Systém chlazení motoru je jednou z nejdůležitějších součástí automobilu, protože na stavu tohoto systému závisí výkon motoru a jeho životnost. Jedním z klíčových parametrů, na který si rozhodně musíte dát pozor, je tlak v chladicím systému.

Za ideálních podmínek by měl být tlak v chladicím systému stabilní a v rámci hodnot doporučených výrobcem. Obvykle se jedná o rozsah od 1,0 do 1,5 atmosféry, v závislosti na modelu motoru a provozních podmínkách. Pokud se tlak výrazně odchyluje od stanovených norem, může to být známkou problému v chladicím systému nebo čerpadle.

Pokud je tlak v chladicím systému pod normální hodnotou, jednou z možných příčin může být únik chladicí kapaliny. Zkontrolujte těsnost chladiče, hadic a spojů. Problém může být také způsoben poškozeným těsněním nebo uvolněným uzávěrem expanzní nádrže. Pokud nejsou zjištěny žádné netěsnosti, může být příčinou nízkého tlaku porucha vnitřních součástí chladicího systému, například opotřebované čerpadlo.

Normální tlak v chladicím systému motoru

Норма давления в системе охлаждения двигателя

V chladicím systému motoru automobilu hraje tlak důležitou roli pro jeho normální provoz. Typicky je tlak v rozsahu 1 až 1,5 bar považován za normální. Přesné hodnoty se však mohou lišit v závislosti na typu motoru a modelu vozidla.

Tlak v chladicím systému je udržován na určité úrovni díky činnosti čerpadla, které cirkuluje chladicí kapalinu v celém motoru a chladiči. Hlavním účelem tlaku je zabránit varu chladicí kapaliny při zvýšených teplotách a zajistit rovnoměrné chlazení všech součástí motoru.

Pokud tlak v chladicím systému motoru není normální, může to znamenat problémy s jeho provozem. Když je tlak nízký, kapalina nemusí správně cirkulovat, což způsobí přehřátí motoru. Vysoký tlak může způsobit netěsnosti, prasknutí hadic nebo poškození jiných součástí chladicího systému.

Pokud zaznamenáte abnormální tlak v chladicím systému motoru, měli byste se obrátit na odborníka pro diagnostiku a opravy. Pravidelná kontrola tlaku je důležitým postupem pro udržení spolehlivé funkce chladicího systému a zabránění vážnému poškození motoru vozidla.

Co by mělo být

Chladicí systém motoru musí být udržován na normálním tlaku, aby byl zajištěn optimální výkon motoru a nedošlo k přehřátí. Správný tlak chladicího systému hraje důležitou roli při distribuci tepla a udržování optimální teploty motoru.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně nastavit polohu škrticí klapky při volnoběhu pro optimální výkon motoru

Optimální tlak v chladicím systému zajišťuje následující funkce vstřikování:

  • Chlazení motoru, které se provádí distribucí chladicí kapaliny do všech jeho součástí.
  • Zabránění přehřátí motoru, které může negativně ovlivnit jeho výkon a dokonce vést k poruše motoru.
  • Udržování optimální provozní teploty motoru, která umožňuje jeho nejefektivnější a dlouhodobý provoz.

Normální tlak v chladicím systému se může lišit v závislosti na konkrétním modelu vozu a výrobci. Obvykle se doporučuje tlak 15 až 20 psi (liber na čtvereční palec) nebo 1.03 až 1.38 bar. Přesné informace o tom, jaký tlak by měl být na vašem vozidle, najdete v uživatelské příručce nebo se obraťte na autorizované servisní středisko.

Pokud tlak v chladicím systému není normální, může to znamenat problémy, jako je únik chladicí kapaliny, porucha termostatu, poškození chladiče atd. V takovém případě musíte kontaktovat autoservis nebo specialistu, aby diagnostikovali a odstranili příčinu problém a obnovte normální tlak v chladicím systému motoru.

Co dělat, když tlak není normální

Что делать, если давление не в норме

Správný tlak v chladicím systému motoru je velmi důležitý pro jeho efektivní provoz. Pokud tlak není normální, měla by být okamžitě přijata opatření, aby se zabránilo možnému poškození a poruchám.

1. Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny

Prvním krokem je kontrola hladiny chladicí kapaliny. Nízká hladina kapaliny může způsobit pokles tlaku v chladicím systému. Pokud je hladina kapaliny pod požadovanou úrovní, je nutné doplnit chladicí kapalinu na doporučenou úroveň.

2. Zkontrolujte stav chladiče a hadic

2. Проверить состояние радиатора и шлангов

Dalším krokem je kontrola stavu hadic chladiče a chladicího systému. Poškozené nebo ucpané radiátory a hadice mohou způsobit nízký tlak. Pokud je zjištěno poškození nebo ucpání, doporučuje se vyměnit nebo vyčistit příslušné součásti chladicího systému.

Dále zkontrolujte těsnost spojů a netěsnosti v chladicím systému.

3. Vyčistěte chladicí systém

Pokud je chladicí systém ucpaný karbonem nebo jinými usazeninami, může to způsobit nízký tlak. V tomto případě se doporučuje chemicky propláchnout chladicí systém, aby se odstranily nahromaděné usazeniny.

Pokud není možné provést chemické mytí svépomocí, doporučuje se kontaktovat specialisty v autoservisu.

Je důležité mít na paměti, že jakékoli práce na chladicím systému motoru by nikdy neměly být prováděny, dokud motor nebo chladicí kapalina zcela nevychladnou. Všechny operace provádějte opatrně a dodržujte pokyny výrobce vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Podívejme se na mýtus o ceně squibu – kolik skutečně stojí a vyplatí se ho koupit?

Pokud všechna opatření k obnovení normálního tlaku v chladicím systému nepřinesla výsledky, doporučuje se kontaktovat kvalifikovaného automechanika, aby diagnostikoval a napravil možné poruchy.

Poznámka: Pravidelná údržba chladicího systému a preventivní údržba mohou výrazně snížit riziko problémů s tlakem chladicího systému motoru.

Video:

Typické problémy s Kalinou SOD

Vzduch v chladicí soustavě motoru!/Může za to ON!/Těsnění hlavy válců s tím nemá nic společného!

Proč bobtnají trubky chladicího systému? Možné následky.