Kompresor и turbína – to jsou dva důležité prvky mechanismů, které hrají klíčovou roli v mnoha technických procesech. Oba slouží k pohybu kapalin, plynů nebo páry, ale tuto činnost provádějí různými způsoby.

Kompresor je zařízení, které funguje jako čerpadlo ke stlačování plynu nebo páry. Hlavním účelem kompresoru je zvýšit tlak a hustotu stlačené látky. Jeho hlavním mechanismem činnosti je vytvoření proudu plynu nebo páry a jeho následné stlačení zvýšením tlaku. Kompresory jsou široce používány v mnoha průmyslových odvětvích, jako je ropa a plyn a energetika.

Turbína, na druhou stranu funguje v opačném směru. Slouží k přeměně kinetické energie proudu plynu, kapaliny nebo páry na mechanickou rotační energii. Hlavním účelem turbíny je přeměnit potenciální energii obsaženou ve stlačeném plynu nebo páře na mechanický pohyb. Turbíny se používají v průmyslových odvětvích, jako je letecký a lodní průmysl, energetika a doprava.

Rozdíly mezi kompresorem a turbínou

Различия компрессора и турбины

Kompresor je zodpovědný za stlačování vzduchu nebo jiných pracovních plynů a jejich dodávání do motoru. Je prvním prvkem v systému a zvyšuje tlak vzduchu nebo plynu, což umožňuje dodatečný přísun paliva a zvýšení výkonu motoru. Kompresory mohou být různých typů, jako jsou odstředivé, axiální a radiální.

Turbína je na druhé straně zodpovědná za pohon kompresoru pomocí proudění výfukových plynů nebo proudu. Využívá energii proudů plynu k pohonu kompresoru a otáčí se s ním. Turbíny mohou být také různých typů, včetně radiálních a axiálních.

Hlavním rozdílem mezi kompresorem a turbínou je jejich funkce a směr proudění. Kompresor stlačuje vzduch nebo plyny a zvyšuje jejich tlak, zatímco turbína využívá proud plynů k pohonu kompresoru. Kompresor a turbína obvykle spolupracují v systému souvisejících komponent, ale každý plní svou vlastní jedinečnou funkci.

Kompresor a turbína jsou tedy nedílnou součástí motorů, ale plní různé úkoly. Kompresor je zodpovědný za stlačování vzduchu nebo plynu a turbína využívá energii proudů plynu k pohonu kompresoru. To umožňuje systému zvýšit účinnost a výkon motoru a zajistit jeho normální provoz.

Funkce a účel

Функции и назначение

Kompresor se obvykle používá ke stlačování plynu nebo vzduchu. Odebírá klidný nebo mírně sycený proud a zvyšuje svůj tlak. Kompresory jsou široce používány v průmyslu, automobilové výrobě, ale i v klimatizačních a chladicích systémech.

ČTĚTE VÍCE
Jak najít nejziskovější a nejdostupnější garáž ve městě?

Turbína na druhé straně slouží k přeměně energie proudu plynu nebo kapaliny na mechanickou energii. Může být použit v různých aplikacích, jako jsou proudové motory, elektrické generátory a další typy strojů. Turbína může pracovat na různé druhy plynu nebo kapaliny v závislosti na konkrétní aplikaci a byla navržena pro specifické podmínky.

Přestože tedy kompresor a turbína mají určité podobnosti, jako například použití v plynových nebo vzduchových systémech, jejich funkce a účely jsou odlišné. Kompresor se používá ke stlačování plynu, zatímco turbína se používá k přeměně energie proudu plynu nebo kapaliny na mechanickou energii.

Princip činnosti

Принцип работы

Kompresor:

Kompresor je jednotka zodpovědná za stlačování vzduchu, který se následně smísí s palivem a vytvoří výbušnou směs. Princip činnosti kompresoru je založen na použití rotoru s lopatkami. Když motor běží, vzduch vstupuje do kompresoru, kde rotor otáčí lopatkami a nasává vzduch. V důsledku toho se vytváří tlak a stlačuje se objem vzduchu. Stlačený vzduch opouští kompresor a je směrován do směšovací komory motoru, kde se setkává s palivem.

Turbína:

Турбина:

Turbína je jednotka zodpovědná za odstraňování výfukových plynů z motoru. Funguje na principu reaktivního pohybu plynu. Na rozdíl od kompresoru je turbína poháněna výfukovými plyny, které vycházejí z motoru. Princip činnosti turbíny je založen na použití rotoru s lopatkami, které jsou poháněny plyny. Otáčením rotoru se přenáší energie do kompresoru, který zase stlačuje vzduch. Turbína tedy pracuje v tandemu s kompresorem a vytváří cyklický proces stlačování a odsávání vzduchu v motoru.

Interakce:

Взаимодействие:

Kompresor a turbína se vzájemně ovlivňují a fungují jako jeden systém. Výfukové plyny procházející turbínou jí předávají energii, která slouží k pohonu kompresoru. Stlačený vzduch zase vstupuje do motoru, aby se smíchal s palivem a zajistil spalování a pohon automobilu nebo letadla.

Aplikace v automobilech

Применение в автомобилях

Kompresory v automobilech využívají vnitřní spalování ke zvýšení výkonu motoru. Pracují na principu mechanického stlačování vzduchu pomocí rotačního rotorového nebo pístového mechanismu. Kompresory jsou připojeny k motoru pomocí pohonu, v důsledku čehož je vzduch stlačován a přiváděn do válců. To umožňuje rychlejší spalování paliva a zvyšuje výkon motoru.

Turbíny naproti tomu využívají k pohonu výfukové plyny z motoru, čímž jsou ekologičtější. Turbína má dvě hlavní části: turbodmychadlo a turbínu. Výfukové plyny emitované motorem pohánějí turbínu, která přenáší rotační pohyb na kompresor. Kompresor stlačuje vzduch a dodává jej zpět do válců motoru. To umožňuje více spalovacího vzduchu, což zvyšuje výkon při zachování účinnosti.

ČTĚTE VÍCE
Proč lze pojištění uzavřít bez plateb a co potřebujete vědět před uzavřením pojištění

V závislosti na charakteristice motoru a požadovaném výkonu mohou být vozy vybaveny buď kompresorem nebo turbínou. Kompresory se často používají u motorů s malým objemem, kde je vyžadována rychlá odezva a vynikající výkon při nízkých otáčkách. Turbíny se často používají u motorů s velkým objemem, kde je důležitější celkový výkon a spotřeba paliva.

Kompresor Turbína
Poháněno mechanickým pohonem Poháněno výfukovými plyny motoru
Pracuje na principu mechanického stlačování vzduchu Poháněno výfukovými plyny motoru
Pomáhá zvýšit výkon při nízkých otáčkách Poskytuje větší výkon při vysokých otáčkách
Často se používá v motorech s malým objemem Často se používá u motorů s velkým objemem

Video:

M271 TURBO vs KOMPRESSOR Srovnání a analýza. Mercedes Autospy

Turbína nebo kompresor

CO JE LEPŠÍ? KOMPRESOR NEBO TURBÍNA na Merenu?| turbodmychadlo S230 | AutoDogTV | leakymers #9