Nafta je jedním z nejoblíbenějších druhů paliv používaných v dieselových motorech v dopravě a průmyslu. Málokdo však ví, že existují dva hlavní druhy motorové nafty – zimní a letní. Jak se tato dvě paliva od sebe liší a jakou roli v tomto procesu hraje teplota?

Zimní nafta Určeno pro použití v chladném klimatu, kde mohou teploty klesnout pod nulu stupňů Celsia. Jednou z hlavních charakteristik zimního paliva je jeho schopnost nezamrzat při nízkých teplotách. K tomu se do zimní motorové nafty přidávají speciální přísady, které zabraňují tvorbě parafínových usazenin a tvorbě ledu v palivových systémech.

Letní nafta, je zase určen pro použití v teplejších klimatických podmínkách. Ve srovnání se zimním palivem má nižší viskozitu, což zlepšuje smáčení motoru a studené starty. Letní palivo neobsahuje speciální přísady, které mu dávají schopnost nezamrzat při nízkých teplotách.

Hlavní rozdíly mezi zimní a letní motorovou naftou

Основные отличия зимнего и летнего дизельного топлива

Zimní a letní motorová nafta jsou určeny pro použití v různých ročních obdobích a mají řadu rozdílů spojených s jejich charakteristikami a vlastnostmi.

Rozdíly

Zimní nafta

Letní nafta

Vhodné pro použití při nízkých teplotách do -15°C a nižších. Má nízkou viskozitu pro zajištění startování motoru při nízkých teplotách.

Vhodné pro použití při vyšších teplotách od -5°C a výše. Má vyšší viskozitu pro zajištění správného mazání motoru při zvýšených teplotách vzduchu.

Obsahuje přísady, které zabraňují tvorbě parafínových usazenin při nízkých teplotách a usnadňují startování motoru.

Obsahuje méně přísad, aby se zabránilo tvorbě parafínových usazenin, protože vysoké provozní teploty motoru tyto problémy nezpůsobují.

Typické cetanové číslo zimní motorové nafty je kolem 48-52, což zajišťuje dobré zapálení v chladných podmínkách.

Typické cetanové číslo pro letní motorovou naftu je kolem 40-45, což zajišťuje správnou zápalnost při vyšších teplotách.

Zimní motorová nafta také splňuje další ekologické požadavky, které mohou být uloženy v oblastech s náročnými zimními podmínkami.

Do letní motorové nafty lze přidat další aditiva, aby se motor účinněji čistil od nahromaděných nečistot a usazených částic.

Vzhledem k těmto rozdílům je důležité používat správnou motorovou naftu pro dané období, aby byla zajištěna maximální účinnost a správný výkon motoru za všech povětrnostních podmínek.

ČTĚTE VÍCE
RMS výkon v akustice - co to je a jak určuje kvalitu zvuku?

Nízký bod tuhnutí

Низкая температура застывания

Zimní nafta má nižší bod tuhnutí než letní nafta. Toho je dosaženo přidáním určitých přísad, které snižují hustotu paliva a umožňují mu zůstat kapalné při nízkých teplotách.

Nízký bod tuhnutí zimní motorové nafty umožňuje nepřerušovaný chod motoru i při silných mrazech. Zabraňuje tvorbě voskových usazenin v palivovém systému, které mohou ucpat filtry a bránit průtoku paliva do motoru.

Letní motorová nafta má přitom vyšší bod tuhnutí, protože nevyžaduje ochranu před nízkými teplotami. Důvodem je nedostatek parafínových přísad, které jsou pro zimní verzi paliva nezbytné.

Přísady do paliva

Добавки к топливу

Pro optimalizaci výkonu vznětového motoru a zvýšení jeho účinnosti mohou výrobci přidávat do motorové nafty různé přísady. Zde jsou některé z nejběžnějších:

Název aditiva popis
Antidetonační přísady Zvyšují oktanové číslo motorové nafty, což pomáhá snižovat detonaci a zvyšuje účinnost motoru.
Depresory Zabraňuje tvorbě parafínových usazenin v motorové naftě a chrání palivový systém před ucpáním.
Přísady do maziv Zajistěte dodatečné mazání palivového systému a snižte opotřebení motoru.
Antigeli Zabraňuje tvorbě krystalů parafínu při nízkých teplotách a usnadňuje startování motoru za chladného počasí.
Modifikátory cetanového čísla Zvyšují cetanové číslo motorové nafty, což podporuje lepší spalování a zlepšuje studený start motoru.

Přísady do paliva mohou být užitečné při provozu dieselových motorů za různých podmínek, zlepšují jejich výkon a zajišťují spolehlivost a dlouhou životnost.

Provozní vlastnosti

Эксплуатационные особенности

Používání zimní motorové nafty má své vlastní charakteristiky, které je třeba vzít v úvahu při provozu vozidel v zimě.

1. Provoz motoru při nízkých teplotách

1. Работа двигателя при низких температурах

Jednou z hlavních charakteristik zimní motorové nafty je její nízký bod tuhnutí, který umožňuje motoru pracovat při nízkých okolních teplotách. Při použití zimní nafty motor startuje a běží stabilněji.

2. Antigelové přísady

2. Антигелевые добавки

Zimní motorová nafta obsahuje speciální antigelové přísady, které zabraňují jejímu tuhnutí při nízkých teplotách. Tyto přísady pomáhají udržovat pohyblivost paliva a zabraňují tvorbě voskové sítě, která může ucpat palivový systém.

  • Speciální aditiva také zlepšují filtrovatelnost paliva a zabraňují zanášení palivových filtrů ledem a parafíny.
  • Antigelové přísady snižují viskozitu zimní motorové nafty, což usnadňuje přívod do vstřikovačů motoru.
ČTĚTE VÍCE
Nejúčinnější způsoby odmaštění karoserie bez pracných a nákladných postupů

3. Ohřívač palivového systému

3. Нагреватель топливной системы

V některých případech, zejména při extrémně nízkých teplotách, může být vyžadováno použití ohřívače palivového systému. Zabraňuje tuhnutí paliva ve vstřikovačích a zajišťuje stabilní chod motoru.

S přihlédnutím k provozním vlastnostem zimní motorové nafty by měla být zohledněna doporučení výrobce vozidla pro zajištění optimálního provozu vozidel v zimním období.

Video:

Zamrzání nafty: gel proti brzdění

Petrolej, antigel, benzín pro motorovou naftu. co je lepší? Zaškrtnuto 8 možností

Petrolej + salyara = podíl arktické motorové nafty