Jedním z nejčastějších problémů, se kterými se majitelé aut potýkají, je bodování ve válcích. Mohou být způsobeny různými faktory, jako je opotřebení pístu, nedostatečné mazání, cizí částice atd. Oděrky mohou vést k výraznému zhoršení výkonu motoru a v některých případech dokonce vést k poruše motoru.

V tomto článku budeme hovořit o několika metodách, které vám pomohou zbavit se bodování ve válcích a obnovit normální fungování motoru.

Prvním a nejdůležitějším krokem je identifikace příčiny bodování. K tomu je nutné provést diagnostiku motoru pomocí specializovaného zařízení a určit, na jakém místě a v jaké fázi vývoje se nacházejí oděrky. V závislosti na zjištěných příčinách a rozsahu poškození můžete zvolit optimální způsob obnovy.

Eliminace bodování ve válcích: problémy a řešení

Устранение задиров в цилиндрах: проблемы и решения

Příčiny oděru

Причины появления задиров

Jedním z hlavních důvodů oděru je opotřebení povrchu válců. Když motor běží, píst se pohybuje nahoru a dolů po válci, což vytváří tření mezi těmito povrchy. V důsledku tření a vysokých teplot může dojít k opotřebení materiálu, což vede ke vzniku rýh.

Dalším důvodem může být porucha stíracích kroužků oleje, které mají zabránit vnikání oleje do spalovací komory. Pokud jsou olejové kroužky opotřebované nebo poškozené, může se olej dostat do válce a způsobit rýhy.

Možné řešení

Возможные решения

Pokud se rýhy již vytvořily ve válcích, existuje několik způsobů, jak je odstranit. Jednou z možností je vyvrtat válec na větší průměr a nainstalovat větší píst. Tato metoda nemusí být účinná, protože vyžaduje výměnu dílů a případně přestavbu motoru.

Další alternativou je použití speciálních opravných sad, které umožňují obnovit povrchy válců. Tyto sady obsahují speciální materiály a nástroje, které vám umožní vyplnit a vyhladit otřepy.

Je však důležité si uvědomit, že restaurování rýhovaných válců vyžaduje specializované znalosti a dovednosti, proto se doporučuje kontaktovat profesionální automechaniky, abyste si byli jisti kvalitou a spolehlivostí práce.

Lze také přijmout preventivní opatření, aby se zabránilo odírání. Pravidelné výměny oleje a filtrů a používání kvalitního paliva mohou snížit tření a opotřebení na povrchu válců, což pomůže zabránit oděru.

Typy skórování ve válcích a jejich příčiny

Záchvaty ve válcích motoru mohou mít různé typy a příčiny. Podívejme se na ty hlavní:

ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit viskozitu proplachovacího oleje a jak to ovlivňuje výsledky čištění?

1. Mechanické záchvaty

K mechanickému odírání dochází v důsledku tření mezi pístem a stěnou válce. K tomu může dojít v důsledku nesprávné činnosti mazacího systému, opotřebení pístu nebo válce nebo přítomnosti cizích částic v oleji. Mechanické odření může být také způsobeno nesprávnou montáží a seřízením pístních kroužků.

Příklady příčin mechanického oděru:

  • Opotřebení pístních kroužků;
  • Opotřebené nebo poškozené válce;
  • Nesprávné mazání;
  • Cizí částice v oleji.

2. Tepelné oděrky

K tepelnému zadření dochází v důsledku přehřátí válce. Vysoké teploty způsobují spékání oleje na stěnách válce, což vede k odírání. Přehřátí může také způsobit deformaci pístních kroužků a poškození válců.

Příklady příčin tepelného oděru:

  • přehřívání motoru;
  • Nesprávný provoz chladicího systému;
  • Nesprávné nastavení mezery mezi pístními kroužky a stěnou válce.

3. Chemický útok

Chemické záchvaty jsou způsobeny chemickými reakcemi mezi kovem pístu a stěnou válce. K tomu může dojít v důsledku nesprávného složení oleje, aktivní koroze nebo přítomnosti abrazivních látek v palivu.

Příklady příčin chemického oděru:

  • Použití oleje nízké kvality;
  • Vystavení agresivním chemikáliím;
  • Nesprávné použití paliva.

Je důležité si uvědomit, že bodování válců je vážný problém, který je třeba co nejdříve řešit. V opačném případě může odírání vést ke snížení komprese, špatnému výkonu motoru a zvýšené spotřebě oleje.

Efektivní způsoby, jak odstranit oděrky

Эффективные способы устранения задиров

První a možná nejjednodušší metodou je broušení válců. Tento proces zahrnuje odstranění poškozené vrstvy kovu pomocí speciálních brusných nástrojů. Po broušení se válce stanou hladkými, což umožňuje volný pohyb pístu a eliminuje odírání. Tuto metodu lze však použít pouze v případech, kdy velikost škrábanců nepřesahuje určité meze.

Dalším způsobem, jak eliminovat bodování, je otáčení válců. Tato metoda se používá v případech, kdy je rýhování hluboké a broušení válců je neúčinné. Soustružení se provádí pomocí speciálních nástrojů, které odstraňují poškozené oblasti kovu a obnovují hladký povrch.

K odstranění otřepů můžete také použít metodu rukávu. Obložení zahrnuje instalaci speciální vložky do poškozeného válce. Vložka vytváří nový, rovný povrch, na kterém se píst bude volně pohybovat, čímž se eliminuje odírání. Tato metoda je zvláště účinná při odstraňování oděrek z vysokotlakých lahví.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat auto s optimálním poloměrem otáčení pro snadnou a jistou jízdu ve městě

Bez ohledu na zvolenou metodu je nutné pamatovat na bezpečnost a správně přistupovat k problému oděru. Nejlepší je nechat jej zkontrolovat odborníkem a doporučit nejvhodnější způsob opravy válců.

Video:

HOŘÍCÍ ​​VÁLCE, co to je? Proč se motory G4KD, G4FG používají v KOREJSKÝCH vozech? Endoskopie – co to je?

Ošetření defektů G4KD Odstranění příčin skórování ve válcích

Zázračná přísada a kapitál není potřeba.