V oblasti oprav a údržby automobilů je jedním z hlavních problémů, se kterými se majitelé automobilů potýkají, volba mezi vznětovými a benzínovými motory. Oba typy motorů mají své vlastní vlastnosti a výhody a pro správnou volbu je důležité porozumět jejich rozdílům.

První rozdíl mezi naftovým a benzínovým motorem je druh použitého paliva. Dieselový motor běží na naftu, která má vyšší hustotu a obsahuje více energie než benzín. Benzinový motor, jak název napovídá, běží na benzín.

To je však jen jeden z mnoha rozdílů. Dieselový motor má vysokou trakci a lepší točivý moment, díky čemuž je preferovanou volbou pro velká a těžká vozidla, jako jsou nákladní automobily a SUV. Benzínový motor je na druhé straně obvykle výkonnější a rychlejší, takže je ideální pro sportovní vozy a závodní vozy.

Porovnání dieselového a benzínového motoru

Způsob

Режим работы

Dieselový motor pracuje na principu samovznícení. Vzduch je stlačen na dostatečně vysokou teplotu, aby způsobil vznícení paliva, což způsobilo explozi. Na druhou stranu benzínový motor používá k zapálení směsi vzduchu a benzínu zážehový systém.

Cenově efektivní

Vznětové motory jsou obvykle hospodárnější – mají vyšší účinnost (výkonový koeficient). Benzínové motory spotřebují více paliva, protože směs vzduchu a benzínu v nich se vznítí a hoří méně efektivně.

Benzinové motory však mohou být krátkodobě hospodárnější, protože jsou levnější a cena paliva je vyšší u dieselových motorů.

Výkon a točivý moment

Vznětové motory mají obvykle větší točivý moment, což jim umožňuje produkovat více výkonu a tahu při nízkých otáčkách. Benzínové motory mají naopak vyšší výkon ve vysokých otáčkách.

Točivý moment a výkon jsou důležitými faktory při výběru typu motoru v závislosti na konkrétním účelu a podmínkách použití.

Závěrem lze říci, že ačkoli vznětové a benzínové motory plní stejný úkol, mají odlišné principy činnosti, liší se účinností, výkonem a točivým momentem. Volba mezi nimi závisí na individuálních potřebách a preferencích.

Princip činnosti dieselového motoru

Принцип работы дизельного двигателя

Provozní proces dieselového motoru se skládá ze čtyř zdvihů: sání, komprese, pracovního a výfukového. Během sacího zdvihu vstupuje vzduch do válce v důsledku pohybu pístu směrem dolů. Píst se pak během komprese pohybuje nahoru, což má za následek zvýšený tlak ve válci.

ČTĚTE VÍCE
Jak se dozvědět o nejnovějším modelu vozu Mazda a jak se liší od předchozích modelů

V tomto případě je motorová nafta vstřikována pod vysokým tlakem přes vstřikovač do válce. V důsledku vysokého tlaku a teploty ve válci se palivo samovolně vznítí a způsobí explozi a pohyb pístu směrem dolů.

Princip činnosti vznětového motoru je založen na využití samovznícení paliva, což umožňuje, aby tento typ motoru byl účinnější a hospodárnější než benzinový motor.

Princip fungování benzínového motoru

Принцип работы бензинового двигателя

  1. Vstup: V tomto cyklu vstupuje směs paliva a vzduchu do válce přes otevřený sací ventil. Ventil se poté uzavře, aby se zabránilo zpětnému toku.
  2. Komprese: Po nasátí se píst zvedne a stlačí směs paliva a vzduchu. V důsledku toho se zvyšuje tlak ve válci.
  3. Pracovní zdvih: V tomto okamžiku dochází k zapálení od zapalovací svíčky, což způsobí vznícení směsi paliva a vzduchu, čímž vznikne síla, která tlačí píst dolů a vytváří pohyb.
  4. Vyčerpat: Po silovém zdvihu se výfukový ventil otevře a vypustí výfukové plyny z válce.

Celý proces se opakuje několikrát za sekundu, čímž vzniká nepřetržitý pohyb pístu a v konečném důsledku rotace klikového hřídele. Klikový hřídel přeměňuje lineární pohyb pístu na točivý moment, který je přenášen soustavou pohonů a ozubených kol na kola vozu a zajišťuje pohyb.

Rozdíly mezi dieselovými a benzínovými motory

Princip činnosti

Принцип работы

Jedním z hlavních rozdílů mezi naftovým a benzínovým motorem je princip fungování. Benzínový motor je založen na principu vnitřního spalování, při kterém se směs paliva a vzduchu (benzínu a vzduchu) vznítí a shoří uvnitř válce. Naftový motor naproti tomu pracuje na principu samovznícení, kdy se palivo (nafta) vstřikuje do válce a samovolně se vznítí pod vysokým tlakem.

Ekonomika a moc

Экономичность и мощность

Dieselové motory jsou obvykle hospodárnější než benzínové motory. To je způsobeno vyšší účinností dieselových motorů a větším množstvím vzduchu potřebného ke spalování motorové nafty. Benzínové motory jsou zase obvykle výkonnější a schopné dosahovat vyšších otáček.

Mezi další rozdíly mezi vznětovými a zážehovými motory patří konstrukce a charakteristiky systému napájení, systému zapalování, jakož i funkcí mazání, chlazení a přeplňování. Každý typ motoru má své výhody a nevýhody a používá se v závislosti na konkrétních potřebách a provozních podmínkách.

Video:

STARTOVÁNÍ z Binaru 5S při -54°C. TEST Diesel NISSAN TERRANO 1, 10W40 Co je v pánvi

Jaký předehřívač si mám koupit? (webasto, hydronické, binární)

Recenze na Binar, jaké jsou nuance? Možná je lepší koupit Němce? Říkám.