopatkami a skříně s vodicími lopatkami. Divergující lopatky na vstupu rotují a vytvářejí nízkotlaký podprostor. Plyny nebo kapalina pak vstupují do tohoto podprostoru a jsou stlačovány, čímž se zvyšuje jejich tlak a hustota.

Kompresory jsou široce používány v průmyslu, letectví, chlazení a klimatizaci a dalších oborech. V průmyslu se kompresory používají ke stlačování plynů nebo par, což usnadňuje jejich přepravu nebo použití v různých výrobních procesech.

ČTĚTE VÍCE
Doba použití vinylové fólie na autě - faktory, načasování a udržení vysoké kvality
Turbína Kompresor
Přeměňuje energii plynu nebo páry na mechanickou rotační energii Zvyšuje tlak a hustotu plynu nebo kapaliny
Používá se v energetice, letectví a metalurgii Používá se v průmyslu, letectví a dalších oborech

Jak funguje turbína?

Základní princip fungování turbíny spočívá ve využití změn tlaku a rychlosti proudění plynu nebo kapaliny k vytvoření rotační síly. Turbína se obvykle skládá z několika lopatek, které jsou uspořádány radiálně kolem osy otáčení.

Když proud plynu nebo kapaliny prochází turbínou, naráží na lopatky a vytváří sílu nasměrovanou pod úhlem k ose rotace. Tato síla způsobuje otáčení lopatek kolem osy turbíny. Tok energie plynů nebo kapalin se tedy přeměňuje na mechanickou rotační energii.

Turbíny mohou být různých typů v závislosti na typu použité energie. Například letecký průmysl často používá vzduchovou turbínu, která běží na stlačený vzduch. V energetice lze využít parní nebo plynové turbíny pracující na bázi páry nebo horkých plynů.

Turbíny jsou důležitou součástí mnoha složitých systémů a jejich účinnost a spolehlivost jsou rozhodující pro zajištění bezpečného a efektivního provozu těchto systémů. Turbíny proto vyžadují pravidelnou údržbu a kontrolu, aby bylo zajištěno, že správně fungují.

Jaký je princip činnosti kompresoru?

Каков принцип работы компрессора?

Princip činnosti kompresoru je založen na pohybu a stlačování vzduchu nebo plynu. Kompresor se skládá z několika klíčových součástí, včetně vstupního ventilu, výstupního ventilu, válce, pístu a motoru.

Když se kompresor zapne, jeho motor se začne otáčet, což způsobí pohyb pístu uvnitř válce. Když se píst pohybuje, vzduch nebo plyn vstupuje do válce přes vstupní ventil. Poté, jak se píst pohybuje zpět, je vzduch nebo plyn stlačován uvnitř válce a vytlačován výstupním ventilem.

Je důležité si uvědomit, že kompresory se dodávají v různých typech, včetně pístových, šroubových a odstředivých. Každý z nich má své vlastní charakteristiky a používá se v závislosti na konkrétním úkolu.

Principem činnosti kompresoru je tedy vytvoření pohybu pístu, který způsobí stlačení vzduchu nebo plynu a jeho vytlačení z kompresoru.

Hlavní rozdíly mezi turbínou a kompresorem

Turbína

Turbína je zařízení, které využívá energii z výfukových plynů k pohonu rotace kompresoru a výrobě energie. Skládá se z řady lopatek, které přeměňují energii proudu plynu na mechanickou energii. Turbína je obvykle umístěna na stejné ose jako kompresor.

ČTĚTE VÍCE
Příčiny zákalu elektrolytu v baterii a účinné způsoby jeho čištění

Hlavní rozdíl mezi turbínou a kompresorem:

1. Turbína pracuje na principu pulzního motoru, kdy výfukové plyny vystupují z trysky vysokou rychlostí a přenášejí svou energii na rotaci lopatek, přičemž kompresor je hlavní součástí pohonné jednotky motoru.

2. Turbína absorbuje energii z proudu plynu a využívá ji k pohonu rotace kompresoru, který stlačuje vzduch před spalováním paliva. Kompresor je zodpovědný za zvýšení tlaku vzduchu vstupujícího do spalovací komory a vytvoření prostorového tlaku potřebného pro spalování paliva.

Kompresor

Kompresor je zařízení, které zvyšuje tlak horkého vzduchu přicházejícího z motoru. Skládá se z řady stupňů, z nichž každý obsahuje lopatky, které se otáčejí při vstupu vzduchu a stlačují jej, čímž zvyšují jeho tlak a hustotu.

Hlavní rozdíl mezi kompresorem a turbínou:

1. Kompresor je zařízení odpovědné za dodávání stlačeného vzduchu do spalovací komory pro smíchání s palivem a následné spalování. Je to „vstupní“ prvek motoru, který připravuje směs vzduchu a paliva ke spalování.

2. Kompresor využívá přeměnu kinetické energie přiváděním vzduchu přes kompresní stupně a zvyšuje svůj tlak v procesu. Kompresor je tedy zařízení odpovědné za stlačování vzduchu před tím, než vstoupí do spalovací komory pro proces spalování paliva.

Obecně platí, že turbína a kompresor plní v motoru s plynovou turbínou protichůdné funkce, jedna je zodpovědná za pohon kompresoru a druhá je zodpovědná za zvyšování tlaku vzduchu. Tyto dvě složky spolupracují, aby zajistily nepřetržitý proces spalování paliva a přeměnu energie plynu na mechanickou energii.

Video:

Vzduchový kompresor. Test skutečného výkonu (3/3)

Co zabíjí turbínu | Mylné představy řidičů

Turbína nebo kompresor – co je lepší? Jaký je rozdíl? Prostě něco složitého