Bubnové a kotoučové brzdy – Dva hlavní typy brzdových systémů používaných v automobilech. A přestože jejich hlavní cíl je stejný – zajistit bezpečné brzdění vozů, rozdíl mezi nimi spočívá v principu fungování a designu.

Původně byly bubnové brzdy nejběžnějším typem brzdového systému. Používaly se již od prvních mechanických automobilů a dodnes se používají, zejména v nákladních automobilech a autobusech. Bubnové brzdy se skládají z bubnu obsahujícího brzdové destičky a pružiny. Při použití brzd tlačí botky na buben a vytváří tření, které zpomaluje otáčení kol.

Na rozdíl od bubnové brzdy se kotoučová brzda skládá z brzdového kotouče neseného brzdovým obložením, jehož povlak tvoří kovová směs, která odolává vysokým teplotám a tření. Když je brzdový systém aktivován, brzdové obložení se přitlačí k rotoru, vytváří tření a zpomaluje vozidlo.

Kotoučové brzdy mají oproti bubnovým brzdám řadu výhod. Jsou konstrukčně jednodušší a tím i lehčí, což přispívá k efektivnější činnosti brzdového systému. Kotoučové brzdy také poskytují silnější brzdnou sílu, kratší dobu zastavení a lepší distribuci tepla. Bubnové brzdy jsou však spolehlivější v podmínkách extrémního zatížení a opotřebení.

Výhody kotoučových brzd oproti bubnovým

Výhoda popis
Lepší brzdný výkon Kotoučové brzdy poskytují větší brzdnou sílu a okamžitou odezvu brzdového pedálu. To je důležité zejména při nouzovém brzdění nebo na kluzké vozovce.
Méně náchylné k přehřátí Kotoučové brzdy mají lepší ventilaci, díky čemuž jsou méně náchylné k přehřívání. To snižuje možnost ztráty brzdné síly a zvyšuje bezpečnost jízdy.
Snadněji se udržuje Kotoučové brzdy se mnohem snadněji demontují a udržují než bubnové brzdy. To šetří čas a snižuje náklady na údržbu vozidla.
Zvýšená odolnost proti vodě Kotoučové brzdy jsou méně náchylné na vodu a prach než bubnové brzdy. To snižuje pravděpodobnost zablokování a poskytuje spolehlivější brzdění za špatných povětrnostních podmínek.
Lehčí a kompaktnější Kotoučové brzdy jsou lehčí a kompaktnější než bubnové brzdy. To umožňuje snížit hmotnost vozidla a zvýšit jeho manévrovatelnost.

Obecně platí, že kotoučové brzdy poskytují vynikající brzdný výkon a bezpečnost ve srovnání s bubnovými brzdami. Jsou oblíbenou volbou pro terénní a sportovní vozy, kde je vyžadován maximální brzdný výkon.

Zlepšený brzdný výkon

Velká kontaktní plocha

Kotoučové brzdy mají oproti bubnovým brzdám výrazně větší kontaktní plochu mezi brzdovými destičkami a brzdovým rotorem. To umožňuje kotoučovým brzdám lépe rozdělovat brzdnou sílu, což v konečném důsledku vede ke zvýšení účinnosti. Širší styčná plocha také pomáhá lépe chladit brzdy a zabraňuje přehřívání.

ČTĚTE VÍCE
Příčiny a možné poruchy, ke kterým dochází, když se v autě rozsvítí kontrolka Check Engine

Rychlé uvolňování tepla

Быстрая отдача тепла

Kotoučové brzdy mají lepší schopnost odvádět teplo díky své otevřenější konstrukci a ventilovaným brzdovým rotorům. Brzdy se tak rychle ochladí a zabrání se jejich přehřátí, což má za následek lepší brzdný výkon. Bubnové brzdy mají naopak uzavřenější konstrukci, která ztěžuje odvod tepla a při intenzivním používání může vést k přehřívání.

