Auto je naše pohodlí a svoboda pohybu. Dáváme si záležet na jeho vzhledu a správném chodu motoru, ale občas vyvstanou otázky, které se nezdají úplně samozřejmé. Jednou z těchto otázek je, zda je možné jezdit s otevřeným uzávěrem expanzní nádrže?

Expanzní nádržka je důležitou součástí chladicího systému vozu. Slouží k vyrovnání tlaku, který vzniká při zahřívání a ochlazování motoru. Někteří řidiči však pochybují, zda je nutné za jízdy zavírat uzávěr expanzní nádrže.

Odborníci doporučují za jízdy uzavřít uzávěr expanzní nádrže. Bez zavření víka riskujete vystavení horké chladicí kapalině, která může způsobit popáleniny. Při jízdě s otevřeným uzávěrem expanzní nádrže jsou navíc možné různé negativní důsledky, jako je přehřívání motoru, únik chladicí kapaliny a ztráta tlaku v chladicím systému.

Mýty o jízdě s otevřeným uzávěrem nádrže

Мифы о вождении с открытой крышкой в расширительном бачке

Řidiči se často setkávají s různými mýty a dezinformacemi o údržbě svého vozidla. Jedním z těchto mýtů je, že můžete jezdit s otevřeným uzávěrem expanzní nádrže. V tomto článku analyzujeme několik populárních mýtů na toto téma a vyvrátíme je.

Mýtus 1: Otevřený uzávěr expanzní nádoby zvyšuje tlak v systému.

Víčko v expanzní nádrži totiž slouží k udržení optimálního tlaku v chladicím systému motoru. Otevřený uzávěr může změnit tento tlak a způsobit poruchu systému. Vždy zavřete víko a ujistěte se, že je pevně uzavřeno.

Mýtus 2: Otevřené víčko na expanzní nádrži neovlivní chladicí systém.

Ve skutečnosti může otevřený kryt snížit účinnost chlazení motoru. Víčko pomáhá vytvářet tlak v systému, který zvyšuje bod varu brzdové kapaliny a zabraňuje jejímu odpařování. Kromě toho se při otevřeném víku mohou do chladicího systému dostat škodlivé látky a cizí tělesa.

Mýtus 3: Otevřené víčko na expanzní nádrži nemá vliv na chod motoru.

Ve skutečnosti může otevřený kryt způsobit přehřátí motoru a poškození jeho součástí. Pokud je kryt otevřený, chladicí systém nebude schopen zajistit optimální teplotní podmínky pro provoz motoru. Kromě toho může otevřený kryt umožnit vnikání nečistot a prachu do součástí systému, což může způsobit jejich rozbití.

Řidiči by si tedy měli pamatovat, že otevřené víčko v expanzní nádrži může negativně ovlivnit provoz chladicího systému a motoru jako celku. Správná údržba vozidla zahrnuje pravidelnou kontrolu a uzavírání uzávěru na expanzní nádrži, aby byla zajištěna správná funkce chladicího systému.

ČTĚTE VÍCE
25 slibných nápadů pro zahájení úspěšného podnikání od nuly v roce 2023 v Rusku

Mýtus číslo 1: Je to bezpečné

Миф номер 1: Это безопасно

Problém se vzduchovým uzávěrem

Проблема воздушной пробки

Když je expanzní nádrž otevřená, vstupuje do ní vzduch. Když motor běží, může se v chladicím systému vytvořit vzduchový uzávěr, který může vést k přehřátí motoru. Pokud se vzduchový uzávěr dostane do chladicího systému, může způsobit problémy a poškození motoru.

Nebezpečí vypařování chladicí kapaliny

Риск испарения охлаждающей жидкости

Dalším problémem je riziko odpařování chladicí kapaliny. Při otevřeném uzávěru dochází v expanzní nádrži k aktivnímu odpařování chladicí kapaliny, což vede ke snížení její hladiny. To může vést k přehřátí motoru a poškození jeho součástí.

Možné problémy při jízdě s otevřeným uzávěrem nádržky:
Zvýšené riziko přehřátí motoru
Možné poruchy a poškození motoru
Zvýšené riziko odpařování chladicí kapaliny

Mýtus číslo 2: Zlepšuje cirkulaci vzduchu

Миф номер 2: Улучшает циркуляцию воздуха

Ve skutečnosti může být otevřený uzávěr expanzní nádrže nebezpečný. Chladicí systém musí být utěsněn, aby se zabránilo úniku chladicí kapaliny a udržoval se požadovaný tlak. Otevřený uzávěr může způsobit ztrátu tlaku a zvýšení teploty chladicí kapaliny, což může vést k přehřátí motoru a vážnému poškození. Pokud tedy máte na expanzní nádobě otevřený uzávěr, doporučuje se jej uzavřít nebo vyměnit za nový.

Mýtus číslo 3: Zlepšuje výkon motoru

Миф номер 3: Повышает производительность двигателя

Ve skutečnosti je to nepravdivé tvrzení, protože otevřené víčko na expanzní nádrži nemá žádný vliv na chod motoru. Expanzní nádrž je navržena tak, aby kompenzovala změny objemu chladicí kapaliny v chladicím systému motoru.

Mýtus Skutečnost
Otevřený kryt zvyšuje chlazení motoru vzduchem Motor je chlazen chladicím systémem, nikoli otevřeným uzávěrem expanzní nádrže
Otevřené víko zlepšuje účinnost chlazení Účinnost chlazení závisí na stavu chladicího systému a správném plnění chladicí kapaliny
Otevřený kryt zlepšuje výkon motoru a zvyšuje výkon. Otevřený kryt nemá žádný vliv na chod nebo výkon motoru.

Je důležité si uvědomit, že otevřené víčko na expanzní nádrži může být nebezpečné, protože může způsobit přehřátí motoru, ztrátu chladicí kapaliny a poškození dalších součástí systému. Proto se doporučuje mít uzávěr vždy uzavřený a pravidelně kontrolovat hladinu chladicí kapaliny.

Video:

NIKDY NEOTVÍREJTE VÍČKO AUTOCHLADIÁTORU

Otevíráme uzávěr chladiče, když je horký? Po výměně nemrznoucí směsi odstraníme vzduch z chladicího systému.

POKUD TOTO UDĚLÁTE, VZDUCHOVÝ ZÁMEK ZMIZÍ