Karburátor a vstřikovač – Toto jsou dva hlavní systémy dodávky paliva ve spalovacích motorech. Přestože však oba systémy plní stejnou funkci, fungují odlišně a mají své výhody a nevýhody.

Karburátor je jednoduchý systém, který míchá palivo se vzduchem a dodává směs do válce motoru. Charakteristickým rysem karburátoru je použití podtlaku vytvořeného provozem motoru k řízení a regulaci dodávky paliva. Navzdory své jednoduchosti mají karburátory některé nevýhody, jako je neúčinnost a potíže s nastavením.

Vstřikovač, na druhou stranu je modernější a efektivnější systém vstřikování paliva. Namísto mechanického míchání paliva a vzduchu používá vstřikovač elektronické vstřikovače k ​​přímému vstřikování přesně odměřeného množství paliva do každého válce motoru. To umožňuje efektivnější využití paliva a lepší výkon motoru.

Karburátor a vstřikovač: jak se liší?

Карбюратор и инжектор: чем они отличаются?

Karburátor je zařízení, které mísí vzduch a palivo před vstupem do válců motoru. V karburátoru je palivo přiváděno přes vstřikovače, kde se odpařuje a mísí se vzduchem. Směs pak vstupuje do sacího potrubí a vstupuje do válců ke spalování. Karburátory se používaly u starších vozů, ale pro jejich nízkou účinnost a obtížnost ladění byly postupně nahrazovány vstřikovači paliva.

Vstřikovač je modernější zařízení, které dodává palivo do válců motoru pomocí vstřikovacích trysek. Na rozdíl od karburátoru poskytuje vstřikovač přesnější a rovnoměrnější míchání vzduchu a paliva, což zlepšuje účinnost a výkon motoru. Vstřikovací systémy mají také schopnost řídit a upravovat dodávku paliva v závislosti na různých parametrech, jako jsou otáčky a zatížení motoru.

Hlavní rozdíly mezi karburátorem a vstřikovačem tedy spočívají v principu činnosti a výhodách, které poskytuje. Systémy vstřikování paliva jsou účinnější, snadněji se ladí a umožňují přesnější řízení dodávky paliva, což vede ke zvýšení výkonu a snížení emisí.

Jak funguje karburátor?

Как работает карбюратор?

Základní princip činnosti karburátoru je založen na využití podtlaku vytvořeného motorem k nasávání vzduchu do karburátoru a jeho smíchání s palivem. Karburátor má speciální zařízení zvané difuzor, které zrychluje proudění vzduchu a vytváří nízký tlak. Tento nízký tlak nasává palivo z nádrže karburátoru přes směšovací komoru.

Když palivo prochází směšovací komorou, mísí se se vzduchem a vytváří pracovní směs. Dále se pracovní směs dostává do hlavní komory, kde je uložena zásoba pracovní směsi pro všechny válce motoru.

ČTĚTE VÍCE
5 pravidel pro správné nabíjení trakčních baterií, které pomohou prodloužit jejich životnost

Pracovní směs vstupuje do válců motoru přes sací ventil. Když je směs stlačena ve válci, dojde k jejímu zapálení od zapalovací svíčky, což způsobí explozi, která vytvoří sílu potřebnou k pohybu pístu a přenosu energie do motoru.

Aby byl zajištěn optimální poměr vzduchu a paliva, musí být karburátor správně seřízen. Tento poměr lze upravit pomocí speciálních šroubů na karburátoru. Nesprávné nastavení karburátoru může vést ke špatnému výkonu motoru, ztrátě výkonu a zvýšené spotřebě paliva.

Jak funguje injektor

Hlavním zařízením vstřikovače je tryska, uvnitř které je tryska, kterou je rozstřikováno palivo. Externí řízení vstřikovačů zajišťuje elektronická řídicí jednotka (ECU), která přijímá informace z různých snímačů (snímač klikového hřídele, snímač polohy škrticí klapky, lambda sonda a další) a reguluje dodávku paliva v optimálním režimu.

Provozní režimy vstřikovačů

Режимы работы инжектора

  • Studený start: V tomto režimu, když byl motor právě nastartován, vstřikovač dodává zvýšené množství paliva, aby byl zajištěn prokluz a stabilní chod motoru v chladném počasí.
  • Režim nečinnosti: Při nízkých otáčkách motoru, kdy je zatížení motoru nízké, poskytuje vstřikovač minimální množství paliva pro udržení volnoběžných otáček. Pro úsporu paliva lze tento režim regulovat umělým zvýšením volnoběžných otáček, snížením zásoby paliva nebo jinými způsoby.
  • Vstřikování paliva: V režimu boost poskytuje vstřikovač zvýšený přívod paliva pro zlepšení výkonu motoru, zejména při předjíždění nebo akceleraci.
  • Režim úspory paliva: V tomto režimu vstřikovač reguluje přívod paliva a vzduchu v nejúspornějším poměru, aby se snížila spotřeba paliva.

Tak lze pomocí vstřikovače dosáhnout přesnějšího dávkování paliva, efektivnějšího přísunu směsi a zvýšení účinnosti motoru automobilu.

Video:

Jaký je rozdíl mezi KARBURÁTOREM a VSTŘIKOVAČEM a jaké typy karburátorů existují?

Správný přechod z karburátoru na vstřikovač, všechny nuance a kolik to stojí, část 4

Karburátor nebo vstřikovač? Výhody sacharidů a tipy na čajové konvice.