Odklon zadního kola je jedním z problémů, se kterými se majitelé automobilů potýkají. Mnozí tomu nepřikládají velký význam, ale marně. Nesprávně nastavený odklon totiž může vést k vážným následkům a poškodit nejen zadní nápravu, ale i další mechanismy vozidla.
Odklon zadního kola – jedná se o situaci, kdy se roviny kol automobilu odchylují od normy a nejsou vzájemně rovnoběžné. V důsledku toho dochází k nerovnoměrnému opotřebení pneumatik, zhoršuje se ovladatelnost vozidla a zvyšuje se pravděpodobnost nouzové situace.
Hlavními příčinami odklonu zadního kola jsou překročení maximálního zatížení zadní nápravy, pád do díry nebo nerovné vozovky, porušení geometrie odpružení a včasná údržba. Pro preventivní sledování a korekci odklonu je nutné kontaktovat specialisty výhradně pomocí speciálního vybavení.
Je důležité si uvědomit, že správně nastavený odklon zadního kola je klíčem k bezpečnosti na silnici. Proto by se kontrola a seřízení odklonu měla stát běžnou procedurou každého majitele vozu.
Co se stane, když vypadnou zadní kola? [Lifehacks Lifehacks]
Jedním z hlavních problémů odklonu zadního kola je nestabilita vozu při jízdě v přímém směru. S roztaženými zadními koly se vůz může začít chovat nepředvídatelně, protože každé kolo se bude pohybovat ve své vlastní rovině. V důsledku toho se vůz může otáčet kolem své osy nebo se na silnici obtížně manévruje.
Kromě toho může odklon zadního kola způsobit nerovnoměrné opotřebení pneumatik. S odsazenými koly se pneumatiky budou dotýkat vozovky v nesprávných úhlech, což může způsobit nerovnoměrné opotřebení běhounu. Nerovnoměrné opotřebení pneumatik snižuje trakci a zvyšuje riziko ztráty kontroly nad vozidlem.
Dalším negativním důsledkem odklonu zadního kola je zvýšená spotřeba paliva. Při nesprávné geometrii kol vzniká ve voze dodatečný odpor, jehož překonání vyžaduje větší úsilí od motoru. V důsledku toho se může zvýšit spotřeba paliva, což negativně ovlivňuje účinnost vozidla.
Je třeba poznamenat, že pokud jsou zadní kola vyklenutá, může být vůz také méně stabilní při brzdění. Nesprávná geometrie kol může mít za následek nerovnoměrné rozložení zatížení pneumatiky a snížení trakce. V důsledku toho se může prodloužit brzdná dráha, což může být při nouzovém brzdění nebezpečné.
Celkově je geometrie zadních kol vážným problémem, který může vážně ovlivnit bezpečnost a jízdní komfort vašeho vozidla. Proto je pravidelná kontrola a udržování správné geometrie kol důležitým aspektem údržby vozidla.
Možné příčiny a následky
Důvody odklonu zadního kola mohou být různé:
1. Utažení šroubových spojů není dostatečně silné. V důsledku toho mohou vibrace a vibrace způsobit rozpadnutí zadních kol.
2. Opotřebení nebo poškození ložisek zadní nápravy. Pokud ložiska nefungují správně, může to způsobit problémy se zadním odpružením a nakonec způsobit rozpadnutí zadních kol.
3. Nesprávné nastavení úhlů sbíhavosti zadních kol. Chyba při nastavování úhlů špiček může vést k jejich nesprávné poloze a v důsledku toho k prohnutí.
Důsledky odklonu zadního kola:
1. Zhoršení ovládání vozidla. Odklon zadních kol může ovlivnit činnost řídicího systému a chování vozu na silnici.
2. Rychlé a nerovnoměrné opotřebení pneumatik. Nesprávné úhly sbíhavosti mohou vést k nerovnoměrnému kontaktu pneumatiky s vozovkou a rychlému opotřebení.
3. Zhoršení přilnavosti vozovky. Odklon zadního kola může způsobit ztrátu trakce, zejména na mokrém nebo kluzkém povrchu.
Jak správně upravit geometrii kol?
Profesionální nastavení
Nastavení geometrie kol vyžaduje speciální vybavení a dovednosti. Proto je nejlepší kontaktovat profesionály v autoservisu, kde vám pomocí specializovaného vybavení přesně změří a upraví úhly geometrie kol v souladu s doporučením výrobce vozu.
Domácí kontrola a seřízení
Pokud potřebujete zkontrolovat a dočasně upravit geometrii kol sami, můžete použít následující doporučení:
Únikový úhel | Doporučená hodnota |
---|---|
Přední vykolejení | 0 ° – 0.5 ° |
Zadní východ | 0 ° – 0.3 ° |
Úhel odklonu | 0° |
Při nastavování vyrovnání použijte speciální nástroj pro měření vzdálenosti mezi body na předním a zadním kole. K nastavení odklonu budete potřebovat nástroj na měření úhlu.
Vhodným místem pro kontrolu a seřízení geometrie kol je rovná, vodorovná plocha s tvrdým povrchem. Nezapomeňte vzít v úvahu zatížení ve vozidle a ujistěte se, že všichni cestující a náklad jsou správně namontováni.
Poznámka: Vlastní seřízení geometrie je dočasné a nemůže zcela nahradit profesionální ladění v autoservisu.
Užitečné rady a tipy
Možnost odklonu zadního kola může vést k nebezpečným jízdním situacím a snížit ovladatelnost vozidla. Abyste tomu zabránili, doporučuje se:
1. Pravidelně kontrolujte stav odpružení a řízení
Poškozené nebo opotřebované díly zavěšení mohou způsobit nesprávnou geometrii kola a odklon zadního kola. Pravidelně je kontrolujte, zda nejsou prasklé, opotřebované nebo vůlí. Pokud zjistíte problémy, vyměňte poškozené díly co nejdříve.
2. Správně seřiďte geometrii kola
Nesprávná geometrie kol může způsobit geometrii zadních kol. Ujistěte se, že úhly sbíhavosti a torzní úhly zadních kol odpovídají doporučením výrobce vozidla. V případě pochybností kontaktujte odborníka nebo servisní středisko, aby seřídil geometrii kola.
3. Pravidelně kontrolujte tlak a stav pneumatik
Nesprávný tlak v pneumatikách může způsobit nerovnoměrné opotřebení a geometrii zadních kol. Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách a udržujte jej podle doporučení výrobce vozidla. Zkontrolujte také pneumatiky, zda nejsou propíchnuté, proříznuté nebo opotřebované. Poškozené pneumatiky co nejdříve vyměňte.
4. Postarejte se o auto na silnici
Vyhněte se rychlé a drsné jízdě, zejména na nerovných cestách nebo výmolech. Správná péče o vaše vozidlo pomůže zabránit poškození odpružení a sníží riziko geometrie zadních kol.
Dodržováním těchto tipů a triků můžete zabránit vypadnutí zadních kol a udržet své vozidlo v bezpečí a řiditelné.