V moderních autech se stále častěji můžete setkat s převodovkou CVT. CVT je automatická převodovka, která nemá pevné stupně a umožňuje plynule měnit převodový poměr v závislosti na aktuálním stavu vozovky a jízdním režimu.

Mnoho řidičů se však ptá: kolik převodových stupňů má CVT? Ve skutečnosti je otázka formulována nesprávně, protože variátor nemá pevný počet převodových stupňů. Místo řazení převodových stupňů CVT neustále mění převodový poměr v závislosti na otáčkách motoru a potřebě výkonu. Díky tomu je převodovka CVT mnohem flexibilnější a umožňuje plynulejší zrychlení a zrychlení bez cukání nebo náhlého řazení.

Můžeme tedy říci, že CVT má nekonečný počet převodových stupňů, protože neustále mění převodový poměr v závislosti na aktuálních podmínkách. Řidič může ovládat činnost variátoru pomocí plynového pedálu: čím silněji je pedál sešlápnut, tím vyšší jsou otáčky a výkon motoru a naopak.

Počet převodových stupňů ve variátoru

Počet převodových stupňů v CVT není omezen na pevný počet, protože pracují v nekonečném rozsahu převodových stupňů. Namísto konkrétního počtu převodových stupňů mají převodovky CVT plynule měnitelné poměry, které se přizpůsobují potřebám řidiče a jízdním podmínkám.

Převodovky CVT však mohou mít několik naprogramovaných provozních režimů, které poskytují specifické charakteristiky převodů pro různé situace. Majitel vozu si může například vybrat režim „úspora paliva“, který poskytuje vyšší převodový poměr pro úsporu paliva, nebo režim „sport“, který se přizpůsobí pro rychlejší a dynamičtější jízdu.

Výhody CVT

Преимущества вариатора

Jednou z hlavních výhod variátoru je plynule měnitelný převodový poměr. To umožňuje motoru pracovat v optimálních podmínkách při jakékoli rychlosti, což vede k efektivnější spotřebě paliva a lepší účinnosti vozidla.

Převodovky CVT také poskytují hladké a pohodlné řazení, protože nedochází k žádnému trhání nebo prodlevě, ke kterému může dojít při řazení s konvenčními automatickými převodovkami.

Nevýhody CVT

Недостатки вариатора

Jednou z nejčastěji uváděných nevýhod CVT je omezení maximálního točivého momentu motoru. Převodovky CVT mají limity ve výkonu, který mohou dodat, a proto se nejčastěji používají ve vozech s relativně nízkým točivým momentem motoru.

Převodovky CVT mohou být také méně vhodné pro velké zatížení, protože obvykle nepodporují tak vysoké převodové poměry jako jiné typy převodovek.

ČTĚTE VÍCE
Jak udržet sklo auta v perfektním stavu a vyhnout se poškození od kamínků?

Obecně platí, že převodovky CVT jsou pohodlným a efektivním řešením pro každodenní jízdu ve městě a poskytují pohodlí a efektivitu. Mohou být součástí kompletního převodového systému vozidla, který může také zahrnovat manuální nebo robotické převodovky.

Jak variátor funguje a jaké má převody?

Hlavním prvkem variátoru jsou kovové řemenice s žebry, které jsou navzájem spojeny speciálním řemenovým pohonem. Když jedna řemenice zmenší svůj průměr, druhá řemenice svůj průměr zvětší. V důsledku toho se převodový poměr mezi dvěma řemenicemi může plynule měnit.

Při nízkých otáčkách jsou řemenice nastaveny na svůj maximální průměr, což umožňuje vysoký převodový poměr a poskytuje maximální točivý moment. S rostoucí rychlostí se průměr řemenic postupně zmenšuje, což umožňuje zvýšení rychlosti bez explicitního řazení převodových stupňů.

Výhody variátoru:

Преимущества вариатора:

  • Hladká a plynulá změna převodového poměru;
  • Žádné škubání nebo váhání;
  • Efektivnější využití výkonu motoru;
  • Lepší spotřeba paliva;
  • Méně pohyblivých částí, což zjednodušuje konstrukci a snižuje hmotnost;
  • Snadné použití a údržba.

