Spojkové koše – nedílná součást každého vozu s manuální převodovkou. Zajišťují trakci mezi motorem a převodovkou a přenášejí točivý moment na hnací kolo. Spojkové koše vydrží enormní zatížení a vydrží dlouhou dobu.

Existuje několik typů spojkových košů, z nichž každý má své vlastní vlastnosti a použití. Jednookruhové a dvouokruhové spojkové koše používané ve většině moderních automobilů. Jednookruhové spojkové koše jsou konstrukčně jednodušší a provozně spolehlivější. Dvouokruhové spojkové koše zároveň poskytují plynulejší řazení a zvýšený jízdní komfort.

Jednokotoučové a vícekotoučové spojkové koše – další klasifikace tohoto důležitého detailu. Jednokotoučové spojkové koše se skládají z jedné kotoučové desky, díky čemuž jsou kompaktní a lehké. Poskytují dostatečnou přilnavost, ale zároveň mohou mít omezenou pevnost. Vícelamelové spojkové koše se zase skládají z několika kotoučových desek, což je činí odolnějšími a odolnějšími pro velké zatížení.

Typy spojkových košů

Existuje několik typů spojkových košů, z nichž každý má své vlastní vlastnosti a použití v různých typech automobilů:

1. Koš s jedním diskem – nejjednodušší a nejběžnější typ spojkového koše. Skládá se z kovového koše, na kterém jsou instalovány třecí kotouče a pružiny. Třecí kotouče se dotýkají setrvačníku motoru a membránové pružiny a přenášejí točivý moment z motoru na převodovku. Ve většině osobních automobilů se používá jednokotoučový koš.

2. Koš na více disků — tento typ spojkového koše má několik třecích kotoučů, které jsou instalovány na jedné společné hřídeli a přicházejí do kontaktu s membránovou pružinou. Vícediskový koš má vyšší trakci a používá se u vozidel s vysokým točivým momentem, jako jsou nákladní a sportovní vozy.

3. Dvouhmotový koš — u tohoto provedení spojkového koše byl přidán druhý setrvačník, který je umístěn mezi setrvačníkem motoru a spojkovým košem. To umožňuje snížit vibrace a hluk z motoru a také zvýšit komfort vozu při řazení. Dvouhmotový koš se často používá u moderních vozů s naftovými motory.

Každý z uvedených typů spojkových košů má své výhody i nevýhody a výběr konkrétního typu závisí na požadavcích výrobce vozidla a jeho použití.

Jednokotoučový spojkový koš

Hlavním rysem jednolamelového spojkového koše je přítomnost jednoho spojkového kotouče. Tento disk má vyvrtané štěrbiny s třením na pracovní ploše. V takových zásuvkách jsou instalovány ocelové listové pružiny. Pracovní plocha takového disku je pokryta speciální podložkou tlumící nárazy, která snižuje hluk a vibrace, ke kterým dochází při spojení motoru a převodovky.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí obnova zadřeného motoru? Odhadněte náklady na opravy motoru automobilu

Pro spolehlivý provoz jednolamelového spojkového koše je nutná jeho správná montáž a konfigurace. Uvnitř jsou i další díly jako hnaný kotouč, hnací kotouč, spojka atd. Hrají také důležitou roli v procesu přenosu výkonu z motoru na převodovku vozu.

Jednokotoučový spojkový koš je široce používán v různých typech vozidel a zajišťuje hladký a bezpečný přenos výkonu z motoru na převodovku. Má vysokou pevnost, životnost a odolnost proti opotřebení, což z něj činí spolehlivý prvek automobilové převodovky.

Dvoukotoučový spojkový koš

U dvoukotoučového spojkového koše jsou kotouče umístěny nad sebou. Mají vnitřní a vnější průměry a také počet a tvar zubů na jejich povrchu. Hnaný kotouč je spojen s polokošem, který je namontován na hnaném hřídeli spojky. Hnací kotouč je připojen ke spojce na motoru.

Když sešlápnete spojkový pedál, spojková vidlice se pohne a stlačí přítlačnou pružinu. To vede k vychýlení disků a oddělení hlavního disku od podřízeného. Po uvolnění spojkového pedálu působí tlačná pružina zpět, stlačí kotouče zpět a přivede hnací kotouč zpět do kontaktu s hnaným kotoučem.

