Sešlápněte spojku – povinná technika jízdy pro řazení v autě s manuální převodovkou. Existuje však několik situací, kdy se bez tohoto manipulátoru obejdete. Pojďme se na ně podívat v tomto článku.

První situacekdyž nemusíte mačkat spojku – to je při řazení v nízkých otáčkách. Pokud dodržíte dostatečný poměr otáček k otáčkám motoru, pak je řazení možné bez použití spojky. Je však třeba pamatovat na to, že tato technika jízdy může vést k opotřebení převodovky, takže její použití by mělo být minimalizováno.

Druhá situacekdy se obejdete bez mačkání spojky – to je při přeřazení na neutrál. Pokud chcete dočasně vypnout motor a nechat vůz běžet na volnoběh, můžete zařadit neutrál bez použití spojky. Musíte však být extrémně opatrní, abyste během jízdy omylem nepřeřadili rychlostní stupeň.

Třetí situacekdyž nemusíte mačkat spojku – to je při použití automatické převodovky. U vozů s automatickou převodovkou probíhá řazení automaticky bez zásahu řidiče. Při řazení v takovém autě tedy není potřeba sešlápnout spojku. Je však třeba si uvědomit, že servis a opravy automatické převodovky vyžadují zvláštní pozornost a zkušenosti.

Kdy nemůžete stisknout spojku? [Recenze Recenze]

Когда можно не выжимать сцепление? [Обзоры Обзоры]

Řidiči aut se často potýkají s otázkou: kdy je možné nesešlápnout spojku při řazení? Existují určité situace, kdy je to skutečně možné a dokonce doporučené, aby se snížilo zatížení mechanismů automobilu. Podívejme se na některé z nich:

1. Zastavte se na vzestupu

Pokud v kopci zastavíte a hned se zase rozjedete, není nutné sešlápnout spojku. Místo toho můžete jednoduše úplně uvolnit plyn a použít parkovací brzdu k přidržení vozidla. Tím se zabrání zbytečnému opotřebení spojky a prodlouží se její životnost.

2. Parkování v provozu

Pokud se ocitnete v dopravní zácpě a provoz se prakticky zastavil, nemůžete sešlápnout spojku a zařadit neutrál. Vyhnete se tak zbytečnému zahřívání a opotřebení mechanismů a také ušetříte nějaké palivo.

3. Snižte rychlost

Pokud potřebujete před zastavením snížit rychlost, můžete vynechat spojku a plynule zařadit nižší převodový stupeň. To vám umožní použít motor jako přídavnou brzdu a snížit zatížení brzdových systémů vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí Xeralic - aktuální ceny léku na Xerosis, kompletní informace pro nákup v roce 2021

Sešlápnutí spojky při řazení je standardní postup, který by se měl ve většině případů dodržovat. V některých situacích však můžete jeho použití omezit a tím prodloužit životnost spojky a dalších mechanismů vozidla.

Případy, kdy není potřeba mačkat spojku

Кейсы, в которых не требуется выжимать сцепление

Zastavení na semaforu nebo křižovatce

Остановки на светофоре или перекрестке

Pokud auto stojí na semaforu nebo křižovatce a čeká na povolení pokračovat v jízdě, není nutné sešlápnout spojku. V této situaci byste měli vypnout rychlostní stupeň a udržovat neutrál.

Zastavení na svahu

Остановка на склоне

Pokud auto stojí v kopci a nehodlá se v nejbližší době rozjet a nechcete používat ruční brzdu, nemusíte ani mačkat spojku. V takovém případě byste měli vypnout rychlostní stupeň a držet neutrál.

Při řazení

При смене передач

Při řazení převodových stupňů není sepnutí spojky vyžadováno v případech, kdy rychlost vozidla překračuje minimální provozní rychlost spojkového mechanismu. V této situaci můžete zařadit nový rychlostní stupeň bez uvolnění spojkového pedálu.

