Měnič točivého momentu je prvek automatické převodovky, který je zodpovědný za přenos točivého momentu z motoru na kola automobilu. Jde o složitý stroj s mnoha komponentami, a tak není divu, že se u něj mohou časem objevit problémy.

Jak ale pochopit, že měnič točivého momentu selhal a je třeba jej opravit? Ve skutečnosti existuje několik příznaků, které mohou naznačovat poruchu tohoto prvku. Prvním a možná nejzřetelnějším znakem je neustálé prokluzování. Pokud se vám zdá, že auto „nenabírá rychlost“ a pohybuje se velmi pomalu, a to i při plně sešlápnutém plynovém pedálu, pak je s největší pravděpodobností problém s měničem točivého momentu.

Druhým příznakem poruchy měniče točivého momentu může být výskyt hluku. Pokud během jízdy zaznamenáte neustálé zvuky, pískání nebo hučení, může to být způsobeno závadou na této jednotce. Kromě toho stojí za pozornost zvýšené tření mezi prvky převodovky, které může být způsobeno vadným měničem točivého momentu. To se projevuje v podobě škubání při řazení, zejména v nízkých rychlostech.

Jak zjistit, že měnič točivého momentu selhal?

Как определить, что гидротрансформатор вышел из строя?

1. Změna převodového stupně

Pokud měnič točivého momentu nefunguje správně, může mít vozidlo problémy s řazením rychlostních stupňů. Můžete si všimnout, že řazení je hrubé, zpožděné nebo vůbec nemožné zařadit žádný převodový stupeň. To může být příznakem vadného měniče točivého momentu.

2. Hluk

Pokud měnič točivého momentu selže, může to vést k různým zvukům. Při jízdě nízkou rychlostí můžete například slyšet klepání nebo klepání. To může být také příznakem problému s měničem točivého momentu.

3. Zvýšená spotřeba paliva

Pokud měnič točivého momentu nepracuje správně, může to mít za následek zvýšenou spotřebu paliva. Poruchy v provozu měniče točivého momentu mohou vést k jeho prokluzování, což zvyšuje zatížení motoru, a tedy i spotřebu paliva.

4. Přehřátí motoru

Za chlazení motoru a automatické převodovky je zodpovědný měnič točivého momentu. Pokud měnič točivého momentu selže, může to mít za následek nedostatečné chlazení motoru. Přehřátí motoru může vést k vážným problémům s chodem motoru a jeho poruše.

Pokud si všimnete těchto příznaků nebo jiných podezřelých příznaků, doporučujeme, abyste se obrátili na odborníka, aby provedl diagnostiku a opravu měniče točivého momentu. Nedoporučuje se ignorovat výše uvedené příznaky, protože to může zhoršit problém a způsobit vážnější poškození vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Kolik kilometrů musíte ujet po generální opravě motoru, abyste jej rozbili a dosáhli optimálního výkonu? Hlavní fáze běhu a doporučení od profesionálů

Příznaky indikující problémy s měničem točivého momentu

  1. Řazení je obtížné nebo je doprovázeno trhnutím. Pokud si všimnete, že při řazení dochází ke zpoždění nebo trhání, může to být příznakem problému s měničem točivého momentu.
  2. Auto začne nepředvídatelně zrychlovat nebo ztrácet výkon. Pokud si všimnete, že vaše auto nepředvídatelně zrychluje nebo ztrácí výkon, může to také znamenat problém s měničem točivého momentu.
  3. Je pozorována zvýšená spotřeba paliva. Pokud vaše auto začne spotřebovávat více paliva než obvykle, může to být způsobeno vadným měničem točivého momentu.
  4. Vyskytují se neobvyklé zvuky nebo vibrace. Pokud za jízdy vozidla slyšíte neobvyklé zvuky nebo cítíte vibrace, může to znamenat problém s měničem točivého momentu.
  5. Převodovka se začne přehřívat. Pokud zaznamenáte nárůst teplot převodovky nad normální hodnoty, může to být způsobeno problémy s měničem točivého momentu.

Pokud zaznamenáte některý z těchto příznaků, doporučujeme, abyste se obrátili na odborníka, aby diagnostikoval a vyřešil problém s měničem točivého momentu. Včasné nalezení a oprava problému vám pomůže vyhnout se závažnějším škodám a vyšším nákladům na opravy.

Co dělat, když měnič točivého momentu selže?

Что делать, если гидротрансформатор вышел из строя?

Pokud si všimnete, že selhal měnič točivého momentu vašeho vozu, musíte provést následující opatření:

Kontaktujte odborníka

Обратитесь к специалисту

Oprava měniče točivého momentu svépomocí může být obtížná a vyžaduje určité dovednosti. Proto se doporučuje kontaktovat kvalifikovaného odborníka, který dokáže diagnostikovat poruchu a provést potřebné opravy.

Zkontrolujte hladinu oleje

Проверьте уровень масла

Měnič točivého momentu běží na speciální olej, který zajišťuje jeho normální funkci. Zkontrolujte hladinu oleje v posilovači řízení a v případě potřeby jej doplňte na doporučenou hladinu. Únik oleje však může být příznakem vážného problému, proto se doporučuje obrátit se na odborníka a provést podrobnou kontrolu a opravu úniku.

Nepokračujte v provozu

Pokud zaznamenáte známky selhání měniče točivého momentu, nedoporučujeme pokračovat v provozu vozidla. Poruchy v měniči točivého momentu mohou vést k dalšímu zhoršení jeho výkonu a vážnému poškození jiných systémů vozidla. Proto je lepší neriskovat a kontaktovat odborníka, aby problém rychle vyřešil.

Proveďte preventivní prohlídku

Проведите профилактический осмотр

Po výměně nebo opravě měniče točivého momentu se doporučuje provést běžnou kontrolu ostatních součástí převodového systému. Tím se identifikují možné škody a zabrání se vzniku nových poruch. Pravidelně také kontrolujte hladinu oleje a poslouchejte zvuky, které měnič točivého momentu vydává za jízdy.

ČTĚTE VÍCE
Jak přesně určit hmotnost naloženého vozidla?

Pamatujte, že včasná detekce a oprava vadného měniče točivého momentu vám může ušetřit čas a peníze a také zabránit možným nehodám na silnici. Proto se při prvním podezření na problém s měničem točivého momentu doporučuje kontaktovat odborníka, aby provedl potřebné opravy.

Video:

Jak funguje měnič točivého momentu automatické převodovky?

Problémy s měničem točivého momentu.