Pokud jde o bezpečnost a spolehlivost vašeho vozidla, jsou důležité všechny jeho díly a komponenty. Včetně brzdového systému, který zajišťuje bezpečné brzdění a stabilitu na silnici. Jedním z důležitých prvků brzdového systému jsou brzdové trubky, které přenášejí hydraulický tlak z hlavního brzdového válce na brzdové destičky. Nabízí se však otázka – je možné vyrobit brzdové potrubí z mědi?

Měď je jedním z nejběžnějších a nejužitečnějších kovů ve strojírenství a stavebnictví. Má vynikající technické vlastnosti: pevnost, pružnost, odolnost proti korozi. Měď se pro své vlastnosti úspěšně používá v různých oborech včetně elektrotechnického průmyslu, ale i při výrobě trubek a potrubí.

V případě brzdového potrubí však použití mědi není optimálním řešením. Navzdory vysoké odolnosti mědi proti korozi stále není tak spolehlivá a odolná jako ocelové trubky. Při vystavení agresivnímu prostředí (například brzdové kapalině) a extrémním provozním podmínkám může měď podléhat periodické destrukci a zhoršování jejích technických vlastností.

Mýty o měděných brzdových trubkách

Mezi měděnými brzdovými vedeními a jejich skutečným výkonem však existují určité mýty. Níže se podíváme na několik z nich:

  1. Mýtus č. 1: Měděné brzdové vedení je zcela odolné proti korozi. Ve skutečnosti je měď ve srovnání s ocelí materiálem odolnějším proti korozi. Pokud jsou však měděné trubky nesprávně instalovány nebo používány, mohou být vystaveny vlhkosti a soli, což může nakonec vést ke korozi a selhání.
  2. Mýtus č. 2: Měděná brzdová vedení mají lepší pevnost. Měděné trubky mají dobrou pevnost, ale nejsou pevnější než ocelové trubky, které jsou široce používány v automobilovém průmyslu. Měď je měkčí materiál a při vystavení vysokému tlaku a teplotám může podléhat opotřebení a deformaci.
  3. Mýtus č. 3: Měděné brzdové vedení poskytuje lepší tepelnou stabilitu. Měděné trubky mohou mít vysokou tepelnou vodivost, ale to neznamená, že poskytují lepší tepelnou stabilitu. Ocelové trubky se díky svým vlastnostem obecně lépe vyrovnávají se změnami teplot a to je důležité zejména pro brzdový systém automobilů.

Měděná brzdová vedení proto nejsou univerzálním řešením a mohou mít svá omezení a nevýhody. Při výběru brzdových trubek je nutné vzít v úvahu vlastnosti konkrétní značky a modelu vozu a také se řídit doporučeními výrobce.

ČTĚTE VÍCE
Je možné jezdit s výfukem? Naučíme se my, obyvatelé planety Země, žít bez motorizované dopravy či sociálních důsledků jejího využívání?

Pojďme pochopit realitu

Разбираемся в действительности

Existuje rozšířený názor, že brzdové potrubí může být vyrobeno z mědi. Nicméně stojí za to pochopit realitu, abyste pochopili, zda bude takové řešení účinné.

Měď je odolný a pružný materiál, který má vysokou tepelnou vodivost a vynikající antikorozní vlastnosti. Má však také své nevýhody, které z něj činí méně než ideální volbu pro brzdové trubky.

Oxidace a koroze

Při provozu vozidla je brzdový systém neustále vystaven vlhkosti, nečistotám a agresivním chemikáliím. To může vést k oxidaci a korozi měděných trubek. V důsledku toho může jejich struktura zeslábnout a v systému může docházet k poruchám a netěsnostem.

Vysoká tepelná vodivost

Měděné trubky mají velmi vysokou tepelnou vodivost, což může vést k problémům při brzdění. Během procesu brzdění vzniká značné teplo, které je nutné odvést, aby se zabránilo přehřátí brzd. Pokud je tepelná vodivost trubek příliš vysoká, může to vést k nekontrolovanému zahřívání a selhání brzdového systému.

  • Zvýšený objem brzdové kapaliny. Díky vysoké tepelné vodivosti mědi se může brzdová kapalina rychleji zahřát a zvětšit svůj objem. To může způsobit poruchu brzdového systému a ztrátu brzdného výkonu.
  • Náhlá změna teploty. Měděné trubky nemohou poskytnout dostatečnou ochranu proti náhlým změnám teploty, které mohou vést k deformaci a destrukci struktury materiálu.
  • Deformace při velkém zatížení. Měď, jako poměrně měkký materiál, může podléhat deformaci při velkém zatížení, například při extrémním brzdění. To může vést k netěsnostem a poškození systému.

V tomto ohledu se pro brzdové potrubí používá jiný materiál – ocel. Ocelové trubky mají vysokou pevnost, odolnost proti korozi a schopnost odolávat vysokým teplotám. Zajišťují spolehlivost a bezpečnost brzdového systému vozidla.

I když má měď určité příznivé vlastnosti, není optimálním materiálem pro brzdová potrubí kvůli její náchylnosti k oxidaci a korozi, vysoké tepelné vodivosti a nedostatečné pevnosti.

Výhody měděných brzdových trubek

Použití měděných brzdových vedení má několik výhod, které z nich dělají oblíbenou volbu pro automobilové brzdové systémy.

1. Vysoká pevnost a spolehlivost

Měď, ze které jsou vyrobeny brzdové trubky, je vysoce odolná a odolná proti poškození. To zaručuje spolehlivost a životnost trubek v provozních podmínkách vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Renovace brzdových kotoučů – Vše, co potřebujete vědět o renovaci brzd automobilu

2. Vynikající tepelná vodivost

2. Отличная теплопроводность

Měď má vysokou tepelnou vodivost, což jí umožňuje efektivně odvádět teplo vznikající při provozu brzd. To podporuje stabilnější provoz brzdového systému a zabraňuje přehřívání brzdových částí.

Kromě toho jsou měděné brzdové trubky vysoce odolné vůči korozi, což jim umožňuje zachovat si svůj výkon i při vystavení vlhkosti a agresivnímu prostředí. Poskytují také přesnější a citlivější ovládání brzdového mechanismu vozidla.

Celkově použití měděných brzdových trubek přináší řadu výhod, jako je vysoká pevnost, spolehlivost, vynikající tepelná vodivost a odolnost proti korozi. Díky tomu jsou optimální volbou pro automobilové brzdové systémy, které poskytují lepší jízdní výkon a bezpečnost.

Video:

Brzdové trubky nerezaví! Snadný způsob. Jak chránit brzdové potrubí před korozí

Výroba brzdových trubek. Jak si vyrobit vlastní brzdové potrubí.

Jak zapálit brzdové potrubí vlastníma rukama. 2 způsoby, jak #rozpálit #brzdovou trubku