Odpružení je jednou z nejdůležitějších součástí každého auta, protože zajišťuje pohodlnou jízdu a má obrovský vliv na ovladatelnost vozidla. Existuje několik typů zavěšení, z nichž každý má své vlastní vlastnosti a je navržen pro specifické účely. Podívejme se na některé z nich.

Nezávislé pozastavení – Jedná se o nejběžnější a nejmodernější typ odpružení, který se používá u většiny automobilů. Umožňuje, aby se každé kolo pohybovalo nezávisle na ostatních kolech, což má za následek lepší stabilitu a manévrovatelnost vozidla. Nezávislé zavěšení má několik typů, například vzpěru MacPherson, dvojité lichoběžníkové rameno, víceprvkové a další.

Závislé zavěšení, na rozdíl od nezávislých, umožňuje kolům pohyb pouze společně. Používá se hlavně u vozidel s pohonem jedné nápravy, jako jsou nákladní automobily a mnoho autobusů. Závislé odpružení se dobře vyrovnává s nerovnostmi vozovky, ale je hůře ovladatelné než nezávislé.

Typy odpružení automobilů

Виды подвески автомобиля

Existuje několik typů zavěšení:

Typ zavěšení popis
Macpherson Tento typ odpružení je nejběžnější a používá se ve většině automobilů. Jeho součástí jsou tlumiče, pružiny a tyče, které pomáhají zajistit plynulou jízdu a stabilitu vozu na silnici.
Nezávislý Tento typ odpružení umožňuje, aby se každé kolo vozu pohybovalo nezávisle na ostatních kolech. To poskytuje lepší ovladatelnost vozidla a umožňuje vám plynuleji překonávat nerovnosti vozovky.
Závislé V tomto zavěšení jsou kola vozu vzájemně spojena a pohybují se společně. Tento typ odpružení se běžně používá u těžkých nákladních vozidel, protože poskytuje větší nosnost a pevnost.
Polozávislý Tento typ odpružení kombinuje vlastnosti nezávislého a závislého odpružení. Kola jsou propojena, ale každé kolo dostává možnost samostatně se pohybovat ve vertikální rovině.
Multi-link Tento typ odpružení se skládá z několika pák a umožňuje dosáhnout vysoké stability, ovladatelnosti a pohodlí při řízení vozu. Víceprvkové zavěšení se často používá u sportovních a luxusních vozů.

Každý typ odpružení má své vlastní vlastnosti a výhody a výběr závisí na specifikách vozu a jeho účelu.

Aktivní odpružení pro pohodlí

Активная подвеска для комфорта

Výhody aktivního odpružení:

  • Vylepšený komfort. Aktivní odpružení je schopno rychle a přesně reagovat na nerovnosti vozovky a minimalizovat jejich dopad na vozidlo a cestující.
  • Zvýšená bezpečnost. Díky schopnosti ovládat a přizpůsobovat svůj chod odpružení aktivně pomáhá vozu udržet kontrolu a trakci i v extrémních situacích.
  • Vylepšená stabilita. Aktivní odpružení je schopno stabilizovat pohyb vozidla v zatáčkách a při změně rychlosti.
  • Menší opotřebení pneumatik a dílů zavěšení. Tím, že aktivní odpružení dokáže přizpůsobit svůj provoz podmínkám vozovky, pomáhá snižovat dopad nerovností na pneumatiky a součásti odpružení, což může vést k delší životnosti pneumatik.
ČTĚTE VÍCE
Proč potřebujete přidávat vodu do vápníkové baterie - podrobný přehled, výhody a technická pravidla

Příklady aktivních odpružení:

Примеры активных подвесок:

Existuje několik různých typů aktivních odpružení, které se liší principem fungování a dostupností na trhu. Někteří výrobci automobilů nabízejí své vlastní návrhy, které jsou integrovány do jejich modelů automobilů. Některé z nejoblíbenějších typů aktivních odpružení jsou:

Typ zavěšení popis
Elektromagnetické odpružení Využívá elektromagnetické síly k řízení tlumení nárazů a snížení hluku. Jedná se o jedno z nejpokročilejších a nejdražších aktivních odpružení.
Hydraulické odpružení Používá hydraulické válce a ventily k ovládání tlumení nárazů. Tento typ zavěšení je ve srovnání s elektromagnetickým jednodušší a cenově dostupnější.
Vzduchové odpružení Používá vzduchové pružiny k ovládání tlumení nárazů. Tento typ odpružení umožňuje rychle a přesně nastavit výšku vozidla.

Výběr aktivního odpružení závisí na individuálních preferencích majitele vozu, jeho rozpočtu a provozních podmínkách.

Sportovní podvozek pro výkon

Sportovní podvozek je navržen speciálně pro zvýšení dynamického výkonu vozidla a je určen pro použití na dráze nebo v závodních podmínkách. Od standardního zavěšení se liší zvýšenou tuhostí a jasností reakce na změny povrchu vozovky.

Sportovní podvozek obsahuje různé komponenty, jako jsou pružiny, tlumiče, stabilizátory, ale i další prvky pro zlepšení dynamických vlastností vozu. Snižuje naklánění karoserie v zatáčkách a poskytuje přesnější ovládání vozidla.

Výhody sportovního podvozku:

Преимущества спортивной подвески:

  • Lepší manipulace: Díky zvýšené tuhosti a citlivosti na změny povrchu vozovky umožňuje sportovní podvozek přesnější ovládání vozu při vysokých rychlostech.
  • Nižší těžiště: Sportovní podvozek snižuje těžiště vozidla, což zlepšuje jeho stabilitu a snižuje naklánění karoserie při ostrých zatáčkách.
  • Těžší jízda: Sportovní podvozek poskytuje pevnější a přesnější jízdu, což má za následek přesnější ovládání a lepší zážitek z jízdy.

Sportovní podvozek je jedním z klíčových prvků, který ovlivňuje dynamiku vozu. Volba sportovního podvozku závisí na individuálních preferencích řidiče a podmínkách používání vozidla. Při montáži sportovního odpružení je potřeba správně vybrat všechny komponenty a kontaktovat odborníka s montáží.

Pasivní odpružení pro spolehlivost

Пассивная подвеска для надежности

Hlavními součástmi pasivního odpružení jsou pružiny, tlumiče a stabilizátory, které synchronizovaně pohlcují otřesy a vibrace a zajišťují tak stabilní a plynulou jízdu vozidla.

Pasivní odpružení má obvykle jednoduchý design, který minimalizuje použití elektronických součástek, díky čemuž je spolehlivější a méně náchylné k poruchám nebo poruchám.

ČTĚTE VÍCE
Jakou převodovku zvolit - planetový náboj nebo konvenční? Zjistěte, který z nich nejlépe vyhovuje vašim potřebám a proč!

Tento typ odpružení nabízí několik výhod, včetně snadné údržby a dostupnější ceny. Kromě toho zajišťuje stabilitu a kontrolu vozidla, což je důležité zejména při vysokých rychlostech nebo v extrémních podmínkách.

Pasivní odpružení se dobře hodí pro ty, kteří preferují klasickou mechanickou konstrukci a nepotřebují další funkce, jako je nastavení tuhosti nebo automatické přizpůsobení podmínkám vozovky.

Pasivní odpružení může být zároveň méně účinné při pohlcování velkých otřesů nebo vibrací na nerovných vozovkách, takže v některých situacích mohou být vhodnější aktivní systémy nebo elektronicky řízené odpružení.

Video:

Jaké je odpružení vozu, jak se jmenují díly odpružení

Podvozek vozu Nezávislé odpružení vzpěry MacPherson Device

Typy odpružení pro přívěsy