Pístový motor je základní typ motoru používaný ve většině automobilů a jiných vozidel. Vědět, jak to funguje, může být užitečné pro pochopení toho, jak vaše vozidlo funguje, a při provádění oprav a údržby. Motor se skládá z několika hlavních součástí, včetně pístů, válců, hlavy válců, klikové hřídele a ventilů. Činnost motoru je založena na interakci těchto komponent a jejich pohybu.

Na začátku silového zdvihu je píst v nejvyšším bodě, svíčka vytvoří jiskru, která nastartuje směs vzduchu a paliva ve válci. To způsobí, že směs explozivně expanduje a píst se začne pohybovat dolů po válci. Pohyb pístu se přenáší na klikovou hřídel, která převádí lineární pohyb pístu na rotační pohyb.

Klikový hřídel také řídí činnost ventilů. Při pohybu pístu směrem dolů se ventily v hlavě válců otevřou, což umožní, aby směs vzduchu a paliva vnikla do válce, a také se umožní otevření výfukového ventilu, aby výfukové plyny mohly unikat. Když píst dosáhne svého nejnižšího bodu, ventily se uzavřou, znovu dojde k vznícení a výbuchu a začíná nový pracovní cyklus motoru.

Jak funguje pístový motor?

Как работает поршневой двигатель?

Hlavní součásti pístového motoru:

Основные компоненты поршневого двигателя:

Pístový motor se skládá z následujících hlavních součástí:

  • Válce: Jsou to otvory, kde se pohybuje spalování paliva a písty.
  • písty: jedná se o válcové části, které se uvnitř válců pohybují nahoru a dolů.
  • Ventily: Jedná se o mechanismy, které řídí proudění vzduchu a paliva do válců a emise výfukových plynů.
  • Zapalovací svíčka: vytvářejí jiskry, které zapalují směs vzduchu a paliva ve válcích.
  • Klikový mechanismus: spojuje pohyb pístů s otáčením klikového hřídele a vytváří mechanickou energii.

Pracovní cyklus pístového motoru:

Provoz pístového motoru je založen na následujícím pracovním cyklu:

  1. Vstup: směs vzduchu a paliva vstupuje do válců otevřenými ventily.
  2. Komprese: píst se pohybuje nahoru a stlačuje přiváděnou směs, čímž se zvyšuje její tlak a teplota.
  3. Pracovní zdvih: Zapalovací svíčky vytvoří jiskru, která zapálí stlačenou směs a způsobí explozi, která roztáhne plyny a stlačí píst dolů.
  4. Vyčerpat: ventily se otevřou pro odstranění výfukových plynů z válců.

V důsledku opakovaných pracovních cyklů pístového motoru se písty a klikový hřídel otáčejí a vytvářejí pohyb a pohon vozidla.

Základní princip práce

Основной принцип работы

Uvnitř motoru je několik hlavních částí, včetně válce, pístu, ojnice a klikového hřídele. Když motor běží, je do válce vstřikována směs paliva a vzduchu. Poté se tato směs stlačí pístem směrem nahoru. Když je dosaženo nejvyššího bodu stlačení, zapalovací svíčka tuto směs zapálí, což způsobí explozi směsi. To vytváří pneumatickou sílu, která pohybuje pístem dolů po válci.

ČTĚTE VÍCE
Proč se na přístrojové desce automobilu rozsvítí kontrolka tlaku oleje a co dělat v této situaci?

Pohyb pístu se přenáší z ojnice na klikovou hřídel, která převádí lineární pohyb pístu na rotační. Tato rotace se přenáší přes hnací systém, převodovky a další součásti vozidla, aby se vytvořil pohyb kol.

Kritickým prvkem vnitřního spalování je distribuce správné směsi vzduchu a paliva ve válci a účinná komprese této směsi. Kvalita a účinnost motoru závisí na mnoha faktorech, včetně sacího a výfukového systému, systému přívodu paliva a systému zapalování.

Pístový motor je jedním z nejběžnějších a nejdůležitějších typů motorů používaných v moderních automobilech. Pochopení jeho základního principu fungování vám pomůže lépe porozumět tomu, jak vozidlo funguje, a také příležitostem ke zlepšení účinnosti a výkonu motoru.

