Setrvačník – Toto je jedna z nejdůležitějších částí mechanismů různých zařízení. Přestože mnozí z nás toto slovo pravděpodobně alespoň jednou slyšeli, ne každý ví, co to setrvačník vlastně je a k čemu je potřeba.
Setrvačník je rotační prvek určený k ukládání a vyvažování energie v systému. Ne všechny setrvačníky jsou stejné, liší se jak velikostí, tak funkcemi, které plní. Hlavní účel setrvačníku je však vždy stejný – pomáhat udržovat stabilitu při provozu zařízení nebo mechanismu.
Základním principem činnosti setrvačníku je vyhlazení nerovnoměrných kmitů a vibrací v systému. Setrvačník ukládá energii, když stroj běží vysokou rychlostí, a poté tuto energii přenáší zpět při nízké rychlosti nebo při zastavení. Tento proces umožňuje plynulejší spouštění a zastavování různých zařízení.
Význam a účel setrvačníku
Účel setrvačníku
Hlavní funkcí setrvačníku je vyhlazení vibrací a udržení konstantní rychlosti otáčení hřídelí mechanismu nebo motoru. Pomáhá kompenzovat změny externích zátěží a zabraňuje náhlým výpadkům energie.
Setrvačník se používá v mnoha aplikacích a systémech, včetně spalovacích motorů, spínacích zařízení, motorů vozidel, čerpadel, rotorových systémů a dalších. V každé z těchto aplikací hraje setrvačník důležitou roli při zajišťování spolehlivého a efektivního provozu strojního zařízení.
Princip činnosti setrvačníku
Princip činnosti setrvačníku je založen na zákonu zachování mechanické energie. Během provozu stroje nebo motoru dochází ke kolísání a periodickým změnám vnější zátěže, což může vést k dodatečné zátěži nebo ztrátě energie.
Setrvačník díky své setrvačnosti umožňuje akumulovat přebytečnou energii ve fázi zvýšené zátěže a uvolňovat ji ve fázi snížené zátěže. Setrvačník tak pomáhá vyhlazovat vibrace a udržuje konstantní rychlost otáčení.
Smyslem a účelem setrvačníku ve strojích a zařízeních je zajistit stabilní a plynulý provoz, zabránit poškození a opotřebení součástí a zvýšit účinnost a spolehlivost systému.
Význam setrvačníku u automobilu
Důležitost setrvačníku u automobilu spočívá v několika hlavních bodech. Za prvé snižuje dopad vibrací na motor a další části vozu, což následně zvyšuje spolehlivost a účinnost celého systému. To je důležité zejména u vozů s dieselovými motory, které mají ze své podstaty silnější vibrace ve srovnání s benzínovými motory.
Za druhé, setrvačník pomáhá udržovat hladký chod motoru. Během jedné otáčky klikového hřídele ukládá energii a při dalších otáčkách ji předává. To umožňuje vozu plynuleji nabírat rychlost a eliminuje škubání a otřesy při řazení.
Za třetí, setrvačník je důležitou součástí pro bezpečnost jízdy. Snížením úrovně vibrací a hluku podporuje pohodlnou jízdu, zejména při vysokých rychlostech. Plynulejší pohyb vozidla také zlepšuje ovladatelnost a snižuje riziko nehod.
Setrvačník je tedy jednou z důležitých součástí vozu. Pomáhá zlepšit spolehlivost motoru, jízdní komfort a bezpečnost. Proto při výběru vozu nebo výměně setrvačníku musíte věnovat pozornost jeho kvalitě a souladu s požadavky výrobce.
Funkce setrvačníku za chodu motoru
Hlavní funkce setrvačníku při provozu motoru:
1. Vyhlazení točivého momentu |
Setrvačník vyhlazuje nerovnoměrné dodávání točivého momentu, ke kterému dochází v důsledku toho, že během provozu motoru dochází k periodickým zážehům a vstřikům paliva. Díky setrvačníku se snižuje nerovnoměrnost otáček motoru, díky čemuž je motor i vůz jako celek plynulý a pohodlný na ovládání. |
2. Aktivace systému spojky |
Setrvačník slouží také k ovládání spojkového systému. Rotace setrvačníku se přenáší přes hřídel setrvačníku na zadní přírubu převodovky, která zase spolupracuje s pohybem spojky. Díky setrvačníku pracují motor a převodovka synchronizovaně a zajišťují správné řazení. |
3. Zapalování motoru |
Při spouštění motoru hraje důležitou roli setrvačník. Když otočíte klíčkem zapalování, startér se zapne a přenese svůj rotační pohyb na věnec setrvačníku. Setrvačník zase díky své setrvačnosti nastartuje motor. Setrvačník je druh převodového prvku, který zajišťuje hladký start a stabilní chod motoru. |
Celkově setrvačník plní řadu důležitých funkcí při provozu motoru automobilu. Zajišťuje hladký chod motoru, snižuje vibrace a nerovnoměrný chod, zajišťuje synchronizaci spojky a usnadňuje startování motoru.