Nevýhody variátoru:

Недостатки вариатора:

  • Omezená šířka pásma, zejména při vysokých rychlostech;
  • O něco složitější konstrukce ve srovnání s běžnými převodovkami;
  • Potřeba specializované údržby v případě poruchy.

Zvýšení výkonu a spolehlivosti CVT umožnilo, aby se staly populárními v moderních autech. Tato převodovka je široce používána v malých autech a hybridních vozidlech a poskytuje optimální rovnováhu mezi výkonem motoru a spotřebou paliva.

Co ovlivňuje počet převodových stupňů v CVT?

Počet převodových stupňů ve variátoru závisí na několika faktorech:

  1. Návrhy variátorů. CVT mohou mít různé konstrukce, včetně plně variabilních a posuvných. To může ovlivnit počet převodových stupňů, které může CVT poskytnout. Některé CVT mohou mít pouze dva převodové stupně, zatímco jiné mohou mít více.
  2. Výkon motoru. Výkon motoru ovlivňuje počet převodových stupňů, které může převodovka CVT poskytnout. Pokud má motor větší výkon, může převodovka CVT potřebovat více převodových stupňů, aby efektivně přenesla tento výkon na kola.
  3. Účely konkrétního modelu vozu. Různé modely automobilů mohou mít různé počty převodových stupňů CVT. Je to dáno cíli a požadavky stanovenými výrobcem. Například sportovní vozy mohou mít převodovku CVT s více převodovými stupni pro rychlejší akceleraci, zatímco vozy s nízkou spotřebou paliva mohou mít převodovku CVT s méně převodovými stupni, aby se zlepšila spotřeba paliva.
ČTĚTE VÍCE
Pojďme zjistit, jak provést vysoce kvalitní mytí auta po proceduře leštění

Počet převodových stupňů v CVT tedy závisí na různých faktorech a může se lišit v závislosti na konkrétním modelu vozu a jeho vlastnostech.

Jak opravit variátor?

Как провести ремонт вариатора?

Pokud variátor začne vykazovat poruchy, je třeba jej opravit. Zde je několik kroků, které vám pomohou projít procesem:

1. Diagnostika problému:

Než začnete s opravou variátoru, je nutné zjistit příčinu jeho poruchy. K tomu se doporučuje kontaktovat odborníka nebo použít diagnostický skener, který pomůže identifikovat chyby nebo poruchy. To vám umožní přesně určit, které díly vyžadují výměnu nebo opravu.

2. Výměna dílů:

Pokud byly při diagnostice zjištěny specifické problémy, je nutné vyměnit odpovídající díly variátoru. Ujistěte se, že používáte pouze originální díly, abyste zajistili spolehlivost a dlouhou životnost vaší repasované převodovky.

3. Kontrola a seřízení napětí:

Po výměně dílů je nutné zkontrolovat a správně seřídit napnutí řetězu variátoru nebo řemene. To je velmi důležité pro zajištění hladkého provozu systému a zamezení zbytečného opotřebení dílů.

4. Mazání:

CVT vyžaduje pravidelné mazání, aby byla zajištěna správná funkce. Při opravách nezapomeňte namazat všechny pohyblivé části variátoru mazivem doporučeným výrobcem.

5. Testování:

Po opravě CVT se doporučuje provést zkušební jízdu, abyste se ujistili, že funguje správně. Všimněte si změny převodového poměru a plynulosti řazení.

Je důležité si uvědomit, že oprava variátoru je složitý a odpovědný úkol, který je nejlépe přenechat odborníkům. Pokud v této oblasti nemáte dostatečné zkušenosti a znalosti, je lepší kontaktovat autoservis. Jedině tak máte jistotu kvalitní a spolehlivé opravy variátoru, která si zachová svůj výkon po dlouhou dobu.

Video:

❄️ Je nutné v zimě zahřívat variátor? Co se zlomí? | Jatko-Servis

Jak funguje box Prius?

Jak rozeznat automat od CVT, výhody a nevýhody.