Výhody dvoukotoučového spojkového koše:

  • Vysoká odolnost proti opotřebení
  • Vylepšená schopnost přenosu energie
  • Rovnoměrnější rozložení zátěže
  • Delší životnost

Nevýhody dvoukotoučového spojkového koše:

  • Složitější design
  • Větší hmotnost
  • Vysoká cena

Dvoukotoučový spojkový koš je pokročilejší konstrukce než jednokotoučový spojkový koš. Umožňuje přenos většího výkonu a má delší životnost. Kvůli složitosti konstrukce a větší hmotnosti se však často používá u sportovních vozů a závodních vozů.

Charakteristika dvoukotoučového spojkového koše

Charakterizace Hodnota
Počet disků 2
Vnitřní průměr kotouče .
Vnější průměr kotouče .
Počet a tvar zubů .

Jak funguje spojkový koš?

Как работает корзина сцепления?

Hlavní prvky spojkového koše jsou:

Pružinová deska:

Pružinový talíř je hlavním prvkem, který přenáší točivý moment z motoru na kotouč spojky. Má pružiny, které přitlačují disk k povrchu.

Spojkový kotouč:

Диск сцепления:

Spojkový kotouč má speciální destičky, které se působením pružin dotýkají povrchu koše. Když se točivý moment přenese z talíře pružiny na kotouč spojky, kotouč se začne otáčet s motorem.

Princip činnosti spojkového koše je následující:

  1. Řidič sešlápne pedál spojky, což způsobí divergentní pohyb membrány koše.
  2. Membrána stlačuje pružiny, což způsobí, že se talíř pružiny posune směrem ke koši a stlačí spojkový kotouč.
  3. Sešlápnutý kotouč spojky se vzdálí od povrchu a přestane přenášet točivý moment do převodovky.
  4. Když je pedál spojky uvolněn, membrána uvolní pružiny a vrátí talíř pružiny do původní polohy.
  5. Pružinový talíř opět přitáhne spojkový kotouč k povrchu koše a obnoví přenos točivého momentu mezi motorem a převodovkou.
ČTĚTE VÍCE
Jak diskrétně schovat SPZ před kamerami - pravidlo neporušování pro váš vůz

Spojkový koš tak umožňuje regulovat přenos točivého momentu z motoru na převodovku, čímž poskytuje hladší řazení a pohodlnější zážitek z jízdy.

Princip činnosti jednolamelového spojkového koše

Принцип работы однодисковой корзины сцепления

Hlavními prvky jednokotoučového spojkového koše jsou setrvačník, pružina a kotouč. Disk, nebo také nazývaný talíř, je kombinován s hnaným setrvačníkem pomocí tlumiče, který je schopen pohlcovat vibrace a vibrace vznikající při chodu motoru. Mezi kotouč a setrvačník je instalována pružina, která zajišťuje spolehlivé spojení a oddělení motoru a převodovky.

Proces činnosti jednolamelového spojkového koše začíná sešlápnutím spojkového pedálu vozidla. Při sešlápnutí pedálu silou nohy se stlačí pružina umístěná mezi kotoučem a setrvačníkem, což způsobí odklon kotouče od setrvačníku. Dojde tak k rozbití spojky mezi motorem a převodovkou a zastavení přenosu točivého momentu.

Po uvolnění spojkového pedálu se pružina mezi kotoučem a setrvačníkem roztáhne a vrátí kotouč do původní polohy. Kotouč je působením tlumiče přitahován k setrvačníku a spojka mezi motorem a převodovkou je obnovena. V důsledku toho se obnoví přenos točivého momentu a vozidlo se začne pohybovat.

Jednolamelová spojka tedy hraje důležitou roli při přenosu točivého momentu mezi motorem a převodovkou vozidla. Zajišťuje plynulé řazení a efektivní fungování spojkového mechanismu jako celku.

Video:

Spojkový koš Valeo s tenkými okvětními lístky. Podložky mezi setrvačníkem a spojkovým košem.

Pokud se auto začne pohybovat, pohybuje se trhaně. Opotřebovaný spojkový koš.

#13SMT Plná spojka pro minitraktor z brzdového kotouče a spojkového koše VAZ 2108