Dieselové motory používané v námořní dopravě, zemědělství a nákladních automobilech mají často vlastnost – plovoucí rychlost. To znamená, že otáčky motoru se mohou během provozu mírně lišit. Pojďme studovat důvody tohoto jevu a jeho možné důsledky.

Jedním z důvodů plovoucí rychlosti je zvláštnost provozu dieselového motoru. Dieselový motor dostává palivo ze vstřikovače, který ho dodává přímo do válců motoru. Množství dodávaného paliva a doba jeho dodání se však mohou lišit v závislosti na mnoha faktorech, jako je zatížení motoru, teplota a hustota vzduchu.

V důsledku těchto výkyvů může dojít k několika změnám ve výkonu motoru, včetně kolísání otáček. Plovoucí rychlosti mohou být buď nevýznamné, nebo docela znatelné. To může vést ke změnám síly a rychlosti otáčení poháněných mechanismů, jako je lodní šroub nebo kola automobilů. Kromě toho mohou plovoucí otáčky vést ke zvýšené spotřebě paliva a nerovnoměrnému opotřebení motoru.

Důvody plovoucí rychlosti u dieselových motorů

Причины плавающих оборотов в дизельных моторах

Když motor zaznamená plovoucí rychlost, může to znamenat, že systém dodávky paliva není schopen zajistit konstantní a stabilní tok paliva. To může být způsobeno různými problémy, jako jsou ucpané palivové filtry, nízký tlak paliva v systému nebo nesprávná činnost vstřikovačů.

Dalším důvodem plovoucí rychlosti může být nerovnoměrné spalování paliva ve válcích motoru. Může to být způsobeno vadným systémem zapalování nebo nekvalitním palivem, které nehoří rovnoměrně.

Také plovoucí rychlost může být spojena s opotřebením nebo poškozením některých částí motoru, jako je klikový hřídel, písty nebo ventily. Když se tyto díly opotřebují, motor se může stát nestabilní a mít proměnlivé otáčky.

Je důležité si uvědomit, že plovoucí rychlost může být známkou vážnějších problémů s motorem, takže jejich výskyt vyžaduje okamžitý zásah specialisty. Pravidelná údržba a důkladná diagnostika mohou pomoci těmto problémům předejít a zajistit stabilní provoz vznětového motoru.

Palivový systém

Топливная система

Palivový systém vznětového motoru je zodpovědný za dodávání paliva do válců pro provoz motoru. Skládá se z několika součástí, včetně palivové nádrže, systému přívodu paliva, filtrů a vstřikovačů.

Palivová nádrž je navržena tak, aby skladovala palivo a dodávala palivo do zásobovacího systému. Bývá vybaveno snímačem hladiny paliva, který informuje řidiče o množství paliva v nádrži.

ČTĚTE VÍCE
Optimální počet kliknutí na ruční brzdu vozu Grant - jak ji správně nastavit a používat

Systém přívodu paliva se skládá z čerpadla, potrubí a ventilů, které převádějí palivo z nádrže do motoru. Čerpadlo dodává palivo pod určitým tlakem, aby bylo zajištěno jeho dodávání do válců. Potrubí a ventily jsou nezbytné pro nasměrování paliva na požadované místo.

Důležitým prvkem palivového systému jsou filtry, které čistí palivo od nečistot a nečistot. Mohou mít různé stupně filtrace a musí být pravidelně vyměňovány, aby se předešlo možnému poškození motoru.

Vstřikovače vstřikují palivo do válců motoru. Fungují na vysokotlakém principu a v určitou dobu se otevírají, aby přiváděly palivo dovnitř válce. Vstřikovače musí být správně seřízeny, aby byl zajištěn hladký a účinný chod motoru.

Palivový systém dieselového motoru je nezbytný pro jeho výkon. Správně fungující palivový systém zajišťuje konzistentní dodávku paliva a umožňuje motoru pracovat s optimální účinností.

Elektronika a senzory

Электроника и сенсоры

K řízení a regulaci otáček motoru u vznětového motoru se používá elektronický řídicí systém. V tomto systému hrají hlavní roli různé senzory, které shromažďují informace o chodu motoru a přenášejí je do elektronické řídicí jednotky.

Jedním z hlavních snímačů v tomto systému je snímač otáček klikového hřídele. Měří rychlost otáčení klikového hřídele a přenáší tyto informace do elektronické řídicí jednotky. Na základě těchto údajů elektronika řídí chod motoru, reguluje přívod paliva a vzduchu a také časování vstřiku paliva.

Kromě toho je elektronika vybavena dalšími senzory, které pomáhají řídit otáčky motoru. Například snímače tlaku paliva a vzduchu umožňují sledovat kvalitu směsi paliva a vzduchu a snímače teploty pomáhají regulovat činnost chladicího systému.

Všechny tyto snímače neustále shromažďují data o provozu motoru a předávají je do elektronické řídicí jednotky. Díky tomu dokáže elektronika rychle reagovat na změny provozních podmínek a upravovat parametry motoru tak, aby byl zajištěn optimální výkon a minimální spotřeba paliva.

Elektronika a senzory tedy hrají důležitou roli při řízení otáček vznětového motoru, zajišťují jeho stabilní provoz a optimální výkon.

Částečné škrcení

Парциальное дросселирование

Při provozu naftového motoru lze částečného přiškrcení dosáhnout změnou polohy plynu nebo ovládáním sacího systému. To umožňuje řídit množství vzduchu vstupujícího do válců motoru.

K částečnému škrcení u vznětového motoru dochází z důvodu nutnosti udržovat stabilní chod motoru. Tím je zajištěno dostatečné množství vzduchu pro spalování paliva ve válcích a zároveň je dosaženo optimálního poměru paliva a vzduchu.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně a bezpečně umýt auto v zimě s přihlédnutím k počasí a stavu vozovky

Řízení otáček motoru pomocí částečného plynu vám umožňuje dosáhnout účinnosti motoru a také poskytnout požadovanou úroveň výkonu a točivého momentu. To je zvláště důležité v podmínkách proměnlivého zatížení a rychlosti, například při zrychlování nebo stoupání.

Je však na místě zvážit, že částečné škrcení může mít negativní dopad na spotřebu paliva a emise škodlivých látek. Proto jsou moderní vznětové motory vybaveny řídicími systémy, které se snaží minimalizovat ztráty výkonu při částečném škrcení.

Video:

Proč kolísají otáčky motoru? (Část 1).

Otáčky plavou – OPEL dorazil. (doporučuji ke shlédnutí všem majitelům motoru 1.7)

Proč u dieselového motoru otáčky kolísají? Našel jsem důvod proč a dosáhl stabilního chodu motoru.