Mnoho majitelů automobilů se po výměně brzdových kotoučů za nové potýká s problémem špatného brzdění. Zpočátku to může způsobit překvapení a pochybnosti o kvalitě nakupovaných dílů. Je však vhodné vědět, že tento jev je zcela normální a pochází z procesu opotřebení a zahřívání nových disků.
Při instalaci nových brzdových kotoučů se obvykle běží na speciálním stojanu, aby se odstranily tovární nátěry a rádius. Po procesu sušení však mohou nové kotouče stále vykazovat špatný brzdný výkon.
Jedním z hlavních důvodů špatného brzdění nových kotoučů je jejich povrch. Ve výrobě jsou disky potaženy vrstvou konzervačních látek, které je chrání před vlivy prostředí během přepravy a skladování. Tato vrstva konzervantů vytváří na povrchu kotouče film, který negativně ovlivňuje přilnavost brzdových destiček a kotouče.
Problémy s novými brzdovými kotouči
Při použití nových brzdových kotoučů mohou nastat určité problémy, které by bylo užitečné pro majitele automobilů vědět. Jedním z důvodů špatného brzdového systému po instalaci nových kotoučů mohou být nekvalitní kotouče. Může se jednat o výrobní vadu nebo nekvalitní povrch, který snižuje jejich účinnost.
Dalším častým problémem je nesprávná instalace nových jednotek. Pokud nejsou správně zajištěny nebo je použit nesprávný typ upevňovacích prvků, může to mít za následek nedostatečnou reakci brzd. Také nesprávná montáž může vést k nevyváženosti nebo vibracím, které negativně ovlivňují brzdný účinek.
Je třeba také vzít v úvahu, že nové disky vyžadují zahřátí. To je důležité zejména u disků s povlakem, který potřebuje čas na vytvoření pracovního povrchu. Brzdy nemusí fungovat na plný výkon, dokud není dosaženo určité úrovně zahřátí.
Další příčinou problémů s novými brzdovými kotouči může být nevhodný výběr brzdových destiček. Rotory mohou být navrženy s ohledem na konkrétní typ brzdových destiček a použití nevhodných destiček může nepříznivě ovlivnit jejich výkon.
Je důležité si uvědomit, že problémy s novými brzdovými kotouči mohou být způsobeny nejen kvalitou samotného rotoru, ale také dalšími součástmi brzdového systému, jako jsou brzdová vedení, brzdové válce nebo hydraulický systém. Proto se doporučuje kontaktovat odborníka, aby diagnostikoval a odstranil problém.
Špatné brzdění při zvýšené zátěži
Špatné brzdění může být navíc způsobeno také opotřebením rotoru. Brzdové kotouče časem podléhají tření a namáhání, což může způsobit jejich opotřebení. Když je rotor opotřebovaný a má na svém povrchu hluboké škrábance nebo praskliny, mohou být ovlivněny jeho brzdné vlastnosti a výkon.
Dalším možným důvodem špatného brzdění při zvýšené zátěži je špatná volba materiálu brzdových kotoučů. Různé materiály mají různé charakteristiky tepelného odporu a brzdného výkonu při vysokém zatížení. Nekvalitní nebo nevhodné materiály nemusí zvládat zvýšené teploty a ztrácet účinnost, což negativně ovlivňuje brzdné vlastnosti kotoučů.
A konečně, problémy s brzděním při velkém zatížení mohou být způsobeny problémy s jinými částmi brzdového systému, jako jsou brzdové destičky, brzdové hadice nebo brzdové válce. Nefunkční nebo opotřebované díly nemusí poskytovat dostatečné brzdění a snižovat výkon kotoučů.
Obecně může být špatný brzdný výkon nových brzdových rotorů při zvýšeném zatížení způsoben nesprávnou instalací, opotřebením rotoru nebo nevhodným výběrem materiálu. Také nefunkční nebo opotřebované části brzdového systému mohou negativně ovlivnit výkon kotoučů. V případě problémů se doporučuje kontaktovat specialisty, aby provedli diagnostiku a opravu brzdového systému automobilu.
Nerovnoměrné opotřebení brzdového obložení
Nerovnoměrné opotřebení brzdového obložení může nastat z několika důvodů:
- Nesprávná montáž brzdových kotoučů. Pokud nejsou brzdové kotouče instalovány vodorovně nebo s nesprávnými vůlemi, může to způsobit nerovnoměrné opotřebení brzdových destiček. V důsledku toho může být jedna strana brzdového rotoru opotřebovaná více než druhá, což snižuje brzdný výkon.
- Použití nekvalitních materiálů při výrobě brzdových obložení. Pokud jsou brzdová obložení vyrobena z nekvalitních materiálů nebo mají vady ve výrobním procesu, mohou se opotřebovat nerovnoměrně. To způsobí vibrace při brzdění a sníží brzdný výkon.
- Nesprávný provoz vozidla. Pokud řidič nedodržuje provozní pokyny vozidla, jako je časté prudké brzdění nebo nepoužívání motoru ke zpomalení před brzděním, může to způsobit nerovnoměrné opotřebení brzdových destiček.
- Nutnost výměny brzdového obložení. Pokud se vaše brzdové destičky opotřebovávají nerovnoměrně, může to znamenat, že je třeba je vyměnit. Opotřebované brzdové destičky nemusí poskytovat dostatečnou trakci brzdovému rotoru, což má za následek špatný brzdný výkon.
Je důležité být ostražití a pravidelně kontrolovat stav vašich brzdových kotoučů a obložení, abyste zajistili, že nerovnoměrné opotřebení bude včas identifikováno a opraveno, aby si vaše vozidlo udrželo optimální brzdný výkon.
Zhoršení přilnavosti k podložkám
Jednou z příčin špatného brzdného účinku nových brzdových kotoučů může být zhoršení adheze k brzdovým destičkám. To se může stát z několika důvodů:
1. Neošetřený povrch
Nové brzdové kotouče mohou mít neošetřený povrch, který neposkytuje dostatečné tření s destičkami. V důsledku toho může být adheze mezi kotouči a destičkami nedostatečná, což má za následek špatný brzdný účinek.
2. Povrchová kontaminace
Povrch nových brzdových kotoučů může obsahovat různé nečistoty, jako jsou oleje nebo antikorozní mazivo, aplikované na ochranu proti korozi během skladování a přepravy. Tyto nečistoty mohou vytvořit bariéru mezi destičkami a kotouči a zhoršit přilnavost a následně i brzdný účinek.
Chcete-li odstranit problém se zhoršující se přilnavostí k podložkám, doporučuje se provést následující akce:
- Ošetřete povrch – Pokud je povrch nového brzdového kotouče neošetřený, doporučuje se jej zbrousit nebo zbrousit, aby byla zajištěna účinnější přilnavost k destičkám.
- Čistá špína — v případě znečištění povrchu se doporučuje vyčistit kotouče speciálními čisticími prostředky nebo mycími roztoky, které nepoškodí brzdový systém.
Odstraněním těchto problémů lze dosáhnout účinnější adheze mezi brzdovými kotouči a destičkami, což má za následek lepší brzdný výkon a bezpečnější jízdu.