Struktura a funkce hlavních prvků motoru

Структура и функции основных элементов двигателя

Pístový motor se skládá z několika hlavních prvků, z nichž každý plní svou vlastní specifickou funkci. Podívejme se blíže na strukturu a funkce těchto prvků:

1. Válec

1. Цилиндр

Válec je hlavní pracovní částí motoru. Jedná se o trubkovou dutinu, ve které dochází ke spalování směsi paliva a vzduchu. Válec je obvykle vyroben z odolného kovu, protože je vystaven vysokým teplotám a tlakům.

2. Píst

2. Поршень

Píst je pohyblivý prvek, který je umístěn uvnitř válce a pohybuje se nahoru a dolů pod vlivem sil plynu. Hermeticky přiléhá ke stěnám válce a slouží k vytvoření pracovního objemu.

3. Pístní kroužky

3. Кольца поршня

Pístní kroužky jsou těsnicí prvky. Jsou umístěny v drážkách pístu a zajišťují těsnost pracovní dutiny motoru. Pístní kroužky také slouží k mazání a chlazení pístu interakcí s olejem v klikové skříni.

4. Carterová

4. Картер

Kliková skříň je skříň motoru, ve které jsou umístěny všechny jeho prvky. Poskytuje ochranu a mechanickou pevnost motoru a slouží také ke sběru a skladování oleje. Kliková skříň může být vyrobena z hliníkové slitiny nebo litiny.

To jsou základní prvky pístového motoru a jejich funkce. Každý z těchto prvků se vzájemně ovlivňuje, aby zajistil správný chod motoru a přeměnil energii spalování paliva na mechanickou práci.

Opravy a údržba pístových motorů

Ремонт и техническое обслуживание поршневого двигателя

Oprava a údržba pístového motoru je velmi důležitá pro jeho dlouhý a spolehlivý provoz. Zde je několik základních kroků, které můžete podniknout, abyste udrželi svůj pístový motor v dobrém stavu.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejlepší způsob mazání pantů dveří auta?

1. Pravidelné výměny oleje: Olej v pístovém motoru se musí měnit v souladu s doporučeními výrobce. Předejdete tak opotřebení částí motoru a zajistíte hladký chod.

2. Kontrola a výměna zapalovacích svíček: Zapalovací svíčky hrají důležitou roli v zapalovacím systému pístového motoru. Pravidelná kontrola a výměna zapalovacích svíček pomůže vyhnout se problémům se zapalováním a ztrátě výkonu motoru.

3. Čištění sacího a výfukového systému: Znečištění sacího a výfukového systému může vést ke snížení výkonu motoru a zvýšené spotřebě paliva. Pravidelné čištění těchto systémů pomůže udržet motor v chodu efektivně.

4. Výměna filtrů: Filtry v systému přívodu paliva a vzduchu by se měly pravidelně měnit, aby se do motoru nedostaly nečistoty a cizí částice.

5. Kontrola a údržba chladicího systému: Chladicí systém hraje důležitou roli při udržování optimální teploty motoru. Pravidelná kontrola a údržba chladicího systému pomůže zabránit přehřátí motoru.

6. Pravidelná kontrola a údržba mazacího systému: Mazací systém dodává olej do všech pohyblivých částí pístového motoru. Pravidelná kontrola a údržba mazacího systému pomůže předcházet opotřebení a poškození součástí motoru.

7. Pravidelná kontrola a údržba zapalovacího systému: Za správné zapálení paliva v pístovém motoru odpovídá zapalovací systém. Pravidelná kontrola a údržba zapalovacího systému pomůže zajistit správný chod motoru a sníží riziko problémů se startováním.

8. Pečlivě kontrolujte a vyměňujte opotřebované díly: Pravidelná kontrola a výměna opotřebovaných dílů, jako jsou řemeny, řemenice a ložiska, pomůže předejít poruchám a poruchám pístového motoru.

Pečlivá oprava a údržba vašeho pístového motoru zajistí dlouhý a spolehlivý výkon a sníží budoucí náklady na opravy.

Video:

Jak fungují axiální pístová čerpadla a kde se používají?

+50% účinnost spalovacích motorů – Nová generace pístů dokázala nemožné!

PO TOMTO NIKDY motor nedekarbonizujete. Proč začalo zhor oil!