Tato norma vznikla z mnoha důvodů a jeden z nich souvisí s bezpečností. Když je volant umístěn vlevo, může řidič ovládat vůz pohodlně a efektivně. Mohou sledovat provoz a to, co se děje před nimi, a mají přístup ke všem potřebným ovládacím prvkům bez jakýchkoli potíží.

V některých zemích je však zavedeno pravidlo pro jízdu s volantem vpravo a má své vlastnosti a výhody.

Například v zemích, kde se jezdí vlevo, se dává přednost straně spolujezdce. Tento přístup poskytuje řidiči širší výhled a umožňuje mu lépe vidět při jízdě po úzkých silnicích nebo v městském provozu. Řidiči s pravostranným řízením si navíc snáze poradí s parkováním vpravo od vozovky, protože nemusejí přecházet vozovku.

Proč točíte volantem různými směry?

Почему руль крутить в разные стороны?

Historicky však bylo zvykem točit volantem doleva pro zatáčení a doprava pro zatáčení doprava. To je způsobeno historií rozvoje automobilového průmyslu a dopravními pravidly stanovenými v různých zemích.

V minulosti se v mnoha zemích, včetně USA a Spojeného království, jezdilo vlevo, což znamená, že auta jezdila po levé straně silnice. V takové situaci museli řidiči, aby mohli odbočit vpravo, otočit volantem doleva. Proto je ve většině moderních automobilů, které se v takových zemích vyrábí, volant vlevo.

Ve většině ostatních zemí světa, včetně Ruska a většiny zemí Evropy, je přitom doprava vpravo. V takové situaci musí řidiči otočit volantem doprava, aby odbočili doprava. Proto je u automobilů vyrobených v těchto zemích volant umístěn vpravo od řidiče.

Směr natočení volantu tedy závisí na dopravních pravidlech v konkrétní zemi. Je důležité pamatovat na to, že při přejezdu hranic a přechodu z jednoho typu provozu na druhý si musíte zvyknout na nový směr otáčení volantu.

Rozdíl mezi auty pro leváky a praváky

Auta pro leváky a praváky se liší umístěním volantu a pedálů. U aut pro leváky je volant umístěn vpravo od řidiče a pedály jsou uspořádány v obvyklém pořadí: spojka vlevo, brzda uprostřed a plyn vpravo. Naopak u aut pro praváky je volant vlevo a pedály jsou uspořádány: plyn vlevo, brzda uprostřed a spojka vpravo.

Auta pro leváky

Леворукие автомобили

Automobily pro leváky jsou standardem ve většině zemí světa, včetně Ruska. Tento systém odráží převahu pravé ruky mezi řidiči, která je způsobena převahou praváků v populaci.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat nejlepší místo pro instalaci nemrznoucího ohřívače?

Levoruké vozy mohou být pro leváky nepohodlné, zejména v situacích, kdy jsou vyžadovány rychlé reakce, jako je předjíždění na dálnici.

Vozy s pravostranným řízením

Праворукие автомобили

Některé země, včetně Spojeného království, Japonska, Austrálie a Indie, přijaly standard řízení na pravé straně. V takových autech sedí pravoruký řidič vpravo od volantu a ovládá jej levou rukou.

Jízda v pravorukých autech může být pro leváky nezvyklá, vyžaduje totiž změnu směru jízdy a přehodnocení návyků, ale časem se dá zvyknout a naučit se takové auto bez problémů řídit.

Umístění silnice

Расположение дороги

Přeprava zboží a cestujících je možná pouze v případě, že existuje silniční infrastruktura, která zahrnuje silnice, mosty, tunely, mimoúrovňové křižovatky a další stavby. Rozvoj a výstavba komunikací zohledňuje mnoho faktorů, jako jsou geografické podmínky, demografické údaje, uspořádání města atd.

Jedním z hlavních parametrů silniční infrastruktury je poloha komunikace. Různé typy komunikací mohou být umístěny vodorovně (podle půdorysu) nebo svisle (podle výšky). Vodorovně mohou být silnice rovné nebo mohou mít zatáčky, odbočky a křižovatky. Vertikálně mohou být cesty ploché, s mírným sklonem nebo mohou mít strmé stoupání či klesání.

Umístění komunikace a jejích prvků musí být optimální z hlediska bezpečnosti a komfortu pro řidiče a cestující. Správné umístění umožňuje maximálně využít ekonomické a technické zdroje a také snížit rizika mimořádných situací.

Vzhledem k těmto faktorům jsou projektování a uspořádání silnic pro společnost zásadní a vyžadují zvláštní pozornost a odborné znalosti ze strany odborníků na stavbu a plánování silnic.

Výhody dobře upravené silnice: Nevýhody špatně uspořádané silnice:
Rychlý a bezpečný pohyb Omezená šířka pásma
Ekonomická účinnost Vysoké náklady na údržbu a opravy
Zlepšení dostupnosti míst a zařízení Zvýšená hladina hluku a znečištění v okolí
Rozvoj cestovního ruchu a dopravní infrastruktury Riziko nehod a přetížení

V důsledku toho má uspořádání silnic významný dopad na společnost a je i nadále předmětem neustálého studia a zlepšování s cílem zajistit bezpečnější a efektivnější cestování autem.

Historické důvody

Исторические причины

Existuje několik historických důvodů, které mohou vysvětlit, proč je volant v autech umístěn buď vlevo, nebo vpravo.

Zpočátku byl volant umístěn vlevo, protože většina lidí byla pravák. To umožnilo řidičům ovládat vůz pohodlněji a přesněji, protože nestandardizovaná páka výkonu byla umístěna v silné ruce. Levá ruka řidiče byla volná pro ovládání dalších funkcí, například řazení.

ČTĚTE VÍCE
Nebezpečí a rizika – proč by se majitelé automobilů měli zdržet fotografování svých vozů?

Roli levé ruky však postupem času začal hrát další faktor. Ve Velké Británii, kde se provoz pohybuje po levé straně vozovky, se stalo praktickým umístit volant na pravou stranu vozu. Řidičům to umožnilo lépe vidět vozovku a kontrolovat předjíždějící a přijíždějící vozidla na silnici.

Vliv technologického pokroku

Влияние технологического прогресса

S rozvojem automobilového průmyslu a zaváděním nových technologií, jako jsou automatické převodovky, přestalo být umístění volantu problémem. Nyní se jeho umístění stalo závislým na konkrétním trhu a dopravních předpisech v různých zemích. Například ve Spojených státech bylo běžné umístit volant na levou stranu, aby bylo snazší řazení s rukou volnou od volantu.

Politické a kulturní faktory

Политические и культурные факторы

Některé země volí umístění volantu na základě kulturních a politických důvodů. Například Japonsko jako země, kde provoz proudí po levé straně, stále preferuje umístění volantu vozu na pravou stranu. To je způsobeno tradicemi a standardy, které se vyvinuly v japonské automobilové výrobě.

Důvody pro umístění volantu v autech tedy mohou být různé a mohou se lišit v závislosti na čase, technologickém pokroku, dopravních pravidlech a kulturních charakteristikách každé země.

Video:

Cvakání, praskavé zvuky z hřebenu řízení při otáčení volantem.

Proč auto táhne do strany? Hledáme důvod.

Proč se volant pohybuje ze strany na stranu?