Vybrat vůz s určitým typem pohonu je úkol, před kterým stojí každý potenciální majitel vozu. Při nákupu nového vozu je třeba vzít v úvahu všechny jeho vlastnosti, provozní vlastnosti a vaše individuální potřeby. Jedním z hlavních faktorů při výběru vozu je jeho typ pohonu – přední, zadní nebo pohon všech kol.

Pohon předních kol je nejrozšířenějším typem pohonu mezi sériově vyráběnými vozy. Má řadu výhod, jako je kompaktnost a účinnost. Vozy s pohonem předních kol mají dobrou ovladatelnost zejména na zpevněných cestách a při jízdě v městském režimu. Jsou také lehčí, což pomáhá snižovat spotřebu paliva. Pohon předních kol má však určité nevýhody, například není tak stabilní na zledovatělé nebo zasněžené vozovce. Navíc pohon předních kol může být méně sportovní a ne tak dynamický jako jiné typy pohonu.

Pohon zadních kol se často používá u sportovních a prémiových vozů. Poskytuje lepší stabilitu, větší dynamiku a agilitu při jízdě ve vysokých rychlostech. Vozidla s pohonem zadních kol jsou také stabilnější na kluzkých vozovkách, jako je led a sníh. Pohon zadních kol má však i své nevýhody. Vyžaduje zvýšenou pozornost a zručnost při řízení, zejména na silnicích s nízkou trakcí. Navíc vozidla s pohonem zadních kol mohou být nákladnější na údržbu a opravy než vozidla s pohonem předních kol.

Pohon všech kol je nejuniverzálnějším typem pohonu, který kombinuje výhody pohonu předních i zadních kol. Poskytuje vynikající stabilitu a ovladatelnost na všech typech silnic, včetně hlíny, sněhu a horských silnic. Vozidla s pohonem všech kol mají lepší průchodnost terénem a schopnost vyrovnat se s náročnými silničními podmínkami. Pohon všech kol má však i své nevýhody. Může být méně úsporný než pohon předních nebo zadních kol a také může být složitější a nákladnější na údržbu a opravy.

Výběr typu pohonu tedy závisí na vašich individuálních potřebách a provozních podmínkách vozidla. Pokud chcete ekonomické městské auto, pak může být vaší nejlepší volbou pohon předních kol. Pokud dáváte přednost sportovní dynamice a sebevědomí na kluzké vozovce, pak může být vhodnější pohon zadních kol. Pokud hledáte všestranný vůz, který si poradí s jakýmkoliv stavem vozovky, pak bude pohon všech kol tím nejlepším řešením.

ČTĚTE VÍCE
Nejlepší způsoby, jak efektivně vytopit interiér vozu v chladném období

Výhody pohonu předních kol

Vlastnit auto s předním náhonem má své výhody. Níže jsou uvedeny hlavní výhody tohoto systému pohonu:

1. Efektivita nákladů

1. Экономичность

Pohon předních kol poskytuje vyšší spotřebu paliva, protože přenos výkonu na přední kola vyžaduje méně energie než přenos výkonu na všechna kola s pohonem všech kol. To vám umožní snížit spotřebu paliva a ušetřit peníze.

2. Lepší manipulace

2. Лучшая управляемость

Pohon předních kol poskytuje přesnější a předvídatelnější ovládání vozidla. Hmotnost motoru a převodovky je umístěna na přední kola, což má za následek lepší ovladatelnost v zatáčkách a lepší agilitu. To je užitečné zejména v ulicích města s omezeným manévrovacím prostorem.

3. Nižší náklady

3. Более низкая стоимость

Výroba vozidel s pohonem předních kol je obvykle levnější než výroba vozidel s pohonem všech kol nebo zadních kol. Je to dáno jednodušší konstrukcí a menším počtem součástek, což v konečném důsledku ovlivňuje cenu.

4. Vylepšená manévrovatelnost

Díky rovnoměrnému rozložení hmotnosti na přední kola poskytuje pohon předních kol lepší manévrovatelnost na hladkých silnicích, špatně naplněných nebo zamrzlých. Pohon předních kol může zabránit prokluzu kol a zlepšit trakci.

Obecně je pohon předních kol oblíbenou volbou mnoha automobilových nadšenců díky své efektivitě, ovladatelnosti, cenové dostupnosti a terénním schopnostem.

Vysoká manévrovatelnost

Высокая маневренность

Pohon předních kol navíc poskytuje lepší ovladatelnost v zatáčkách a za špatných povětrnostních podmínek. Při zatáčení se váha vozidla přerozděluje na přední nápravu, což zajišťuje lepší trakci a přesnější ovládání vozidla.

Menší poloměr otáčení

Přední řazení jednotky umožňuje majiteli vozu otáčet volantem s minimálním poloměrem otáčení. To je užitečné zejména při parkování ve stísněných prostorech.

Pohodlné parkování

Удобство при парковке

Při parkování zajišťuje pohon předních kol lepší manévrovatelnost a kontrolu. To usnadňuje řidiči výběr a obsazení parkovacího místa, zejména v omezeném prostoru.

Stojí však za zvážení, že pohon předních kol může být méně stabilní ve vysokých rychlostech a na hladkých nebo nerovných cestách. V takových podmínkách může být vhodnější pohon všech kol nebo pohon zadních kol.