Výsledkem je, že díky své větší kontaktní ploše a lepšímu odvodu tepla poskytují kotoučové brzdy účinnější brzdění, což je jeden z hlavních důvodů jejich širokého použití v automobilovém průmyslu.

Menší zatížení systému

Меньшая нагрузка на систему

Při použití bubnových brzd jsou brzdové destičky v přímém kontaktu s povrchem bubnu, což vede k výraznému zahřívání. Vysoké teploty mohou způsobit vysychání maziv a přehřátí brzdových dílů, což následně snižuje brzdný výkon a zvyšuje riziko selhání.

U kotoučových brzd je brzdový mechanismus umístěn v otevřeném prostoru, což umožňuje účinnější chlazení vzduchu a zamezení přehřívání. Kotoučové brzdy mají navíc lepší odvětrávání, což dále podporuje rychlé chlazení a zabraňuje přenosu tepla do ostatních částí systému.

Menší namáhání systému v případě kotoučových brzd zajišťuje také menší tření mezi brzdovými destičkami a kotouči, což snižuje opotřebení a tím zvyšuje životnost. To platí zejména v podmínkách intenzivního používání vozu nebo v případě městské jízdy s častými zastávkami a náhlým brzděním.

Vlastnosti bubnových brzd

Hlavní charakteristické rysy bubnových brzd:

1. Uzavřené provedení

Bubnová brzda má uzavřenou konstrukci, ve které brzdový buben obklopuje čelisti. To vám umožní chránit brzdové mechanismy před vlhkostí, nečistotami a prachem a snížit jejich dopad na činnost brzdového systému.

2. Nízká náchylnost k opotřebení

2. Низкая подверженность износу

U bubnových brzd jsou brzdové destičky umístěny uvnitř bubnu a jsou méně vystaveny vnějším vlivům. To umožňuje zvýšit jejich životnost a snížit nutnost pravidelné výměny.

Je důležité poznamenat, že bubnové brzdy mají své nevýhody, včetně vyšší hmotnosti a složitějšího postupu výměny brzdového bubnu, ale stále jsou široce používány v automobilovém průmyslu kvůli své spolehlivosti a životnosti.

Высокая надежность и долговечность

Высокая надежность и долговечность

Kotoučové brzdy mají čtyři hlavní součásti: brzdový rotor, brzdový třmen, brzdové destičky a hydraulický nebo mechanický ovladač. Fungují na základním principu, že při sešlápnutí brzdového pedálu brzdový třmen stlačí brzdové destičky, které jsou přitlačeny k brzdovému rotoru, čímž vzniká tření, které způsobí zpomalení nebo zastavení vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Je možné přidat alkohol do benzínové nádrže automobilu? A jaký alkohol je lepší použít? Jak to může ovlivnit motor a spotřebu paliva? Zjistěte všechny podrobnosti!

Kotoučové brzdy jsou díky jednodušší konstrukci vysoce spolehlivé a odolné. Mají méně pohyblivých částí a je méně pravděpodobné, že se rozbijí a opotřebují. Kotoučové brzdy jsou navíc stabilnější a účinnější při zvýšené zátěži, jako je brzdění ve vysokých rychlostech nebo sjíždění hory.

Výhody kotoučových brzd:

  • Высокая надежность и долговечность
  • Efektivnější chlazení
  • Jednodušší výměna dílů
  • Rychlá a přesná odezva pedálu
  • Zlepšený brzdný výkon za deště nebo sněhu

Nevýhody bubnových brzd:

Недостатки барабанных тормозов:

  • Složitější design
  • Pravděpodobnější je přehřátí
  • Opotřebené podložky se obtížněji vyměňují
  • Menší brzdný výkon při dlouhodobém nebo intenzivním používání

Video:

Jsou bubnové brzdy lepší než kotoučové?

Drážkování brzdového kotouče bez experimentu na soustruhu

Bití při brzdění / Proč bubnují brzdové kotouče?