Dráha – vzdálenost mezi vnitřními okraji kolejí na jedné železniční trati. S říjí je spojeno mnoho technických a provozních aspektů, které určují její rozměry. V Evropě se používá několik různých rozchodů v závislosti na zemi a typu železničního systému.

standard šířka stopy ve většině evropských zemí je 1435 mm a nazývá se „standardní ruská šířka“. Byl zvolen svého času jako mezinárodní standard a je nejrozšířenější v západní a střední Evropě. Vlaky z těchto zemí se tak mohou mezi sebou pohybovat, aniž by musely měnit koleje.

Existuje však několik výjimek. Například ve Španělsku a Portugalsku je šířka stopy 1668 mm a v Rusku a zemích bývalého SSSR – 1520 mm. Existuje také úzký rozchod, jehož šířka je 1000 mm a používá se např. ve Švýcarsku a Švédsku.

Jaký je standardní rozchod v Evropě?

Какая ширина колеи принята в Европе?

V Evropě se přijatý rozchod nazývá „standardní“ nebo 1435 mm. Tento standard vznikl v XNUMX. století a v současnosti je nejběžnějším standardem v celosvětovém železničním průmyslu.

Je však třeba poznamenat, že některé evropské země, zejména bývalé sovětské republiky, udržují rozchod 1520 mm. To je způsobeno historickými důvody a dědictvím sovětského železničního systému.

Výhody „standardní“ šířky rozchodu 1435 mm:

Преимущества

  1. Pohodlí při přesunu vlaků a přepravě zboží v rámci Evropy, protože většina zemí tento standard akceptuje.
  2. Snižování přepravních nákladů prostřednictvím standardizace a optimalizace železniční dopravy.
  3. Možnost sdílení železničních tratí a vagónů mezi různými zeměmi.

Standardní rozchod 1435 mm a Evropská unie:

Стандартная ширина колеи 1435 мм и Европейский союз:

Evropská unie aktivně podporuje standardizaci železničního systému v Evropě. Stimuluje rozvoj vysokorychlostních železničních tratí, zavádění nových technologií a moderních bezpečnostních standardů. V rámci tohoto přístupu je hlavním standardem pro výstavbu nových a modernizaci stávajících železničních tratí v Evropě rozchod 1435 mm.

Historie a normy

История и стандарты

Traťový systém v Evropě má poměrně starou historii, počínaje rozvojem železniční dopravy. Na počátku XNUMX. století vznikaly první železnice a každá z nich používala svůj normální rozchod. To vedlo k problémům při přechodu z jedné silnice na druhou.

V roce 1850 se v Berlíně konala konference, na které bylo rozhodnuto stanovit standardní rozchod 1435 mm. Tato norma se nazývá „normální rozchod“ nebo „standardní rozchod“.

Následně byl standardní rozchod přijat většinou evropských zemí. Stále však existují určité odchylky od tohoto standardu. Například Španělsko a Portugalsko používají široký rozchod (1668 mm), zatímco Rusko a některé země bývalého SSSR používají široký rozchod (1520 mm).

ČTĚTE VÍCE
Které vozy splňují normy Euro-3? Vše, co potřebujete vědět o ekologických dopravních normách

Za zmínku také stojí, že existují i ​​úzkokolejky, kde je rozchod menší než standardní. To je běžné zejména v horských oblastech, kde si úzkorozchodné tratě lépe poradí se zatáčkami a převýšením.

Dopad na železniční služby

Влияние на железнодорожное обслуживание

Normalizace rozchodu v Evropě má významný dopad na železniční služby. Společné normy zajišťují kompatibilitu a bezpečnost vlakového provozu mezi různými železničními sítěmi v Evropě. To umožňuje efektivní mezinárodní dopravu a spolehlivé spojení mezi městy a zeměmi.

Dopad normalizace rozchodů je patrný i z ekonomického hlediska. Jednou z výhod jednotných norem je možnost použití společného kolejového vozidla. To vám umožní snížit náklady na nákup a údržbu vlaků a také zjednodušit opravy a výměnu zastaralého vybavení.

Země Standardní šířka stopy (mm)
Rakousko 1435
Belgie
Země Šířka stopy (mm)
Německo 1435
Francie 1435
Itálie 1435
Španělsko 1668
Velká Británie 1435
Rusko 1520

Normalizace rozchodu kolejí v Evropě tak pomáhá zlepšovat železniční služby a vytváří podmínky pro rozvoj mezinárodní dopravy a hospodářské spolupráce mezi zeměmi. Jedná se o důležitý prvek integrace evropské železniční dopravy a zajišťuje pohodlí a bezpečnost cestujících a zboží při cestování přes hranice.

Údržba a technické vlastnosti

Обслуживание и технические особенности

V Evropě jsou rozchody železnic odlišné od ostatních částí světa. To znamená, že služby a technické vlastnosti železniční dopravy v Evropě mají také své vlastní charakteristické rysy.

Jednou z hlavních technických vlastností evropských železnic je rozchod, který je 1435 milimetrů. Tato šířka se nazývá standardní rozchod nebo široký rozchod. Byl vybrán na konci XNUMX. století a od té doby se stal standardem pro většinu železnic v Evropě.

Široký rozchod má řadu výhod. Za prvé zajišťuje stabilnější vlakovou dopravu a zvyšuje bezpečnost cestujících. Za druhé, umožňuje efektivnější využití prostoru, protože širokorozchodné vlaky mají vyšší přepravní kapacitu.

Použití širokého rozchodu má však i své nevýhody. Vlakům to například znesnadňuje mezinárodní cestování, protože při přejezdu hranice vyžadují přepnutí na jiný rozchod. To vede ke zpožděním a komplikuje logistické procesy. Rozšíření nebo rekonstrukce stávajících širokorozchodných tratí navíc vyžaduje dodatečné náklady a čas.

Dalším významným technickým rysem evropských železnic je využití elektrické trakce. Většina vlaků v Evropě je vybavena elektrickou trakcí, což jim umožňuje provozovat ekologičtější a efektivnější provoz. Tento systém také zajišťuje hladší a pohodlnější jízdu pro cestující.

ČTĚTE VÍCE
Proč se převodovka zablokuje a jak to opravit
Technické vlastnosti popis
Šířka stopy 1435 mm (standardní nebo široký rozchod)
Elektrický trakční systém Distribuované, zajišťuje šetrnost k životnímu prostředí a efektivitu

Obecně platí, že údržba a technické vlastnosti železniční dopravy v Evropě splňují mezinárodní standardy a zajišťují bezpečnost, efektivitu a pohodlí cestujících.

Video:

Přejde Ukrajina na evropskou kolej?

Ruský železniční rozchod. Proč evropštější? Příběh.

Proč kola vlaků v Evropě nerachotí, ale v Rusku ano?