Ve výše uvedených případech není nutné sešlápnout spojku, ale v jakékoli jiné situaci se doporučuje provést příslušné úkony pro sešlápnutí spojky, aby nedošlo k poškození a ke zlepšení bezpečnosti jízdy.

Když vám výběr výbavy nedovolí sešlápnout spojku

Когда выбор оснастки не позволяет выжимать сцепление

V některých případech může volba výbavy vozidla omezit možnost ovládání spojky. To se může stát, když konstrukce vozidla nebo vybavení neumožňuje použití této techniky.

Některá sportovní auta a superauta mohou mít například speciální konstrukce a vybavení spojky, které neumožňují sešlápnout spojku. Může za to použití vícedrážkových spojek, dvoukotoučových spojek nebo elektromagnetických spojek, které fungují automaticky bez zásahu řidiče. Tyto technologie umožňují rychle a bezpečně řadit do vyšších rychlostí, aniž byste museli ručně mačkat spojku.

Některá závodní auta vybavená vzduchem ovládanými karbonovými displeji také nevyžadují sešlápnutí spojky. Karbonové displeje totiž umožňují okamžitou změnu otáček motoru bez přerušení toku výkonu na kola. U takových vozidel je použití spojkového pedálu omezené nebo zcela chybí.

Je však třeba poznamenat, že tyto vlastnosti se týkají konkrétních typů vozidel a způsobu jejich vybavení. Většina sériově vyráběných osobních a nákladních automobilů používá klasickou konstrukci spojky, která zahrnuje stisknutí spojky pro změnu převodového stupně. V takových případech vyžaduje bezpečnost a správné používání zařízení správné použití spojky.

ČTĚTE VÍCE
Metody deaktivace směrové stability v řídicích systémech vozidel

Situace, ve kterých není z důvodu bezpečnosti nutné uvolnění spojky

Ситуации, в которых выжимание сцепления не требуется для безопасности

1. Jízda v přímém směru bez změny rychlosti: Při jízdě po rovné silnici bez změny rychlosti není nutné sepnout spojku. Pokud se rychlost nezmění, sešlápnutí spojky neovlivní bezpečnost jízdy.

2. Náhlé brzdění: Pokud řidič náhle zastaví vůz, například kvůli překážce na silnici, může vypadnout spojka. Při náhlém brzdění je hlavní co nejrychleji zastavit a sešlápnutí spojky může být odsunuto na zadní hořák.

3. Dlouhé čekání na semaforech: Pokud řidič čeká na semaforu dlouhou dobu, například v dopravní zácpě, není z důvodu bezpečnosti nutné pouštět spojku. V této situaci nemůžete sešlápnout spojku, abyste snížili přetížení vaší nohy na pedál.

4. Zacouvat na krátkou vzdálenost: Pokud se řidič chystá zacouvat na krátkou vzdálenost, například zaparkovat, není z důvodu bezpečnosti nutné pouštět spojku. V této situaci se můžete pohybovat dozadu bez mačkání spojky, ale opatrně a opatrně.

5. Jednoproudová silnice bez dalších účastníků: Jede-li řidič po jednoproudové komunikaci bez dalších účastníků, není z bezpečnostních důvodů nutné pouštět spojku. Je však třeba pamatovat na to, že správné použití spojky snižuje zatížení převodovky a prodlužuje její životnost.

  • Pokud se řidič nachází v některé z výše popsaných situací, obejde se bez mačkání spojky, aniž by ohrozil bezpečnost provozu.
  • Je však třeba pamatovat na to, že správné používání spojky může prodloužit životnost převodovky a zajistit bezpečnost jízdy v jiných situacích.

Video:

Ti, kteří rádi drží spojku zmáčknutou, začnou při sledování tohoto videa plivat JED

PO THRUSTMASTER T5 JSEM PŘEŠEL NA MOZA R300. PODROBNÁ KONTROLA A NASTAVENÍ

PROČ ZKUŠENÝ MOTORISTI PŘI STARTOVÁNÍ STISKNĚTE SPOJKU