Ekonomika použití

Pohon předních kol

Передний привод

Vozidla s pohonem předních kol jsou obecně hospodárnější na provoz než vozidla s pohonem zadních nebo všech kol. Pohon předních kol totiž zajišťuje lepší trakci a ovladatelnost na suché hladké vozovce, což zase snižuje spotřebu paliva. Na zasněžených nebo zasněžených silnicích však může pohon předních kol vykazovat určitá omezení, protože vozidlo může klouzat a ztrácet trakci.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat, když se na palubní desce automobilu rozsvítí nápis „benzín na nule“.

Zadní pohon

Задний привод

Vozidla s pohonem zadních kol bývají méně hospodárná kvůli většímu zatížení zadní nápravy. Díky lepšímu rozložení hmotnosti hnacího ústrojí a lepší kontrole na silnici však mohou být vozidla s pohonem zadních kol úspornější v podmínkách městské jízdy, kde není vyžadován pohon všech kol a kde řazení probíhá méně často. Pohon zadních kol také obvykle poskytuje lepší stabilitu při provádění manévrů, jako je předjíždění nebo změna jízdního pruhu.

Pohon čtyř kol

Vozidla s pohonem všech kol jsou obecně méně hospodárná na provoz kvůli dodatečným mechanismům potřebným pro přenos energie na všechna čtyři kola. To zvyšuje hmotnost a tření, což vede ke zvýšené spotřebě paliva. V těžkém terénu a špatném počasí však může být pohon všech kol nejen bezpečným, ale také ekonomickým řešením, protože zvýšená schopnost vozidla v terénu může snížit spotřebu paliva a čas na překonání překážek.

V konečném důsledku by volba mezi pohonem předních kol, pohonem zadních kol nebo pohonem všech kol měla vycházet z individuálních potřeb a preferencí majitele a také podle stavu vozovky a ročních období, ve kterých bude vozidlo používáno.

Vlastnosti pohonu zadních kol

Особенности заднего привода

Pohon zadních kol má řadu charakteristik, díky kterým je v určitých situacích atraktivní:

1. Lepší ovladatelnost: Pohon zadních kol poskytuje lepší ovladatelnost vozidla díky rovnoměrnějšímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. To umožňuje vozu lépe zvládat zatáčky a poskytuje větší přesnost řízení.

2. Lepší manévrovatelnost: Pohon zadních kol umožňuje lepší skluz zadních kol při zatáčení, což usnadňuje manévrování, zejména ve stísněných prostorech. To je užitečné zejména při parkování a manévrování v úzkých ulicích.

3. Lepší akcelerace: Pohon zadních kol poskytuje lepší přenos výkonu na vozovku, protože hmotnost vozidla se při akceleraci přenáší na zadní nápravu. To umožňuje vozu rychlejší akceleraci a poskytuje dynamičtější jízdu.

4. Lepší dynamika: Pohon zadních kol může zajistit lepší dynamiku vozidla, zejména na dálnici nebo při sportovní jízdě. Rovnoměrnější rozložení hmotnosti a lepší ovladatelnost usnadňují ovládání vozidla při vysokých rychlostech a při manévrech.

Pohon zadních kol tak může být preferovanou volbou pro ty, kteří oceňují ovladatelnost, svobodu manévrování, zrychlení a dynamiku vozu.

ČTĚTE VÍCE
Výběr optimálního oleje pro automatickou převodovku - vliv na chod převodovky, snížení opotřebení a zvýšení životnosti

Lepší stabilita při vysokých rychlostech

Při jízdě vysokou rychlostí, zejména za špatných povětrnostních podmínek, hrozí ztráta trakce. Pohon všech kol může zajistit lepší stabilitu vozu, protože jsou poháněna všechna kola. To poskytuje další kontrolu a schopnost distribuovat výkon mezi všechna kola.

Pohon všech kol má výhody zejména na kluzkém povrchu, kde může pohon předních i zadních kol ztrácet trakci. Dynamické rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola umožňuje jízdu jistější.

Výhody pohonu všech kol:

Преимущества полного привода:

  • Zlepšená stabilita na mokré, zasněžené nebo blátivé vozovce;
  • Bezpečnější jízda na kluzkém povrchu;
  • Zvýšené terénní schopnosti;
  • Lepší kontrola a stabilita při vysokých rychlostech.

Pohon všech kol umožňuje efektivnější jízdu ve vysokých rychlostech, což je důležitý faktor pro ty, kteří preferují rychlou a bezpečnou jízdu. Je však třeba poznamenat, že pohon všech kol může být dražší a náročnější na údržbu než pohon předních nebo zadních kol.

Sečteno a podtrženo, pokud hledáte vůz s lepší stabilitou ve vysokých rychlostech, je pro vás nejlepší volbou pohon všech kol. Při výběru typu pohonu vozidla je však třeba vzít v úvahu i další faktory, jako je cena, spotřeba paliva a údržba.

Video:

JAKÝ DRIVE JE LEPŠÍ NA ZIMU: jak se chovají?

Jízda v zimě, pohon všech čtyř kol a všechno všechno.

Pohony: přední, zadní, plný. Klady a zápory každého disku. Doporučení pro výběr disku.