V oblasti oprav a údržby automobilů je jedním z hlavních problémů, se kterými se majitelé automobilů potýkají, volba mezi vznětovými a benzínovými motory. Oba typy motorů mají své vlastní vlastnosti a výhody a pro správnou volbu je důležité porozumět jejich rozdílům.
První rozdíl mezi naftovým a benzínovým motorem je druh použitého paliva. Dieselový motor běží na naftu, která má vyšší hustotu a obsahuje více energie než benzín. Benzinový motor, jak název napovídá, běží na benzín.
To je však jen jeden z mnoha rozdílů. Dieselový motor má vysokou trakci a lepší točivý moment, díky čemuž je preferovanou volbou pro velká a těžká vozidla, jako jsou nákladní automobily a SUV. Benzínový motor je na druhé straně obvykle výkonnější a rychlejší, takže je ideální pro sportovní vozy a závodní vozy.
Porovnání dieselového a benzínového motoru
Způsob
Dieselový motor pracuje na principu samovznícení. Vzduch je stlačen na dostatečně vysokou teplotu, aby způsobil vznícení paliva, což způsobilo explozi. Na druhou stranu benzínový motor používá k zapálení směsi vzduchu a benzínu zážehový systém.
Cenově efektivní
Vznětové motory jsou obvykle hospodárnější – mají vyšší účinnost (výkonový koeficient). Benzínové motory spotřebují více paliva, protože směs vzduchu a benzínu v nich se vznítí a hoří méně efektivně.
Benzinové motory však mohou být krátkodobě hospodárnější, protože jsou levnější a cena paliva je vyšší u dieselových motorů.
Výkon a točivý moment
Vznětové motory mají obvykle větší točivý moment, což jim umožňuje produkovat více výkonu a tahu při nízkých otáčkách. Benzínové motory mají naopak vyšší výkon ve vysokých otáčkách.
Točivý moment a výkon jsou důležitými faktory při výběru typu motoru v závislosti na konkrétním účelu a podmínkách použití.
Závěrem lze říci, že ačkoli vznětové a benzínové motory plní stejný úkol, mají odlišné principy činnosti, liší se účinností, výkonem a točivým momentem. Volba mezi nimi závisí na individuálních potřebách a preferencích.
Princip činnosti dieselového motoru
Provozní proces dieselového motoru se skládá ze čtyř zdvihů: sání, komprese, pracovního a výfukového. Během sacího zdvihu vstupuje vzduch do válce v důsledku pohybu pístu směrem dolů. Píst se pak během komprese pohybuje nahoru, což má za následek zvýšený tlak ve válci.
V tomto případě je motorová nafta vstřikována pod vysokým tlakem přes vstřikovač do válce. V důsledku vysokého tlaku a teploty ve válci se palivo samovolně vznítí a způsobí explozi a pohyb pístu směrem dolů.
Princip činnosti vznětového motoru je založen na využití samovznícení paliva, což umožňuje, aby tento typ motoru byl účinnější a hospodárnější než benzinový motor.
Princip fungování benzínového motoru
- Vstup: V tomto cyklu vstupuje směs paliva a vzduchu do válce přes otevřený sací ventil. Ventil se poté uzavře, aby se zabránilo zpětnému toku.
- Komprese: Po nasátí se píst zvedne a stlačí směs paliva a vzduchu. V důsledku toho se zvyšuje tlak ve válci.
- Pracovní zdvih: V tomto okamžiku dochází k zapálení od zapalovací svíčky, což způsobí vznícení směsi paliva a vzduchu, čímž vznikne síla, která tlačí píst dolů a vytváří pohyb.
- Vyčerpat: Po silovém zdvihu se výfukový ventil otevře a vypustí výfukové plyny z válce.
Celý proces se opakuje několikrát za sekundu, čímž vzniká nepřetržitý pohyb pístu a v konečném důsledku rotace klikového hřídele. Klikový hřídel přeměňuje lineární pohyb pístu na točivý moment, který je přenášen soustavou pohonů a ozubených kol na kola vozu a zajišťuje pohyb.
Rozdíly mezi dieselovými a benzínovými motory
Princip činnosti
Jedním z hlavních rozdílů mezi naftovým a benzínovým motorem je princip fungování. Benzínový motor je založen na principu vnitřního spalování, při kterém se směs paliva a vzduchu (benzínu a vzduchu) vznítí a shoří uvnitř válce. Naftový motor naproti tomu pracuje na principu samovznícení, kdy se palivo (nafta) vstřikuje do válce a samovolně se vznítí pod vysokým tlakem.
Ekonomika a moc
Dieselové motory jsou obvykle hospodárnější než benzínové motory. To je způsobeno vyšší účinností dieselových motorů a větším množstvím vzduchu potřebného ke spalování motorové nafty. Benzínové motory jsou zase obvykle výkonnější a schopné dosahovat vyšších otáček.
Mezi další rozdíly mezi vznětovými a zážehovými motory patří konstrukce a charakteristiky systému napájení, systému zapalování, jakož i funkcí mazání, chlazení a přeplňování. Každý typ motoru má své výhody a nevýhody a používá se v závislosti na konkrétních potřebách a provozních podmínkách.