Kůň je mocné zvíře známé svou silou a vytrvalostí. Není divu, že se stal měrnou jednotkou pro posuzování výkonu motoru. Kde se ale toto přirovnání vzalo a proč ho stále používáme?
Historie používání „koňské síly“ jako jednotky měření výkonu motoru sahá několik století zpět. V 75. století, kdy se na lodích a v průmyslu začaly objevovat první parní stroje, hledali vědci a inženýři způsob, jak popsat jejich sílu. Tehdy došlo k pozoruhodnému objevu – bylo spočítáno, že jeden kůň byl schopen zvednout hmotu o hmotnosti 1 kg do výšky 1 metru za XNUMX sekundu.
Každý kůň tak svou prací a energií nahradil jednoho nebo více pracovníků, kteří předtím plnili stejné úkoly. Postupně se pojem „koňská síla“ začal široce používat ve strojírenství a technologii jako univerzální měřítko síly.
Proč se motor měří v koňských silách?
Koncem XNUMX. století James Watt, skotský inženýr a vynálezce, při vytváření parního stroje poznamenal, že účinnost mechanických motorů lze měřit na základě práce, kterou mohou vykonávat. Watt hledal měrnou jednotku, kterou by všichni znali, a rozhodl se porovnat práci parního stroje s prací koně.
Myšlenka hodnotit výkon motoru v koňských silách byla přijata průmyslem a postupně se stala standardem. Je však třeba poznamenat, že koncept koňské síly je standardizovaný a má specifické významy, aby byla zajištěna srovnatelnost mezi různými motory.
Dnešní automobily udělaly velký pokrok v technologii a účinnosti, ale používání koňské síly jako měrné jednotky zůstává mezi spotřebiteli a ve výrobě běžné. Výkon v koňských silách poskytuje jasné srovnání mezi různými vozidly a umožňuje spotřebitelům vyhodnotit výkon motoru a vybrat vhodný model podle jejich požadavků a preferencí.
závěr:
Použití koňské síly k měření výkonu motoru je univerzální a pohodlná metoda, která k nám přišla z minulé éry parních strojů a zůstává relevantní i v naší době. Pojem koňské síly se stal nedílnou součástí automobilového průmyslu a poskytuje jednoduchý a přehledný způsob porovnávání a vyhodnocování výkonu motoru.
Historické důvody pro volbu této měrné jednotky
Jednotka koňské síly (hp) byla zvolena jako měřítko výkonu motoru již v XNUMX. století z řady historických důvodů.
V době, kdy se vyvíjely první spalovací motory, byli koně běžní a využívaní k pohonu. Použití koňské síly bylo všeobecně známo a chápáno většinou lidí, proto bylo zvoleno jako měrná jednotka výkonu motoru.
Použití koně jako měřítka výkonu také umožnilo potenciálním kupcům porovnat výkon různých motorů s koňmi, které znali. Tato analogie zjednodušila porozumění a zvýšila spokojenost zákazníků.
Použití koňských sil navíc umožnilo měřit výkon motoru v jednotných a dostupných měrných jednotkách, což usnadnilo srovnání a analýzu různých modelů.
Postupně s rozvojem technologií se standardy měření zpřesňovaly a jsou psány v metrickém systému, ale jednotka koňské síly je stále široce používána v automobilovém a motocyklovém průmyslu.
Význam koňské síly pro automobilový průmysl
Myšlenka je taková, že kůň může za určitý čas udělat určitou práci. A pokud lze stroj použít ke stejné práci za stejnou dobu, pak lze jeho výkon vyjádřit v koňských silách.
Využití koňských sil v automobilovém průmyslu má své výhody. Za prvé, tento ukazatel umožňuje potenciálnímu kupci rychle porovnat různé modely automobilů na základě jejich výkonu a vybrat si nejvhodnější možnost. Za druhé, koňská síla pomáhá inženýrům a konstruktérům vyvíjet a zlepšovat motory s ohledem na konkrétní výkon.
Stojí za zmínku, že výkon v koních není dokonalou metrikou pro posuzování výkonu auta. Důležitými faktory jsou také točivý moment, aerodynamika a hmotnost vozidla. Tyto parametry mohou ovlivnit rychlost zrychlení a maximální rychlost vozu, a to i přes stejné množství koňských sil.
Výkon v koňských silách však zůstává důležitým a univerzálním měřítkem výkonu motoru, který je hluboce zakořeněn v automobilovém průmyslu a pomáhá spotřebitelům činit informovaná rozhodnutí při výběru vozidla.
Alternativní systémy měření výkonu motoru
Kromě běžného systému měření výkonu motoru v koňských silách existují i další způsoby měření této veličiny. Některé z nich lze použít místo systému koňské síly nebo navíc k němu.
Jednou z takových metod je měření výkonu motorů v kilowattech (kW). Kilowatt je metrická jednotka výkonu, která je odvozena od jednotky SI watt. Kilowatty jsou široce používány ve vědeckých a technických kruzích a jejich použití při měření výkonu motoru umožňuje přesnější a všestrannější výsledky.
K dispozici je také systém pro měření výkonu motoru v britských tepelných jednotkách za hodinu (BTU/h). Tato jednotka měření se používá ve Spojeném království a některých dalších zemích, zejména v průmyslu vytápění a ventilace. Měření výkonu motoru v BTU/h může být užitečné při zvažování účinnosti systémů vytápění a chlazení vozidla.
V některých zemích se navíc výkon motoru měří v metrických koňských silách (PS) nebo kilogramech síly (kgf). Stejně jako koňská síla jsou tyto jednotky široce používány v automobilovém průmyslu pro stanovení výkonu motorů.
A konečně, moderní elektrická vozidla mohou používat systém měření výkonu v kilowatthodinách (kWh). Kilowatthodiny jsou měřenou jednotkou energie, která bere v úvahu nejen výkon, ale také dobu spotřeby energie. Výkon motoru elektromobilu lze měřit v kilowattech a jeho spotřebu elektřiny lze měřit v kilowatthodinách.
Systém měření výkonu | Označení | Konverzní faktor |
---|---|---|
Koňská síla | h.p. | 1 hp = 0.7355 kW |
kilowatty | kW | 1 kW = 1.3596 hp |
BTU | BTU / h | 1 BTU/h = 0.2931 W = 0.00039 hp |
Metrický výkon | PS | 1 PS = 0.9863 hp |
Kilogramová síla | kgf | 1 kgf = 0.09806 hp |
Kilowatthodiny | kWh | 1 kWh = 1 kW na 1 hodinu |
Souhrnně lze říci, že systém měření výkonu motoru v koňských silách je běžný a známý, ale i alternativní systémy měření mají své využití a umožňují přesnější a univerzálnější zvažování výkonu motoru v různých průmyslových odvětvích.