Pro majitele automobilů je důležitým faktorem spotřeba paliva. Mnoho řidičů dieselových automobilů přemýšlelo o možnosti instalace plynového zařízení, aby se snížily náklady. Je však třeba zvážit, že plyn a motorová nafta jsou dva různé druhy paliva, které se liší svými fyzikálními vlastnostmi a parametry spalování.
Motorová nafta se spaluje přímým vstřikováním do spalovacích komor a samovznícení pod vysokým tlakem. Plyn je zase v kapalné formě a jde do motoru ve velkých dávkách. Ke spalování plynu potřebujete jiskru ze speciální zapalovací svíčky, která vytváří silný horký výboj k zahájení spalování.
Pokus o instalaci plynového zařízení na dieselový motor může vést k významným problémům. Za prvé, plynný palivový systém zahrnuje vstřikování plynu do sacího systému spíše než do spalovací komory. Plyn vstupující do vznětového motoru může být spálen předem, což může způsobit neoprávněný zdvih pístu a v důsledku toho selhání motoru.
Proč nemůžete dát benzín na naftu?
Plynová zařízení, jako jsou plynové vstřikovače a reduktory, jsou určeny pouze pro použití s benzínovými motory. Připojení plynového zařízení k dieselovému motoru může způsobit vážné problémy a poškození.
Nejdůležitějším důvodem, proč nemůžete dát benzín na naftu, je rozdíl v principu fungování motorů. Vznětové motory pracují na principu samovznícení pomocí komprese vzduchu, benzinové motory pracují pomocí zapalovací jiskry. Plynové zařízení není navrženo pro práci se samozápalným motorem a není schopno poskytnout potřebný účinek pro dieselový motor.
Vznětové motory mají navíc vyšší teploty spalování a vyšší tlaky ve válcích než motory benzinové. Motorová nafta má odlišné vlastnosti a použití plynu místo motorové nafty může způsobit nestabilitu a poškození motoru.
Kromě toho může instalace plynového zařízení na dieselový motor zrušit záruku výrobce a vést k neočekávaným nákladům na údržbu a opravy. Výrobci dieselových motorů nezajišťují instalaci plynového zařízení, takže jeho použití je možné.
V důsledku toho je instalace plynového zařízení na dieselový motor kontraindikována a může vést k vážným problémům a poškození motoru. Pro správný a bezporuchový provoz naftového motoru se doporučuje používat pouze motorovou naftu.
Rozdíly ve specifikacích
Plyn a motorová nafta mají různé technické vlastnosti a jejich použití v různých typech motorů může vést k vážným problémům. Mezi tyto rozdíly patří:
- Oktanové číslo: Plyn má nižší oktanové číslo ve srovnání s motorovou naftou. To znamená, že plyn hoří rychleji a vytváří mnoho vysokých teplot a tlaků, které mohou skutečně poškodit dieselový motor.
- Viskozita: Plyn a motorová nafta se také liší viskozitou. Plyn má nízkou viskozitu, zatímco motorová nafta má vysokou viskozitu. To může vést k problémům s mazáním a chlazením motoru, pokud se místo nafty použije plyn.
- Teplota spalování: Plyn hoří při nižší teplotě než nafta. To může způsobit přehřátí motoru, pokud je plyn použit ve vznětovém motoru, který k jeho použití není určen.
- Tlak: Plyn má vyšší spalovací tlak než nafta. To může způsobit poškození pístů, ventilů a dalších součástí motoru.
Obecně platí, že používání plynu ve vznětovém motoru může způsobit vážné problémy s výkonem a spolehlivostí motoru. Proto se nedoporučuje instalovat plyn na naftu.
Možné problémy s motorem
Pokud na dieselový motor nainstalujete plynové zařízení, může to způsobit řadu vážných problémů, které mohou negativně ovlivnit výkon motoru a dokonce vést k poruše motoru.
1. Změňte kompresi
Při instalaci plynového systému na dieselový motor se může změnit kompresní poměr, což může vést k nesprávnému provozu motoru a poškození motoru. To se může stát v důsledku různých kompresních poměrů nafty a plynových paliv.
2. Neslučitelnost plynového paliva
Dieselový motor je navržen pro provoz s motorovou naftou, která má své vlastní jedinečné vlastnosti. Plynové palivo má odlišnou strukturu, což může způsobit problémy s mazáním a ucpáním systému přívodu paliva.
Obecně platí, že instalace plynového zařízení na dieselový motor je špatné rozhodnutí a může vést k vážným problémům s výkonem a spolehlivostí motoru. Proto se doporučuje používat plynová zařízení pouze pro benzínové motory, které jsou speciálně navrženy pro provoz s tímto typem paliva.
Otázky bezpečnosti a zákonnosti
Instalace plynového zařízení na dieselová vozidla představuje řadu bezpečnostních a právních problémů. Níže jsou uvedeny hlavní faktory, které je třeba zvážit:
1. Nebezpečí požáru
Plyn jako palivo má vyšší teplotu plamene a snadno se vznítí. Motorová nafta se zase obtížněji zapaluje, a proto je její použití bezpečnější. Instalace plynového zařízení na vznětový motor zvyšuje riziko požáru, zejména pokud je instalace prováděna nekvalifikovanými techniky nebo s použitím necertifikovaných komponentů.
2. Opotřebení a poškození
Plynové zařízení se liší od dieselového zařízení svým principem činnosti a vyžaduje specifickou údržbu a výměnu součástí. Instalace plynu na dieselový motor může vést k dodatečnému opotřebení a nutnosti dalších oprav. Pokud dojde k poškození plynového zařízení, mohou nastat vážné problémy s provozem vozidla.
3. Porušování pravidel
Instalace plynu na dieselová vozidla může být nezákonná, protože proces instalace a povolování se řídí příslušnými zákony a předpisy. Různé země mohou mít různé požadavky a omezení týkající se instalace plynového zařízení na dieselová vozidla. Povolením instalace plynu na dieselový motor porušuje řidič tato pravidla a může být potrestán správními sankcemi.
Obecně platí, že instalace plynového zařízení na dieselové vozidlo představuje řadu bezpečnostních a právních problémů. Před rozhodnutím o takové instalaci je proto nutné posoudit všechna rizika a poradit se s kvalifikovanými specialisty, aby se minimalizovaly možné problémy a porušení zákona.