Bubnové a kotoučové brzdy – Dva hlavní typy brzdových systémů používaných v automobilech. A přestože jejich hlavní cíl je stejný – zajistit bezpečné brzdění vozů, rozdíl mezi nimi spočívá v principu fungování a designu.
Původně byly bubnové brzdy nejběžnějším typem brzdového systému. Používaly se již od prvních mechanických automobilů a dodnes se používají, zejména v nákladních automobilech a autobusech. Bubnové brzdy se skládají z bubnu obsahujícího brzdové destičky a pružiny. Při použití brzd tlačí botky na buben a vytváří tření, které zpomaluje otáčení kol.
Na rozdíl od bubnové brzdy se kotoučová brzda skládá z brzdového kotouče neseného brzdovým obložením, jehož povlak tvoří kovová směs, která odolává vysokým teplotám a tření. Když je brzdový systém aktivován, brzdové obložení se přitlačí k rotoru, vytváří tření a zpomaluje vozidlo.
Kotoučové brzdy mají oproti bubnovým brzdám řadu výhod. Jsou konstrukčně jednodušší a tím i lehčí, což přispívá k efektivnější činnosti brzdového systému. Kotoučové brzdy také poskytují silnější brzdnou sílu, kratší dobu zastavení a lepší distribuci tepla. Bubnové brzdy jsou však spolehlivější v podmínkách extrémního zatížení a opotřebení.
Výhody kotoučových brzd oproti bubnovým
Výhoda | popis |
Lepší brzdný výkon | Kotoučové brzdy poskytují větší brzdnou sílu a okamžitou odezvu brzdového pedálu. To je důležité zejména při nouzovém brzdění nebo na kluzké vozovce. |
Méně náchylné k přehřátí | Kotoučové brzdy mají lepší ventilaci, díky čemuž jsou méně náchylné k přehřívání. To snižuje možnost ztráty brzdné síly a zvyšuje bezpečnost jízdy. |
Snadněji se udržuje | Kotoučové brzdy se mnohem snadněji demontují a udržují než bubnové brzdy. To šetří čas a snižuje náklady na údržbu vozidla. |
Zvýšená odolnost proti vodě | Kotoučové brzdy jsou méně náchylné na vodu a prach než bubnové brzdy. To snižuje pravděpodobnost zablokování a poskytuje spolehlivější brzdění za špatných povětrnostních podmínek. |
Lehčí a kompaktnější | Kotoučové brzdy jsou lehčí a kompaktnější než bubnové brzdy. To umožňuje snížit hmotnost vozidla a zvýšit jeho manévrovatelnost. |
Obecně platí, že kotoučové brzdy poskytují vynikající brzdný výkon a bezpečnost ve srovnání s bubnovými brzdami. Jsou oblíbenou volbou pro terénní a sportovní vozy, kde je vyžadován maximální brzdný výkon.
Zlepšený brzdný výkon
Velká kontaktní plocha
Kotoučové brzdy mají oproti bubnovým brzdám výrazně větší kontaktní plochu mezi brzdovými destičkami a brzdovým rotorem. To umožňuje kotoučovým brzdám lépe rozdělovat brzdnou sílu, což v konečném důsledku vede ke zvýšení účinnosti. Širší styčná plocha také pomáhá lépe chladit brzdy a zabraňuje přehřívání.
Rychlé uvolňování tepla
Kotoučové brzdy mají lepší schopnost odvádět teplo díky své otevřenější konstrukci a ventilovaným brzdovým rotorům. Brzdy se tak rychle ochladí a zabrání se jejich přehřátí, což má za následek lepší brzdný výkon. Bubnové brzdy mají naopak uzavřenější konstrukci, která ztěžuje odvod tepla a při intenzivním používání může vést k přehřívání.
Výsledkem je, že díky své větší kontaktní ploše a lepšímu odvodu tepla poskytují kotoučové brzdy účinnější brzdění, což je jeden z hlavních důvodů jejich širokého použití v automobilovém průmyslu.
Menší zatížení systému
Při použití bubnových brzd jsou brzdové destičky v přímém kontaktu s povrchem bubnu, což vede k výraznému zahřívání. Vysoké teploty mohou způsobit vysychání maziv a přehřátí brzdových dílů, což následně snižuje brzdný výkon a zvyšuje riziko selhání.
U kotoučových brzd je brzdový mechanismus umístěn v otevřeném prostoru, což umožňuje účinnější chlazení vzduchu a zamezení přehřívání. Kotoučové brzdy mají navíc lepší odvětrávání, což dále podporuje rychlé chlazení a zabraňuje přenosu tepla do ostatních částí systému.
Menší namáhání systému v případě kotoučových brzd zajišťuje také menší tření mezi brzdovými destičkami a kotouči, což snižuje opotřebení a tím zvyšuje životnost. To platí zejména v podmínkách intenzivního používání vozu nebo v případě městské jízdy s častými zastávkami a náhlým brzděním.
Vlastnosti bubnových brzd
Hlavní charakteristické rysy bubnových brzd:
1. Uzavřené provedení
Bubnová brzda má uzavřenou konstrukci, ve které brzdový buben obklopuje čelisti. To vám umožní chránit brzdové mechanismy před vlhkostí, nečistotami a prachem a snížit jejich dopad na činnost brzdového systému.
2. Nízká náchylnost k opotřebení
U bubnových brzd jsou brzdové destičky umístěny uvnitř bubnu a jsou méně vystaveny vnějším vlivům. To umožňuje zvýšit jejich životnost a snížit nutnost pravidelné výměny.
Je důležité poznamenat, že bubnové brzdy mají své nevýhody, včetně vyšší hmotnosti a složitějšího postupu výměny brzdového bubnu, ale stále jsou široce používány v automobilovém průmyslu kvůli své spolehlivosti a životnosti.
Высокая надежность и долговечность
Kotoučové brzdy mají čtyři hlavní součásti: brzdový rotor, brzdový třmen, brzdové destičky a hydraulický nebo mechanický ovladač. Fungují na základním principu, že při sešlápnutí brzdového pedálu brzdový třmen stlačí brzdové destičky, které jsou přitlačeny k brzdovému rotoru, čímž vzniká tření, které způsobí zpomalení nebo zastavení vozidla.
Kotoučové brzdy jsou díky jednodušší konstrukci vysoce spolehlivé a odolné. Mají méně pohyblivých částí a je méně pravděpodobné, že se rozbijí a opotřebují. Kotoučové brzdy jsou navíc stabilnější a účinnější při zvýšené zátěži, jako je brzdění ve vysokých rychlostech nebo sjíždění hory.
Výhody kotoučových brzd:
- Высокая надежность и долговечность
- Efektivnější chlazení
- Jednodušší výměna dílů
- Rychlá a přesná odezva pedálu
- Zlepšený brzdný výkon za deště nebo sněhu
Nevýhody bubnových brzd:
- Složitější design
- Pravděpodobnější je přehřátí
- Opotřebené podložky se obtížněji vyměňují
- Menší brzdný výkon při dlouhodobém nebo intenzivním používání